منوچهر اکبرلو : با ساختار کنونی امکان تغییر در تئاتر فجر وجود ندارد


مصاحبه ی اختصاصی تئاتر فستیوال با “منوچهر اکبرلو” به بهانه ی برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر فجر 

اکبرلو 2

کیفیت آثار ارایه شده و نحوه ی مدیریت جشنواره را چگونه می بینید ؟

نظم جشنواره را به نسبت خوب تلقی می کنم . البته هنوز برای قضاوت نهایی زود است . همینطور درباره ی کیفیت آثار ، از آنجایی که بسیاری از کارها تولیدات طول سال و یا برگزیده ی دیگر جشنواره ها هستند بنابراین کیفیتشان ارتباطی با جشنواره ندارد . مثلا اگر در بخش منتخب جشنواره ها کارهای خوبی ببینیم این بدین معناست که در طول سال کارهای خوبی برای جشنواره تولید شده است و یا برعکس اگر کارهای خوبی ندیدیم بدین معنا نیست که کار های جشنواره ی فجر خوب نیستند . به هر حال جشنواره ی فجر ، جشنواره ای است که از انواع مختلف تئاتر که در ایران وجود دارد انتخاب می کند . بخش بین الملل هم همچون سی و سه  دوره ی گذشته واجد هیچ هویت و یا ویژگی مشترکی نیست . یعنی نمی توانیم بگویم در هیچ دوره ای تمرکز نمایش های خارجی بر روی محتوی خاصی بوده است و یا مثلا در دوره ای نمایش هایی که تکنولوژی خاصی یا ویژگی های فرمی خاصی داشته اند حضور پیدا کرده اند و یا دوره ای کارهایی از کشور های خاصی توسط جشنواره انتخاب شده است که دلایلی دارد که همگی می دانیم . بنابراین بخش بین الملل هیچ وقت توقع ما را از دیدن یک نمایش خارجی برآورده نمی کند . ممکن است به صورت موردی یک نمایش کیفیت ویژه ای داشته باشد اما الزاما کارهای خارجی آن چیزی نیست که در جریان روز تئاتر دنیا یا آسیا شاهد آن هستیم .

کیفیت جشنواره ی امسال نسبت به سال گذشته چطور است ؟

تمام سی دوره ای که من درگیر جشنواره ی تئاتر بودم کیفیت جشنواره تقریبا به همین شکل بوده است . چرا که ساختار برگزاری جشنواره اجازه ی افزایش کیفیت را نمی دهد و از طرفی گرو ه هایی که قبلا اجرا داشته اند به دلیل اینکه گروه های ثابتی نیستند نمی توانند همه ی عوامل اجرای عمومی خود را در جشنواره همراه خود داشته باشند و امکان جمع شدن و تمرین جدی برای اجرای مجدد ندارند . کارهای جدید هم ، چون سالنشان مشخص نیست و دقیقا نمی دانند که در جشنواره حضور دارند یا خیر انگیزه و کیفیت لازم را برای اجرای جدی ندارند . مجموعه ی این عوامل باعث می شود که جشنواره همیشه به این شکل شتاب زده ، ناقص و غیر حرفه ای اجرای نمایش ها را تکرار کند . بنابراین تفاوت جشنواره ها به چند تغییر کوچک و سطحی مانند کوچک یا بزرگ بودن جدول اجرا ها ، نظم و یا برخورد مودبانه با تماشاگران تبدیل می شود و در نهایت امکان تغییر و تحول با ساختار کنونی در آن وجود ندارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *