هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مهدی شفیعی : تئاتر و نمایش های آیینی انسان دیروز و امروز را به هم پیوند می دهد .


مهدی شفیعی ، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی یکی از مسئولینی است که می توان گفت در روزهای برگزاری جشنواره ، پای ثابت بخش جوانه های نمایش ایرانی است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال در طی اجراهای این بخش گفت و گویی با وی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی در ابتدا با خسته نباشید به تیم تئاتر فستیوال ، گفت : حضور شما در رویدادها حضور بسیار هوشمندانه ای است و به نکات خیلی خوبی توجه می کنید که جای تقدیر و تشکر و خسته نباشید دارد .

وی در ادامه با اشاره به اهداف تشکیل جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : یکی از اهداف اصلی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به نوعی حفظ و احیا شکل های نمایشی و آیین ها و سنت ها است ، با این اعتقاد که آیین ها بخش عمده ای از فرهنگ ما را تشکیل می دهند . نکات ارزشمندی در فرهنگ ما است که آیین ها می توانند به انسان امروز منتقل کنند . پیوند بین انسان دیروز و انسان امروز می تواند به وسیله ی تئاتر و نمایش های آیینی که به آن ها اعتقاد داریم ، به خوبی برقرار شود . به همین دلیل یکی از اهداف این جشنواره این است که آیین ها را حفظ کند و به نسل بعدی انتقال دهد .

مهدی شفیعی با خوب دانستن مسیری که جشنواره در این سال ها طی کرده است ، ادامه داد : شاید اگر ما جشنواره آیینی و سنتی را نمی داشتیم ، امروز این اطلاعات را درباره راه بزرگانی که در گوشه گوشه ی این کشور در رشته های مختلفی مثل نقالی و تعزیه فعالیت کرده اند ، نمی داشتیم . انشاالله این پیشکسوتان سلامت باشند ولی شاید ضرورت داشته باشد که زودتر این تکنیک ها و توانمندی ها را به نسل جدید انتقال دهند . جشنواره به این سمت رفته است که شرایطی را فراهم کند که کودکان و نوجوانان و نسل جدید و جوانه ها با این نمایش ها آشنا شوند و به نوعی از میان آن ها استعداد یابی کند . با این ایده در این دوره از جشنواره به بخش جوانه های نمایش ایرانی بسیار پررنگ تر پرداخته شده است .

وی با اظهار خوشحالی به خاطر استقبال از بخش جوانه های نمایش ایرانی گفت : خودم فکر نمی کردم این اندازه از این بخش استقبال شود و این تعداد کودک و نوجوان داشته باشیم که بالفعل نقال های خوبی باشند . می بینید تعزیه هایی که در طول جشنواره اجرا می شود ، چقدر خوب است . آقای علاءالدین که امروز در زمان این اجراها کنار من نشسته بودند ، کاملا توان بازی و حضور کاراکترها را در تعزیه ای که خردسالان و کودکان اجرا می کردند ، تایید کردند . در بخش های دیگر مثل پرده خوانی و خیمه شب بازی نیز به همین صورت است . این اتفاق ما را امیدوار می کند که این آیین ها و این شکل از نمایش ایرانی که برای ما با اهمیت است ، پشتوانه ی محکمی دارد .

شفیعی در مورد ادامه این روند بعد از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : قطعا مطمئن باشید بعد از جشنواره این اتفاق می تواند خیلی پررنگ تر باشد و ما هم باید پیگیر آن باشیم . مخصوصا در بخش جوانه های نمایش ایرانی با برگزاری کلاس های آموزشی ، شرایط انتقال این تکنیک ها ، شیوه ها و روش ها را به جوانان مستعد فراهم کنیم و انشالله بتوانیم یک مسیر منطقی را برای حفظ و احیاء نمایش های آیینی و آیین های نمایشی برقرار کنیم .
مدیر کل هنرهای نمایشی همچنین در مورد نمایش های خیابانی که قرار بود در طول سال در روزهای شنبه برگزار شود نیز گفت : حتما ، به زودی اجرای عمومی نمایش های خیابانی شروع می شود . فقط من به دوستان گفتم ، امیدوارم که در نمایش های خیابانی ، با بازنگری که دوستان در تولیدات شان انجام می دهند ، البته با همه ی ضرورت هایی که امروز تئاتر خیابانی در شکل محتوا و شیوه های اجرا به آنها می پردازد ، شاهد اجراهای پر مخاطب و تاثیر گذاری باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *