مهشید بابابی: کلیت متن “شب بخیر مادر” روزمرگی را نشان می دهد


مصاحبه اختصاصی تئاتر فستیوال با مهشید بابایی کارگردان نمایش شب بخیر مادر نوشته مارشا نورمن

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، نمایش شب بخیر مادر به کارگردانی مهشید بابایی و نقش آفرینی تینا بخشی و مهدیه نساج هر شب تا تاریخ ۱۰ مرداد ماه ،ساعت ۱۸ در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرا می شود. مصاحبه اختصاصی تئاتر فستیوال با مهشید بابایی کارگردان نمایش “شب به خیر مادر” در متن زیر می توانید بخوانید :

– در رابطه با متن نمایش و چگونگی شکل گیری این اثر توضیح دهید .

 متن نمایش “شب به خیر مادر” ، متن آمریکایی است که نویسنده آن مارشا نورمن است و همچنین محمد یعقوبی نیز این متن را کار کرده است .

ما این متن را حدود ۹ ماه شروع به کار کردیم ، در طول این مدت تمرین یک بازیگر عوض شد با این حال تمرینات را ادامه دادیم و همزمان متن را برای خانه هنرمندان فرستادیم ، که پس از آن متن پذیرفته شد و در نهایت کار در بازبینی قبول شد . سپس ما کار را از ۱۶ تیر ماه به روی صحنه بردیم و تا ۱۰ مرداد نیز اجرا داریم .

– توضیح مختصری از داستان نمایش “شب بخیر مادر” برایمان بگویید .

داستان زندگی یک مادر و دختری است که با بیان خودکشی دختر ، امشب جور دیگری برای این مادر و دختر رقم می خورد .

کلیت متن روزمرگی را نشان می دهد و اینکه روزمره شدن چه صدمه ای به دختر قصه ما ( شخصیت جسی ) می زند و مادری که با تمام تلاش هایی که می کند نمی تواند جلوی دخترش را بگیرد و در انتها نیز خیلی مات و مبهوت می ایستد و به نصیحت های دخترش گوش می دهد و دختر در نهایت خودش را می کشد .

دلایل انتخاب قاب در طراحی دکور نمایش چه بود ؟

در ابتدا قرار بود تماشاچی کار را از زاویه بالا ببیند و دید از بالا داشته باشد ولی متاسفانه این کار عملی نشد .

به دلیل محدودیتی که در سالن داشتیم طراحی دکور عوض شد . ما می خواستیم در این نمایش تماشاچی دخالتی در اجرا داشته باشد و خودش برای دیدن ادامه کار تلاش کند .

این قاب های پنجره ای که ما در اجرایمان داریم یک فضای خانه را نشان می دهد ، ما مخاطب را به گونه ای در این نمایش قرار دادیم که این خانه را از بیرون می بیند . در واقع او ناظر است و اتفاقات داخل این خانه را می بیند و چیزی که در فکر من بود تماشاچی در این مورد تامل کند که تاثیر ما در زندگی اطرافیانمان چطور می تواند باشد . دلیل انتخاب این قاب ها این بود که مخاطب از بیرون این خانه را ببیند و خودش را لحظه ای جای این دو شخصیت داستان ما قرار دهد و خیلی ساده از کنار همه چیز گذر نکند .

مهشید بابایی در آخر از میهمانان ویژه این نمایش در روز یکشنبه ۵ مرداد ماه، محمد ساربان ، امیر شهاب رضویان و فرزین محدث را یاد کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *