هانیبال یوسف: ما هم مثل تماشاگرها می آییم تا ببینیم چه می شود


نشست خبری گروه اجرایی دوئت پیانو و بدن، یکشنبه ۳۰ شهریور با حضور عوامل این اثر نمایشی موسیقیایی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 

تئاترفستیوال

به گزارش خبرنگار تئاترفستیوال،  در این نشست خبری هانیبال یوسف آهنگساز و رهبر ارکستر به همراه یاسر خاسب کارگردان وبازیگر ، درباره اجرای دوئت پیانو و بدن به سوالات خبرنگاران حاضر در سالن پاسخ گفتند.

هانیبال یوسف در این‌باره توضیح داد: ایده‌ی پرفورمنس «تناهنگ» سال گذشته در ذهنم نقش بست و دلم می‌خواست در فضایی باز و فارغ از چارچوب‌های سالن اجرا، در خدمت مخاطبانم باشم.

او ادامه داد: نت بداهه‌نوازی را دوست داشتم و دلم می‌خواست که آن را با هنر دیگری تلفیق کنم. یک‌بار هم پیش از این، دوئت پیانو و نقاشی را اجرا کردم که تجربه‌ای شیرین برایم محسوب می‌شد و این‌بار هم با «یاسر خاسب» مشورت کردم تا مقدمات اجرای دوئت پیانو و بدن فراهم شود.

وی بیان کرد: در ابتدا قرار بود، این کار را به افرادی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برند، اهدا کنیم، اما پس از آن‌که اقدامات داعش را دیدم، تصمیم عوض شد و دیدم که نمی‌توان در برابر این جنایات ساکت بود.

او در رابطه با اجرای این دوئت چنین توضیح داد : چون این یک هنر پست مدرن است نمایش خیلی روشنی نداریم که بدانم در چه زمانی قرار است چه چیزی را نشان دهیم. فضا  انتزاعی و مدرن است ولی بر اساس وقایعی که اتفاق افتاده طراحی می شود. اگر به بنر این اجرا هم نگاه کنید میتوانید نشانه آن را پیدا کنید. و اینکه ما از پیش چیزی آماده نکرده ایم.در واقع حسمان را درباره این موضوع در آن لحظه بیان خواهیم کرد .

هانیبال در توضیحات تکمیلی اجرای بخش موسیقیایی اثر گفت:  موسیقی که من در نظر دارم ، فولکورولیک است که با آن شروع می کنم و بعد وارد فضای بداهه می شوم.  امیدوارم نتیجه‌ی کار، موسیقی رنگ شرقی داشته باشد و حس روستاهای مشرق زمین را منتقل کند. البته از موسیقی آشوری هم در این کار بهره می‌گیرم.

تئاتر فستیوال

وی در پاسخ به این سوال که آیا در واقع موسیقی شما تئاتری هست پاسخ گفت: نه تئاترِ موزیکال نیست  . تئاتر موزیکال از قبل نوشته می شود. تمرین می شود و بازی میشود ولی این اتفاقی ست که در جریان است یعنی ما تجربیات هنریمان را در جریان می گذاریم.

این موزیسین آشوری در رابطه با تفاوت اجرا در فضای باز و بسته توضیح داد: اجراهایی که در داخل ساختمان انجام می شود ، قطعاتی ست که قبلا تنظیم ، آهنگسازی ، تمرین و بعد در حضور مردم اجرا می شوند .

فرق این کار این است که در آن صمیمیت بیشتری هست. هنرمند خودش خلق می کند و خودش اجرا می کند و دیگر هنرمندی نیست که نت هایش را بخواهد اجرا کند. زیبایی آن این است که در لحظه اتفاق می افتد.  ما هم مثل تماشاگرها می آییم تا ببینیم چه می شود؟

تئاتر فستیوال

 یاسر خاسب که قرار است با حرکات بدن «هانیبال یوسف» را در این دوئت همراه کند، اظهار کرد: آشنایی من با هانیبال به تیرماه امسال برمی‌گردد. البته باید بگویم که شاید پیشنهاد او، یعنی اجرای پیانو همراه حرکات من، کمی با هم در تضاد باشد، زیرا پیانو نوای لطیفی دارد و حرکات من گاهی خشن است.

این هنرمند اضافه کرد: این‌که اجرا در فضای بداهه روی صحنه می‌رود، اتفاق مهمی است و علاوه بر این‌که نوعی ریسک است، جذابیت زیادی دارد. به هر حال قرار است همه‌چیز در لحظه شکل گیرد و کار راه رفتن روی لبه تیغ است.

من و هانیبال در این اجرا باید خودمان را به یکدیگر بسپاریم و اجرایی مثل یک پاس‌کاری هماهنگ داشته باشیم.

در ادامه جلسه یاسرخاسب درباره بخش حرکتی این کار توضیح داد : در رابطه با کاری که می خواهم انجام دهم خیلی فکر نمی کنم  چرا که در لحظه باید این اتفاق بیافتد. مسلما جمعی که آن روز به محوطه تئاترشهر می آیند، نمی دانم چه کسانی هستند و از کجا می آیند . شاید آن فکری که همه درباره داعش دارند، می شود از آن برای این کار استفاده کرد.

او در رابطه با همراهی بخش موسیقی با اجرایش توضیح داد: هماهنگی که بین من و هانیبال باید انجام شود این است که خودمان را به هم بسپاریم و در آن لحظه از تجربیاتی که داریم استفاده کنیم. موسیقی که من آن روز انجام می دهم موسیقی بدن است. بدن دارد در فضا تصویر می شود و شکل نت هایی که وجود دارد را به مخاطب القا می کند. با هم توافق کردیم که حواسمان به هم بیشتر باشد.

او در رابطه با خاصیت اجرای بداهه اذعان داشت: بداهه در واقع ، مثل همینی ست که الان ما با هم برخورد کردیم. ما نمی دانیم شما چه می پرسید و ما چه جواب می دهیم. آنجا هم باید همین باشد.  اصل بداهه بر روی همین است. فقط از قبل می دانیم که امروز قرار است اینجا کنفرانسی باشد که راجب داعش است و همین. اینکه در آن چه اتفاقی می افتد نباید خبری داشته باشیم.

 خاسب و نوشیر

بازیگر نمایش “سوسک می شود” در پاسخ به سوال چگونه یک اثر می تواند مجوز بگیرد در صورتی که بداهه است توضیح داد: من بر اساس کارهایی که انجام می دهم همیشه انگشت اشاره به من هست که تو متن نداری، دیالوگ نداری و بازی ات فقط حرکت است. من برای کاری که انجام می دهم به نوعی حرکت نگاری و نوشته ی تصویری دارم. شاید خیلی طولانی هم نباشد و در یک برگه چیزی داشته باشم برای نشان دادن به شورای بازبینی که در نهایت بعد از تمرین به یک اجرای ۴۰ دقیقه ای ختم شود. در این اجرای دو نفره بر اساس اعتمادی که از کارهای قبل صورت گرفته و دو بار اجرایی که به صورت بداهه برای بازبینی داشته ایم این مجوز صادر شده است.

به گزارش تئاترفستیوال، شهرام نوشیر (رییس دفتر تئاتر خیابانی) و رییس انجمن بانوان آشوری شامیرام نیز در این نشست حضور داشتند.

«دوئت پیانو و بدن» چهارم مهرماه امسال با هنرمندی هانیبال یوسف و یاسر خاسب در محوطه‌ی باز مجموعه‌ی تئاترشهر به مدت یک ساعت برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *