نشست خبری نمایش هیولاخوانی برگزار شد


گزارشی از نشست خبری نمایش «هیولا خوانی» در روز یکشنبه ۲۵ خرداد در سالن کنفرانس تئاتر شهر 

تئاتر فستیوال 

به گزارش تئاتر فستیوال ، این نشست با حضور کارگردان نمایش ، محمد یعقوبی ، احمد ساعتچیان ، آیدا کیخایی و و ناصر عاشوری که بازیگران این اثر نمایشی هستند و همچنین جمعی از عوامل پروژه ۲۵ و اصحاب رسانه در ظهر یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۳ در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .

در ابتدای این نشست ، محمد یعقوبی به توضیحی از این نمایش و نحوه شکل گیری پروژه «هیولاخوانی» پرداخت و گفت  : این نمایش دو سال قبل به اسم «اسفل السافلین» قرار بود اجرا شود و در طول این دو سال ما در حال مذاکره با شورای نظارت بودیم .

روزی ثمینی به من زنگ زد و گفت که دوست دارد از روی یکی از نمایشنامه های من که «از تاریکی» نام دارد، اقتباس کند. من یکی دیگر از ایده هایم را برایش تعریف کردم اما او نغمه‌وار ایده من را به نمایشنامه تبدیل کرد. من غیر از تئاتر شهر نمی توانم این نمایش را در سالن دیگری اجرا کنم بنابراین از سال ۹۰ تا امروز منتظر اجرا در تئاتر شهر ماندم ، من حتی حاضر شدم در کارگاه نمایش هم به صحنه بروم چون هدفم اجرای این نمایش در تئاتر شهر بود.

یعقوبی در ادامه در رابطه با اصرار به روی صحنه بردن این نمایش در مجموعه تئاتر شهر تصریح کرد : تماشاگر تئاتر شهر یک قشر خاص است که این نمایش برای آنهاست و این تئاتر باید در جایگاه خودش اجرا می شد .

او که همزمان با اجرای این نمایش، نمایش دیگرش «خشکسالی و دروغ» را در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌کند،‌ افزود: برخی از مخاطبان این فرهنگسرا با چیپس و پفک به تماشای تئاتر می‌آیند بنابراین آنها، تماشاگران نمایش «هیولاخوانی» نیستند.

 

تئاتر فستیوال

ساعتچیان : ترجیح می دهم درباره نقشم زیاد صحبت نکنم .

پس از آن احمد ساعتچیان دلیل همکاری خود را با محمد یعقوبی به این دلیل بیان کرد که تئاتر برای این کارگردان بسیار جدی است و فضای تئاتری که او برای هر بازیگری می چیند بسیار دلنشین است ، او در ادامه گفت : نمایش هیولا خوانی پنج یا ششمین کاری است که من از نمایشنامه های نغمه ثمینی بازی می کنم و به ادبیات ایشان آشنا هستم و این کار با کارگردانی محمد یعقوبی برای من تجربه تازه ای بود

احمد ساعتچیان در این نشست به دلیل این که تنها یک اجرا از این نمایش به روی صحنه رفته است گفت : ترجیح می دهم درباره نقشم در این نمایش زیاد صحبت نکنم ، دوست دارم بیشتر از من درباره این نقش سوال شود .

آیدا کیخایی بازیگر دیگر این نمایش از اهمیت نقش خود و سختی های بازی این نقش در این دو سال توضیح داد و گفت برایم مهم بود که در این کار حضور داشته باشم به خاطر مسائلی که این کار عنوان می کند .

او در ادامه گفت : نقش من در این نمایش ، نقش بسیار متفاوتی بود و دو سال فکر مرا مشغول خود کرده بود چون این نقش به دلیل تجرابی که در زندگی داشتم خیلی از من دور بود .

و در آخر ناصر عاشوری از ابتدای فعالیتش در حوزه تئاتر و آشنایی او با محمد یعقوبی گفت و افزود : کوتاهی و بلندی یک نقش در یک نمایش خیلی اهمیتی ندارد بلکه گروه خیلی مهم تر از نقش است .

کارگردان نمایش ” هیولا خوانی ” در رابطه با کسالت علی سرابی گفت : تا جایی که می دانم حال او بهتر شده است و امیدوارم دیگر احتیاجی به آزمایشات پزشکی نباشد .

یعقوبی : پیشنهاد من به نمایشنامه نویسان این است همیشه نمایشنامه هایتان را خودتان کارگردانی کنید

یعقوبی در رابطه با کارگردانی نمایش نغمه ثمینی گفت : پیش از این فقط یک بار دیگر از یک نویسنده زنده ایرانی نمایشنامه اجرا کردم. که آن ریما رامین فر بود .

همیشه توصیه‌ام به دیگر نمایش‌نامه نویسان این است که خودتان نمایشنامه‌های‌تان را کارگردانی کنید، چون وجه کارگردانی به کار نوشتن هم کمک می‌کند. البته نغمه ثمینی هیچ تمایلی به کارگردانی نمایشنامه‌هایش ندارد به همین دلیل من با آرامش کامل متن او را اجرا می‌کنم.

او همچنین تصریح کرد : این کار تجربه خوشایندی برای من به حساب می آید و باعث شد که بیشتر با نویسنده در تماس باشم و درباره برخی صحنه ها از او سوال کنم. حتی ثمینی چندین بار پایان نمایش را تغییر داد و آخرین بازنویسی متعلق به ۵ روز قبل است. من این اجرا را محصول دوره دادویی می دانم چون کار در دولت قبل نتوانست اجرا بگیرد.

در ادامه محمد یعقوبی کارگردان نمایش ” هیولا خوانی ” در رابطه با حذف شدن بلیت میهمان و سهمیه بلیت خبرنگاران در این نمایش توضیح داد : ما تا این لحظه هیچ قراردادی نداریم و متاسفانه این بحث قراردادها در تئاتر ما هیچوقت حل نمی شود و این نابسامانی هنوز وجود دارد ، من در نیاوران و ایرانشهر همیشه قبل از اجرا قرارداد امضا کرده ام اما متاسفانه به این دلیل که هنوز قراردادی با ما بسته نشده ، ممکن است قرارداد ما گیشه باشد به همین دلیل ناچار شدیم سهمیه بلیت میهمان را کم کنیم ولی دوستان خبرنگار با مراجعه به خود گروه، می‌توانند بلیت بگیرند.

او در آخر در رابطه با این مشکل در حوزه قراردادها گفت : انگار یک غلط هایی در تئاترشهر نهادینه شده که امیدم این است که با حضور خانم مقتدی ،به عنوان مدیر تئاتر شهر که میدانم با مدیریتی که در سنگلج و تالار هنر داشته و خوب عمل کرده ، این غلط نهادینه شده در تئاتر حل شود .

یعقوبی در آخر در رابطه با بازتولید یک اثر نمایشی گفت : در آینده شاهد بازتولید اجرای کارهایی که خوب هستند خواهیم بود زیرا ممکن است خیلی ها به هر  دلیلی کار را ندیده باشند یا در سال گذشته مخاطب تئاتر نبوده باشند و یا ممکن است کسانی بخواهند کارها را بارها ببینند که این راز ماندگاری تئاتر است و به همین دلیل است که ما هملت را می شناسیم .

نمایش «هیولاخوانی» نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی محمد یعقوبی تا ۱۵ تیر هر شب ساعت ۱۸ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *