مهدی علی نژاد : نمایاندن زیرلایه های متن به مخاطب بسیار دشوار است .


مهدی علی نژاد که پیش از این در کارنامه ی خود بازی در نمایش های “آسید کاظم” ، “شب بخیر جناب کنت” ، “راه مهر ، راز سپهر” و … را دارد ، این روزها اولین تجربه ی کارگردانی خود را با نمایشنامه ای از آرتور کوپیت به نام ” موسیقی مجلسی” در تماشاخانه فنی زاده پشت سر می گذارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مهدی علی نژاد با بیان اینکه بر حسب شغل و علاقه ای که دارد ، زیاد نمایشنامه می خواند ، در مورد چگونگی آشنایی با نمایشنامه های آرتور کوپیت گفت : سال ۹۰ با آرتور کوپیت آشنا شدم ، به صورت اتفاقی در کتابفروشی با نمایشنامه ای به نام “روزی که ابلیس برای تنیس بازی بیرون آمد” برخورد کردم . اسم نمایشنامه من را جذب کرد و آن را خریدم . این نمایشنامه دقیقا معکوس نمایشنامه “موسیقی مجلسی” است ، ۶ مرد در باشگاه تنیس فکر می کنند ، زن ها می خواهند به آن ها حمله کنند که در نهایت هم زن ها با توپ تنیس به آن ها حمله می کنند . از آنجا به آرتور کوپیت علاقمند شدم و شروع به خواندن نمایشنامه هایش کردم و نمایشنامه “موسیقی مجلسی” من را خیلی جذب کرد .

او در ادامه افزود : در دانشگاه باید برای یکی از درس هایم ، کاری را آماده می کردم و به دلیل جذابیتی که نمایشنامه “موسیقی مجلسی” برایم داشت و اینکه به نظرم به تمام جوامع امروز مربوط می شود ، تصمیم گرفتم آن را کار کنم . در دانشگاه آن را کار کردم و استادانم مرا ترغیب کردند که حتما این نمایش را اجرای عموم ببرم و با دیدن اشتیاق بچه ها ، تصمیم گرفتم که این متن را اجرای عموم ببرم .

علی نژاد با ذکر این نکته که به جز میزانسن ها و حرکات فرمی که به نمایش اضافه شده است ، تقریبا به متن وفادار بوده ، گفت : فقط مقداری متن آن را کوتاه کردم ، شاید جا داشت ۱۵ دقیقه به نمایش اضافه شود ولی چون کار مایه ی ابزود دارد و طی تجربه ام در این سال ها فهمیده ام که تماشاگر ایرانی با کار ابزود زیاد ارتباط برقرار نمی کند ، ترجیح دادم این کار نکنم . همه ی ما ایرانی ها با داستان هزار و یک شب و شاهنامه ی فردوسی بزرگ شده ایم و قصه دوست داریم و اینکه چیزی مدام تکرار شود را دوست نداریم . به همین علت مقداری از متن را کوتاه کردم و یک سری دیالوگ ها را به آن اضافه کردم که البته استاد مودبیان گفتند کم بود . به این دلیل که این شخصیت ها را ایرانی ها اصلا نمی شناسند و مخاطب نیاز دارد که بفهمد مثلا این شخصیت نویسنده یا ملکه اسپانیا یا بازیگر فیلم های صامت و … است . در طول اجرا و بازخوردی که از تماشاگر گرفتم متوجه شدم که باید بخشی را اضافه می کردم . مثلا بعد از حرکات فرم ، بازیگرها می آمدند و شخصیت هایشان را معرفی می کردند که متاسفانه محقق نشد .

بازیگر نمایش “آسید کاظم” در مورد تجربه اولین کارگردانی خود به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : چون من همیشه در مقام بازیگر بودم ، کارگردانی برایم خیلی تجربه ی سختی بود . کارگردانی واقعا کار سختی است و بعد از اینکه کار را برای اجرا آماده کردم ، به این نتیجه رسیدم که من به درد ، حداقل کارگردانی تئاتر نمی خورم شاید روزی فیلم ساختم ولی فهمیدم کارگردانی تئاتر اصلا دغدغه ام نیست و از لحاظ بستن کار ، هدایت بازیگر و اینکه بتوانی زیرلایه های متن را نشان دهی و … فشار زیادی به کارگردان وارد می شود .

او در پاسخ به اینکه آیا بازیگران اجرای عموم نمایش “موسیقی مجلسی” ، همان بازیگران اجرای دانشگاه هستند ، توضیح داد : برخی از بازیگران جا به جا شدند ، بهر حال شما می دانید کار کردن با یک گروه پرجمعیت کمی سخت است مخصوصا اگر خانم باشند ، خانم ها گاها بین خودشان هم به مشکلاتی برمی خورند . شرایط به گونه ای شد که امکان همکاری ۲ تا از بازیگران فراهم نشد ، خانم مرضیه بهلولی و گشینه رحیمی که دوست داشتم آن ها باشند . اما با خانم ستوده خیاطی تقریبا یک روز مانده به اجرا به مشکل خوردیم و ایشان کار را ترک کردند و هر چقدر که من و گروه گفتیم که بیاید و کار را ادامه بدهد ، نیامد و من به جای او سحر آقاسی را آوردم که در عرض یک روز نقش را رساند و در حال حاضر یکی از بازیگران خوب کار است .

کارگردان نمایش “موسیقی مجلسی” در مورد تمرینات مربوط به این نمایش گفت : تمرین این کار را از اسفند ماه پارسال شروع کردیم اما به طور متناوب تمرین نکردیم . بین تمرینات وقفه ی یک ماهه و دو هفته ای افتاد ولی در کل حدود ۳ ماه روزی ۳ ، ۴ ساعت تمرین کردیم .

علی نژاد در مورد طراحی کلاه شخصیت های مختلف نمایش که به نوعی معرف هر کدام از آن ها است ، توضیح داد : طراح کلاه های ما استاد ستاره خرم زاده ، یکی از بهترین طراح های کلاه در ایران هستند . افتخار این را داشتم در چند کاری که ایشان طراح لباس و کلاه بودند ، به عنوان بازیگر با ایشان همکاری کنم و بعد در دانشگاه استادم شدند و یک ارتباط دوستانه ای میان ما به وجود آمد ، افتخار دادند و به صورت کاملا افتخاری کلاه ها را برای ما طراحی و درست کردند . این کلاه ها دقیقا برحسب شخصیت آدم ها درست شده و کلاهی است که شخصیت ها ، آن را روی سرشان می گذاشتند و همگی آن ها تاریخچه دارند . در اینجا جا دارد از ایشان تشکر کنم .

این کارگردان تئاتر در مورد اینکه آیا از اجرای نمایش “موسیقی مجلسی” راضی بوده است یا نه ، گفت : می توان گفت تقریبا ۹۰ درصد کسانی که این نمایش را دیدند ، از اجرا راضی بودند . برخی از اساتید مانند آقای مودبیان یا استاد محمدعلی سجادی ایراداتی را به کار وارد کردند که وارد هم هست . من هیچ ادعایی در کارگردانی ندارم ، همچنان که در بازیگری ادعایی ندارم. ایراداتی را گفتند که خیلی فنی و تکنیکی بود و من پذیرفتم ولی در مورد تماشاگر عام می توان گفت ۱۰۰ درصد تماشاگران از کار خوششان آمد . متن مایه هایی از ابزود دارد ، گرچه ابزورد نیست و ممکن است تماشاگر عام خیلی متوجه آن نشود و آن را نفهمد ، بنابراین سعی کردم با حرکات فرم ، لباس ها ، کلاه ها ، صحنه و … کار را برای مخاطب عام جذاب کنم و فکر می کنم تا حدودی موفق شده باشم .

مهدی علی نژاد در پایان با بیان خبر تمدید نمایش “موسیقی مجلسی” گفت : از شما دوستان تئاتر فستیوال تشکر می کنم که همواره لطف می کنید ، کارها را می بینید و نقد می کنید . چه نقد مثبت باشد و چه نقد منفی ، هر دوی آن ها خوب است . من همیشه نقدهای تئاتر فستیوال را دنبال می کنم و از آن یاد می گیرم . در وهله ی اول از شما تشکر می کنم ، در وهله ی دوم از گروهم تشکر می کنم که صبورانه پای این کار ایستادند و در وهله ی سوم از همسرم ، سارا داروفروش تشکر می کنم که برعکس من دغدغه ی بازیگری ندارد و به خاطر من این نقش را بازی کرد و اتفاقا خیلی خوب هم بازی کرد . خوشبختانه در این ۱۵ شبی که اجرا داشتیم ، با استقبال خیلی خوبی از سوی تماشاگران مواجه شدیم به گونه ای که برخی از دوستان روی زمین نشستند و برخی مجبور شدند در شب دیگری بیایند . به همین دلایل اجرای “موسیقی مجلسی” را در این هفته هم داریم و در برخی از شب ها ممکن است ۲ اجرا برویم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *