هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی

مهدی پتکی : به نمایش های آیینی و سنتی استان گیلان پرداخته نمی شود .


نمایش “میرزا فرفره” از رشت در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی در تالار هنر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با مهدی پتکی ، کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

مهدی پتکی در رابطه با حضور نمایش ” میرزا فرفره ” که طولانی ترین نمایش حاضر در جشنواره بود به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت :  سال گذشته من با آقای فتحعلی بیگی که نویسنده ی متن این نمایشنامه هستند صحبت کردم و گفتم که می خواهم یکی از متن های ایشان را کار کنم و اجازه گرفتم . این نمایش در نوروز سال ۹۶ در رشت ۱۴ اجرا داشت و مدت زمان آن ۱۶۵ دقیقه بود . اما در جشنواره به مدت کوتاه تر و حدودا ۱۴۰ دقیقه به روی صحنه رفت .

وی در خصوص استقبال مخاطبان از این نمایش اذعان داشت : استقبال از این اثر بسیار خوب بود و مردم خوششان آمد . تصمیم داریم بهمن ماه امسال نیز مجددا این نمایش را روی صحنه اجرا کنیم .

پتکی درباره ی بازنویسی متن این نمایش توضیح داد :  نمایشنامه اصلی این نمایش در سال ۶۹ نوشته شده بود و دغدغه های نویسنده مربوط به آن سال بود و حتما باید روی آن کار می شد . تلاش مان این بود که قشر جوان این دوره هم آن را بپسندند به طوری که بیراهه نرود و چیزهای سنتی هم در آن رعایت شود .

بازیگر نقش سیاه این نمایش در رابطه با تجربه ی حضور در جشنواره نمایش های آیینی سنتی گفت : با اینکه این اولین بار است که یک نمایش سیاه بازی از استان گیلان در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اجرا می شود اما از حضور در جشنواره رضایت کامل نداشتم و فکر می کنم حق گروه های شهرستان برای حضور در جشنواره های نمایش های آیینی و سنتی که تخصصی است بیشتر از این است .

وی همچنین افزود : نمایش های آیینی و سنتی در استان گیلان بسیار زیاد هستند ولی به آنها پرداخته نمی شود . من فکر می کنم یکی از مسئولیت هایی که برعهده دفتر نمایش های آیینی و سنتی است که آقای فتحعلی بیگی بر آن نظارت دارند ، رسیدگی به نمایش های بومی و سنتی است .

پتکی با بیان اینکه پروسه ی راه یابی آثار به جشنواره طولانی است اذعان کرد : در حال حاضر گروه ها راهی طولانی برای راه یابی به جشنواره آیینی و سنتی  پیش رو دارند تا دعوت شوند و در آن شرکت کنند . مشکل اینجاست که همه این مراحل در تهران برگزار می شود . به نظر من نمایش هایی که در جشنواره آیینی و سنتی اجرا می شوند باید در طول سال مجوز داشته باشند تا به سایر استان ها نیز بروند . چون مانند ورکشاپ هستند و می توانند به صورت عملی آموزش خوبی برای گروه های شهرستانی باشند . مسئولین استانی که بودجه ی مسائل فرهنگی دارند می توانند با برنامه ریزی از دیگر گروه ها دعوت کنند .

کارگردان نمایش ” میرزا فرفره ” در پایان درمورد دیگر مشکلات جشنواره اضافه کرد : مرکزیت جشنواره در تهران است که با بودجه کم رو به رو است . به خاطر دارم در یکی از دوره های پیشین ، تمام روزهای جشنواره گروه ها را پذیرش می کردند تا در ایام جشنواره فرصت دیدن دیگر آثار جشنواره را هم داشته باشند ولی در حال حاضر فقط دو یا سه روز پذیرش می کنند که این موضوع برای گروه های شهرستانی بسیار سخت است . یک روز که در راه هستند و یک روز دیگر باید دکور بزنند و اجرا کنند و در نهایت بتوانند دو کار هم در جشنواره ببینند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *