نمایش “خانه متروک” ، تلاقی مـیان عشق و سیاست


نمایش “خانه متروک” به نویسندگی و کارگردانی علی مست علی ، روایت عاشقانه ای است از عشقی که در بستر سیاست روزهای کودتای ۲۸ مرداد گم می شود. این نمایش کــه از روز پنجشنبه ، ۱۲ شهریورماه با حضور سید مهرداد ضیایی ، اجرای خود را در تماشاخانه ی استاد فنی زاده تهران ، آغاز کرده است ،  به حال و احوالات آدمهایی نه چندان دور از زمان ما ، در فضایی که شاید اکنون برای ما خاطره ای در ذهن پدربزرگ ها و مادربزرگ ها باشد ، می پردازد. به همین بهانه روابط عمومی این گروه نمایشی ، گفتگوی کوتاهی با علی مست علی ، کارگردان و پوریا عبدی یکی از بازیگران این نماش ترتیب داده که می توانید در ادامه بخوانید :

نمایش خانه متروک

کارگردان نمایش در خصوص داستان نمایش گفت: این نمایش حکایت عشقی در طهران سال ۳۲ است که اتفاقات ملی شدن صنعت نفت و عواقب کودتای ۲۸ مرداد باعث به فرجام نرسیدن این عشق می شود.

کارگردان نمایش “باغشاه” درباره دلیل انتخاب این متن و شیوه ی اجرایی کار اظهار داشت: دلیل اصلی ام برای انتخاب چنین سوژه هایی، اهمیت دادن به تاریخ غنی و پر افتخار میهنم ایران است. تاریخ یعنی هویت و هیچ آدمی بدون هویت شناخته نمی شود . حال که قلم نوشتن را به لطف همیشه استادم “ایوب آقاخانی” آموخته ام ، عناصر درام را با بهره گیری از تاریخ وطنم به تصویر می کشم و مخاطبم را در حد بضاعت راضی نگه می دارم . در خصوص شیوه و تکنیک کارگردانی، این نخستین بار است که در نمایش از تکنیک فاصله گذاری استفاده می کنم. احساس کردم در این درام بخصوص جواب گو است.

کارگردان نمایش”تمرد از حکم تیر مسجد گوهرشاد” گفت : در این نمایش بازیگران نسل جوان تئاتر و سینما به ایفای نقش پرداخته اند، بازیگرانی چون: آریا توسلی، شفق خانی، بهارک صالح نیا،احسان عباسی، پوریا عبدی، مریم قربانیان، کاوه مرحمتی. از دیگر عوامل این نمایش، سجاد سلمانپور: مدیر تولید و برنامه ریز، سپیده سلطانی: مشاور و مدیر اجرایی، آزاده قوام: طراح لباس،سمیه فراهانی: طراح گریم ، سعید براتی: طراح نور، سینا جعفری کیا: آهنگساز، بتثابه نعیمایی و ثمین سالک: مجریان گریم، حدیث قربانلو و حمیرا کامل: مدیران صحنه را می توان نام برد.

خانه متروک- پوریا عبدی copyدر ادامه همچنین عبدی ، بازیگر این نمایش ، در خصوص داستان نمایش گفت : نمایش روایتگر سرگذشت خانواده ای است که در جریان کودتای ۲۸ مرداد و اتفاقات متاثر از آن دچار مصائبی می شوند . به همین جهت نمایش در زمان گذشته رخ می دهد و از گریم و طراحی لباس خاصی برخوردار است .

وی درباره ی شیوه ی اجرایی این کار افزود :  نمایش “خانه متروک” به دلیل روایی بودن داستانش از فاصله گذاری بهره برده و در پاره ای از صحنه ها یکی از بازیگران به صورت مستقیم با مخاطب سخن می گوید و تماشاگــر ، داستان را از دریچه ی نگاه وی تماشا می کند.

پوریا عبدی در پایان در رابطه با نحوه ی انتخاب گروه توضیح داد : بازیگران و عوامل این نمایش به سبب سخت بودن شیوه اجرایی ، همه گی حرفه ای انتخاب شده اند و در کار خود خبره هستند و این مسئله کارکردن را لذت بخش تر می کند.

به گزارش تئاتر فستیوال ، این نمایش هر شب به جز شنبه ها ، ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه استاد فنی زاده واقع در خیابان نجات الهی (ویلا)، خیابان مراغه ، پلاک ۲ ، طبقه ۳ ، تا پایان شهریور ۱۳۹۴ اجرا می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *