معرفی برگزیدگان سوگواره خمسه در مراسم اختتامیه


مراسم پایانی سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه برگزار شد.

نمایش آیین‌های مذهبی خمسه

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ایسنا ، در این مراسم که شامگاه ۷ دی ماه در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد، در ابتدای برنامه و پس از نقالی مرشد میرزاعلی، اصغر همت که اجرای برنامه را برعهده داشت، خواستار توجه بیشتر نهادهای دولتی به تئاتر شد و عنوان کرد: من به عنوان شهروند منطقه ۲ از عابد ملکی شهردار این منطقه تشکر می‌کنم که به برگزاری چنین برنامه‌ای اهتمام ورزید. شاید چنین برنامه‌هایی کم‌کاری و اهمال نهادهایی مثل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را جبران کنند.

مجید رفیعی دبیر سوگواره نیز در ادامه به تشریح جزییات با اشاره به بخش‌های مختلف این سوگواره عنوان کرد: در بخش صحنه‌ای ۱۴ اثر در ۹ سالن به نمایش درآمد که به هر گروه بین ۴ تا ۸ اجرا داده شد. امیدوارم با کمک‌ هزینه ناقابلی که به این گروهها تعلق می‌گیرد؛ توانسته باشیم در حد وسعمان از آنها حمایت کنیم.

وی ضمن نوید پرداخت باقی‌مانده کمک‌هزینه‌ گروه‌ها، اظهار داشت: از معاون فرهنگی – اجتماعی منطقه ۲ هچنین حوزه هنری، اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران و خانه هنرمندان برای حمایت‌هایی که در برگزاری این سوگواره کردند تشکر می‌کنم و همین‌جا اعلام می‌کنم که بعد از اختتامیه سوگواره با همه گروههای نمایشی تسویه حساب می شود و بعد از سوگواره کسی از ما طلبی نخواهد داشت.

در بخش بعدی مراسم نماهنگی از فعالیت‌های هنری انوشیروان ارجمند به خاطر بیشترین سال حضور در نمایش «خورشید کاروان» به نمایش درآمد که پخش این نماهنگ، باعث شد اصغر همت شد چنان تحت تأثیر قرار بگیرد که سخن گفتن برایش سخت شود: مدت زیادی نمی‌گذرد که ما یکی دیگر از ستارگان آسمان هنر مملکت را از دست داده‌ایم ستاره‌ای که مثل خیلی دیگر از هنرمندان کمتر جایگزینی برایش متصور می شود. باید دید آیا فکر جایگزین برای امثال انوشیروان ارجمند شده یا خیر؟

همت ضمن یادآوری این نکته که در گذشته داشته‌های تئاتر کشور ما از هنرمندان شهرستان بود، تصریح کرد: یادم می‌آید سال ۴۸ که من در شیراز دانش آموز بودم و تئاتر هم اجرا می‌کردیم؛ نام برادران ارجمند که در مشهد فعال بودند برای ما شناخته شده بود. او آن زمان جوانی ۲۸ ساله بود و ما ۱۷، ۱۸ ساله اما متأسفانه الان در همین شهر کسی از نمایش دیگری خبر ندارد. باید مرد با اخلاق، محجوب، بی حاشیه و پرتوان تئاتر را روی صحنه می دیدید. کسی که شانس دیدن او روی صحنه را داشته؛ می‌داند چه گوهری را از دست داده‌ایم.

وی افزود: نمایش «خورشید کاروان» یکی از پرتماشاگرترین تئاترهایی است که نزدیک به ۲ دهه است که اجرا می‌شود و بسیاری شانس دیدن توانایی‌های انوشیروان ارجمند را در این نمایش داشته‌اند. متأسفانه دنیای سینما، خیلی از توانایی‌های بازیگران پوشانده و بسیاری از ناتوانایی‌ها اگزجره می شود. تصویر، جوهای گندم نما را نشان می‌دهد ولی خیلی از گندم ها در آن جو نمی شوند.

بهار ارجمند دختر این هنرمند فقید با دعوت اصغر همت به روی صحنه آمد تا تندیس سوگواره را از دست دبیر این رویداد هنری دریافت کند.

او که خود نیز به عنوان بازیگر فعالیتی دارد؛ در سخنانی کوتاه عنوان کرد: جای بابا اینجا خیلی خالی است. من ابتدا نمی‌دانستم که این مراسم به چه مناسبتی برگزار می‌شود اما الان که از نزدیک با فضا و حال و هوای سوگواره آشنا شدم؛ به نظرم در این سوگواره انرژی‌ای هست که در هیچ جشنواره‌ای نیست.

ارجمند، داشته‌های بازیگری خود را از پدرش دانست و عنوان کرد: هر آنچه که من در عرصه بازیگری از ۵ سالگی تا امروز یاد گرفته‌ام؛ متعلق به پدرم است؛ خدا همه پدرها را حفظ کند چون داغ پدر بد داغی است و هر روز که می‌گذرد داغ ما بیشتر می شود.

وی پس از آن از حضار اجازه خواست چند بیت شعر را به صورت نقالی روی صحنه اجرا کند که این کار وی نیز با تشویق تماشاگران همراه بود.

در ادامه توسط شهرام کرمی، مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و عابد ملکی – شهردار منطقه – تندیس سوگواره و سبد گلی به بهار ارجمند تقدیم شد که وی بعد از دریافت این تندیس با اندوه گفت: فقط این جایزه در میان جوایز پدرم کم بود.

اصغر همت با ذکر این نکته که سال ۸۰ به عنوان عضو شورای عالی سازمان فرهنگی هنری فعالیت داشته است؛ اظهار داشت:‌در همان سال، بودجه سازمان فرهنگی هنری در بخش تئاتر، ۳ برابر بودجه کل تئاتر بود. ببخشید از اینکه من غر می‌زنم اما کاش جایزه‌های بیشتری به این رویداد هنری و هنرمندان برگزیده تعلق می‌گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران که توسط مجری برنامه دعوت شده بود؛ عنوان کرد: قرار نبود من در این مراسم صحبت کنم؛ چون به قول آقای همت اگر ما کاری انجام می‌دهیم جزو وظیفه‌مان است. من هرجا می‌روم از نقایص موجود عذرخواهی می‌کنم و بار عظیم کمبودها را به گردن می‌گیرم. ما هر کاری هم برای هنرمندان و ارتقای تئاتر انجام دهیم، کم است. هنرمندان تئاتر، در محرومیت به سر می‌برند. همچنین بخش تئاتر دینی ما دارای برخی مناسک خاص است که توجه به آنها می تواند در ماندگاری و فراگیری این هنرها به ما کمک کند.

وی ادامه داد: نخستین دوره این سوگواره با لطف شهردار منطقه، متولد شد. ایشان بیش از سایر مدیران شهرداری به تئاتر توجه دارند؛ اما امیدوارم توجه خاصی به این سوگواره و سالن فرهنگسرای ابن سینا داشته باشند. این سالن، قدیمی و چند منظوره است امیدوارم در آینده با تأسیس سالنی تخصصی در این منطقه، شاهد رشد نمایش‌های دینی باشیم.

بهزاد صدیقی رئیس هیأت مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و نماینده داوران بخش نمایشنامه‌نویسی ایران زمین نیز پیش از خواندن آرای داوران، خواستار حمایت بیشتر از نمایشنامه‌نویسی در ایران شد و اظهار داشت: این فرهنگسرا در بخش نمایشنامه‌نویسی قدم‌های خوبی برداشته است. سال گذشته، کانون‌نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر در این محل، دوره‌های نمایشنامه‌خوانی برگزار کرد که امسال به شکل جشنواره و توسط خود فرهنگسرا و داوری اعضای خانه تئاتر برگزار شد. همیشه در همه جشنواره‌ها از نبود متن خوب شکایت می‌شود اما حمایت جدی از این جریان در کشور نمی‌شود؛ نسبت به گذشته، ما تعداد بیشتری نمایشنامه‌نویس فعال و پویا داریم. اما گویا به قول نصرالله قادری این هنر، یتیم ابدی است!

برگزیدگان بخش های مختلف نخستن سوگواره خمسه به این ترتیب اعلام شدند:

مجید امرایی به عنوان نماینده داوران در بخش خیابانی، آرای داوران و برگزیدگان را به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش پوستر هیات داوران هیات داوران هیچ انتخابی نداشت.

در بخش موسیقی تندیس سوگواره و جایزه نقدی(نیم سکه بهار آزادی) به پویا شاطرانی آهنگساز نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

رتبه سوم بازیگری زن در بخش خیابانی به نرگس خاک‌کار برای بازی در نمایش «اتفاق شیرین» رسید که لوح تقدیر و یک ربع سکه بهار آزادی سوگواره را دریافت کرد.

رتبه دوم به الهام امینی برای بازی در نمایش «علی فرزند حسین فدایی رباب» با اهدای نیم‌سک بهار آزادی به علاوه لوح تقدیر و رتبه اول به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش «جان و جن» تعلق گرفت که دیپلم افتخار، لوح تقدیر و یک سکه بهار آزدی دریافت کرد.

در بخش بازیگری مرد رتبه سوم به هادی عطایی برای بازی در نمایش «آسمان سرخ»، رتبه دوم به سیامک توده فلاح برای نمایش «آزمون» و رتبه اول به علیمحمد رادمنش برای بازی در نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی لوح تقدیر جایزه نقدی به سیاوش توده فلاح برای کارگردانی نمایش آزمون اهدا شد و تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فاطمه رادمنش برای کارگردانی نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

در بخش طرح و ایده لوح تقدیر به سیاوش توده فلاح برای ایده پردازی نمایش «آزمون» و تندیس سوگواره به علیمحمد رادمنش برای ایده پردازی نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

بخش نمایشنامه‌خوانی:

برگزیدگان بخش نمایشنامه خوانی توسط بهزاد صدیقی به این شرح اعلام شدند:

در بخش طراحی پوستر تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به سینا نورایی برای طراحی پوستر نمایش «بازخوانی یک تراژدی خانوادگی» اهدا شد.

در بخش بهترین نقش خوان مرد تندیس سوگواره و دیپلم افتخار مشترکاً به حمیدرضا رحمتی برای بازی در نمایش «تابلوی آخر» و مهدی علی احمدی برای بازی در نمایش «چشم اندازی در مه» تعلق گرفت.

در این بخش جایزه تقدیر بازیگری نیز به مجید علم بیگی برای بازی در نمایشنامه خوانی «کافیه فقط چند لحظه فکر کنی» اهدا شد.

در بخش نقش‌خوانی زن لوح تقدیر به عسگری تعلق گرفت و دیپلم افتخار و تندیس سوگواره به فرزانه نشاط خواه برای بازی در نمایشنامه «چشم اندازی در مه» اهدا شد.

در بخش بهترین متن نیز از امیر مهاجر برای نمایش «قهوه تلخ» تقدیر و دیپلم افتخار و تندیس سوگواره به سعید قاسمی برای نگارش نمایشنامه «مسافر» تعلق گرفت.

در بخش بهترین اجرا تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به ابوالقاسم معارفی برای کارگردانی نمایش «چشم اندازی در مه» و تقدیر سوگواره به آوا شفافی برای کارگردانی «تابلو آخر» اهدا شد.

بخش صحنه‌ای: در این بخش جایزه نفر اول یک ونیم سکه بهار آزادی، نفر دوم یک سکه و نفر سوم نیم سکه بهار آزادی دریافت کردند.

در بخش موسیقی تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به سجاد کیانی برای آهنگسازی نمایش «دونه کفترام نذریه» تعلق گرفت.

در بخش طراحی صحنه تندیس سوگواره و تندیس افتخار به کاوه مهدوی برای نمایش «دونه کفترام نذریه» تعلق گرفت.

در بخش نمایشنامه‌نویسی با تقدیر از نمایشنامه «یک شاخه گل سرخ» نوشته سرویس همتی، جایزه سوم به صورت مشترک به کاوه مهدی برای نگارش «دونه کفترام نذریه» و مرتضی شاه‌کرم برای نگارش «من تا مرز من» اهدا شد.

همچنین رتبه دوم به علیمحمد راد منش برای نگارش نمایشنامه «اسب های سرکش» تعلق گرفت.

هیات داوران در این بخش هیچ نمایشنامه‌ای را حائز رتبه اول ندانستند.

در بخش کارگردانی با تقدیر از سیدامیر حسینی برای کارگردانی نمایش «نقل سرخ» رتبه سوم به علیمحمد رادمنش برای کارگردانی «اسب های سرکش» رتبه دوم به هما پریسان برای کارگردنی «من تا مرز من» و رتبه اول به کاوه مهدوی برای کارگردانی «دونه کفترام نذریه» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری مرد لوح تقدیر سوگواره به روح الله کمانی برای بازی در نمایش «یک شاخه گل سرخ» اهدا شد. همچنین رتبه سوم سوگواره به احمد صمیمی برای بازی در نمایش «من تا مرز من» تعلق گرفت.

همچنین رتبه دوم به طور مشترک به فرامرز قلیچ خانی و سینا نصراللهی برای بازی در نمایش «دونه کفترام نذریه» اهدا شد.

رتبه اول بازیگری مرد سوگواره نیز به وحید عبدالله زاده برای بازی در نمایش «من تا مرز من» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری زن لوح تقدیر به صورت مشترک به ستوده حیدری برای بازی در نمایش «اوکاریتوی قهوه‌ای» و هما پریسان برای بازی در نمایش «من تا مرز من» اهدا شد.

آرزو نبوت برای بازی در نمایش «یک شاخه گل سرخ» جایزه سوم را دریافت کرد. جایزه دوم نیز به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش «اسب‌های سرکش» و جایزه اول بازیگری این سوگواره نیز به رستا رضوی برای بازی در دو نمایش «دونه کفترام نذریه» و «من تا مرز من» اهدا شد.

در پایان این مراسم اختتامیه نیز از طرف هیات داوران سوگواره دو نمایش «دونه کفترام نذریه» و «من تا مرز من» جهت اجرای عمومی و حمایت مالی به حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معرفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *