هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

منیژه داورى : نمایش ایرانى هنر ملى ما است .


نمایش “بله دیگ، بله چغندر” به نویسندگی میرزا حبیب اساسی و کارگردانی منیژه داوری در اولین روز از جشنواره نمایش های آیینى و سنتى در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر به روى صحنه رفت.  به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویى با این کارگردان در خصوص انتخاب متن و اجراى نمایش هاى آیینى و سنتى داشته است که در ادامه ماحصل آن را مى توانید بخوانید: 

تئاتر فستیوال

منیژه داورى در خصوص انتخاب “بله دیگ ،بله چغندر” و معنا و مفهوم نام این نمایش گفت : متن “بله دیگ ، بله چغندر ”  اثرى بسیار قدیمی است که آقای فتحعلی بیگی آن را گردآوری کرده بودند. اسم این نمایش در اصل یک ضرب المثل ترکی است که می گوید این دیگ برای این چغندر خوب است . چون شیوه ی اجرایی آن متفاوت بود و بازیگران در کنار همدیگر حرکت می کردند و در آن خیلی تکرار وجود داشت ، سعی کردیم این تکرارها را حذف کنیم . البته نمی دانم تا چه حد موفق بودیم که این متن را نسبت به آن سال هایی که نوشته شده ، به روز کنیم . از آنجایی که من خودم نمایش های ایرانی را خیلی دوست دارم و سال ها است در این زمینه کار می کنم و از شاگردان آقای فتحعلی بیگی و خانم معترف هستم ، سعی کردم اصول نمایش های ایرانی را رعایت کنم . انشاالله که توانسته باشم.
وى در خصوص انتخاب بازیگران این نمایش گفت : این کار به بازیگرانى نیاز داشت که با نمایش ایرانی آشنایی کامل داشته باشند و سنتی کار باشند. واقعیت این است که تعداد افرادی که کار سنتی می کنند ، زیاد نیست و متاسفانه در تئاتر پیدا کردن بازیگرانی که با اصول آشنا باشند و بتوانند در قالب های مختلف تیپ سازی کنند خیلی سخت بود ، ولی خوشبختانه توانستیم  بچه هاى گروه را جمع کنیم . آقای انصافی که ید طولایی در این قضیه دارند ، در این زمینه بسیار به من کمک کردند.
داورى ، اجراى نمایش های ایرانی را کارى سخت دانست و گفت:  تنها چیزی که باعث می شود نمایش های ایرانی زنده بمانند ، جشنواره ی نمایش آیینی و سنتی است که متاسفانه دو سال یک بار برگزار مى شود . نمی دانم چرا اینقدر نسبت به نمایش های ایرانی بی مهری می کنند . ولی در رابطه با دوستانی که اصلا نمایش ایرانی کار نمی کنند و آن را کم ارزش می دانند ، مى توانم بگویم که اگر مرد هستند بیایند و نمایش ایرانی کار کنند ، چرا که کار واقعا سختى است .

کارگردان نمایش “بله دیگ ، بله چغندر ” در پایان گفت : نیاز است که از نمایش های ایرانی حمایت شود ، نمایش ایرانى هنر ملی ما است و تا فراموش نشده باید به داد آن برسیم . بزرگانی را در این حیطه از دست داده ایم که متاسفانه جایگزینی هم نداشته است . انشاالله که اتفاقات خوبی رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *