“رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه” ، موفق ترین نمایش شهرستانی فجر سی و سوم

نقد نمایش «رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه» به کارگردانی «مهدی محمدی»  « رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه » یک غافلگیری بزرگ درجشنواره تئاتر فجر امسال است .

نقد نمایش «رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه» به کارگردانی «مهدی محمدی» 

تئاتر فستیوال

« رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه » یک غافلگیری بزرگ درجشنواره تئاتر فجر امسال است . این نمایش که از کرمانشاه به جشنواره آمده ، حکایت مادری است که پنج دخترش را در خانه نگه داشته و قصد دارد به آن ها درس زندگی بیاموزد . یکی از دخترها می خواهد خانه را ترک کند اما مادر مانعش میشود و این حکایت همچنان ادامه پیدا می کند تا آن جا که به سرنوشت محتوم زن ایرانی در تاریخ پیوند می خورد . « رویش … » با همخوانی و حرکات گروهی ریتمیک بازیگران آغاز شده و این روند موزیکال و پرتحرک تا پایان نمایش حفظ می گردد . ریتم نمایش بسیار سریع است آن قدر سریع که فرصت استراحت و چشم برهم زدن به تماشاگر نمی دهد و نفس را در سینه او حبس می کند .

رضا شاهبداغی قالب بسیار دشواری را برای نگارش نمایشنامه برگزیده است . کار با دیالوگ ها و منولوگ های آهنگین و موزون ، قافیه پردازی و نمادسازی های پی در پی برای تمام بخش های نمایشی انرژی ذهنی زیادی را از نویسنده می برد . حاصل کار شاهبداغی واقعا درخشان و قابل دفاع است . متنی که او در اختیار محمدی قرار داده ، امکان مانور زیادی برای کارگردانی و بازیگری فراهم آورده است . هر شش بازیگر نمایش راه سخت و توان فرسایی را پیش رو داشته اند . آن ها در اجرای رقص ها بسیار موفق به نظر می رسند و مشخص است که مدت ها برای هماهنگ شدن با یکدیگر تمرین کرده اند . بده و بستان های حسی بازیگران و تسلطشان بر رد و بدل کردن جملات شعرگونه بسیار قاعده مند ، تمرین شده و حرفه ای است .

تغییر سریع جا در صحنه ، فیگور گرفتن های متنوع و پرشتاب و هماهنگ کردن کلام با حرکت از جانب بازیگران بسیار خوب پیش رفته است . هدایت بازیگران توسط کارگردان نیز بی آن که به رخ کشیده شود ، واقعا عالی است و می تواند جنبه آموزشی برای دانشجویان تئاتر داشته باشد . طراحی نور نمایش کاملا در خدمت متن است و در انتقال احساسات کاراکترها به تماشاگر نقش کلیدی دارد . ایده استفاده از قاشق و ظروف ، بسیار ایده بدیع و بکری است که به خوبی بر بستر نمایش به ثمر نشسته است . آزاد بودن چهارسوی صحنه ، حذف دیوار چهارم و محصور بودن کاراکترها در محدوده ای سیم کشی شده ، موقعیت متناقضی را پدید آورده که القاگر مفهوم « اسارت واقعی زن بربستر آزادی کذایی » است .

با آن که « رویش… » هیچ کاراکتر مذکری ندارد اما حضور مردان و سلطه ایشان بر جهان زنانه نمایش کاملا محسوس و غیرقابل انکار است که این نکته از امتیازات شاخص قلم آقای شاهبداغی است . زنان نمایش ، می زنند ، می رقصند و می خوانند اما صلیب اسارت شان را بر دوش حمل می کنند . این تناقض هم چون تناقض پیشگفت بسیار ظریف و هنرمندانه دراماتیزه شده و بر صحنه جان گرفته است .

همین ظرافت های ساختاری و ایده های بکراست که « رویش… » را به یکی از بهترین نمایش های موزیکال و زنانه جشنواره تئاتر فجر امسال تبدیل نموده است . قطعا در آینده ای نه چندان دور از رضا شاهبداغی و مهدی محمدی بسیار خواهیم شنید .

دکتر شهرام خرازی ها – نویسنده میهمان 

COMMENTS

WORDPRESS: 8
  • ندا 10 سال ago

    امیدوارم این کار به اجرای عموم برسه

  • فائزه 10 سال ago

    واقعععا کار هزار شلاق افتضاح بود چططططور میشه این کار در تمام بخشها کاندید بشه ولی این کار به راحتی نادیده گرفته بشود

  • معصومه 10 سال ago

    خاک تو سرشون با این اختتا میه حق این گروه خورده شد اونم به بهونه ی هم خوانی خانم ها مرگ بر داورها

  • مهدی 10 سال ago

    به نظرم متن در اجرا نهایتا خوب به نظر میرسید با وجود زبان دشوار و آهنگینی که نویسنده انتخاب کرده بود ولی نقص ساختاری متن قابل بحث است

  • مهدی 10 سال ago

    شعر پایانی فوقالعاده زیبا و تاثیر گذار بود مخصوصا با اجرای دختر سرکش نمایش من که عاشقشون شدم.

  • رضا شاهبداغی 10 سال ago

    مرسی و نظر لطفتون هست جناب دکتر خرازی‌ها
    موفق و سلامت باشید
    رضا شاهبداغی

  • رضا شاهبداغی 10 سال ago

    با درود به گردانندگان سایت تئاترفستیوال
    در نقد جناب دکتر خرازی ها بر نمایش «رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه» به سهو، این گونه آمده: «این نمایش که از کرمانشاه به جشنواره آمده..»
    نمایش مذکور تولید گروه تئاتر «تن‌ها» به سرپرستی و کارگردانی مهدی محمدی از شهرستان خمین، استان مرکزی است.
    اینجانب، رضا شاهبداغی نویسنده نمایش، نیز اهل تهران هستم و سه سال است که تئاتر «تن‌ها» با نمایشنامه‌های من و کارگردانی مهدی محمدی به جشنواره‌ تئاتر فجر می آید:
    – 1391 «وقتی از بریدگی‌های خون‌بار عصب می‌گذرد» سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر
    – 1392 «فلان و چنان حکومت خان جان» سو و دومین جشنواره تئاتر فجر
    – 1393 «رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه» سی و سومین جشنواره تئاتر فجر
    با سپاس

    • دکتر شهرام خرازی ها 10 سال ago

      ریاست محترم سایت تئاترفستیوال و بازدیدکنندگان محترم
      باسلام
      حق با آقای شاه بداغی است. اشتباه ازجانب من است.نمایش خوب رویش ناگزیردخی ها به خمین تعلق دارد. در ایام جشنواره تئاتر فجر آنقدر ترافیک اجرا و نقد زیاد است که این اشتباهات پیش می آید. برای تمام برو بچه های رویش ناگزیر آرزوی موفقیت می کنم
      دکتر شهرام خرازی ها

DISQUS:

آخرین اخبار