نمایش ” دراعماق ” به یاد زنده یاد مصطفی عبداللهی به روی صحنه رفت


شب گذشته ، پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ، نمایش ” دراعماق ” به کارگردانی زنده یاد مصطفی عبداللهی به یاد این هنرمند بزرگ به روی صحنه رفت .

در اعماق - عبداللهی (12)

به گزارش تئاتر فستیوال ، نمایش ” دراعماق ” به کارگردانی زنده یاد مصطفی عبداللهی ، روز پنجشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) و در اولین شب درگذشت این هنرمند متعهد تئاتر کشور با سخنرانی تعدادی از هنرمندان و مدیران به روی صحنه رفت.

در ابتدای این نمایش میکائیل شهرستانی دوست دیرینه زنده یاد عبداللهی از مردم به خاطر حضورشان در اولین شب درگذشت مصطفی عبداللهی تشکر کرد و گفت : ما مراسم خیلی کوچک و جمع و جور در نظر گرفته ایم ، چرا که مصطفی همیشه اعتقاد داشت که وقت مردم خیلی مهم است و مردم برایش خیلی اهمیت داشتند و به شما خیلی احترام می گذاشت . به همین دلیل پای کار و اعتقادش ایستاد و ۱۴ سال دوام آورد و ایستادگی کرد البته به کمک یک فرشته ، بانو ناهید همسر او که تا آخرین دم مقاومت کرد .

در اعماق - عبداللهی (3)سپس از دکتر قطب الدین صادقی کسی که بیشترین کارها را با مصطفی عبداللهی داشت دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید . دکتر صادقی در ابتدا از دوستی چندین ساله اش با عبداللهی گفت و با اشاره به ویژگی های بارز این هنرمند گفت : مصطفی زندگی پرباری داشت ، بازیگربسیار لایق و توانایی بود با سواد و پر از ادراک و تربیت حس درست و یک قدرت خلاقیت بی نظیر داشت و روی صحنه تئاتر با قدرت ایستاد.

وی ادامه داد : او نزدیک به ۴۵ سال از عمر خود را صرف هنر تئاتر کرد بی‌آن که به اندازه شایستگی‌هایش از کسی طلبکار باشد. مفتخر هستم بگویم همه کارهای او ارزنده بود و هرگز نه کار سفارشی کرد و نه کار تجاری .

این کارگردان تئاتر با اشاره به وقار و شخصیت والای زنده یاد عبدللهی در عرصه تئاتر گفت :  ” او مردی مهربان و متواضع بود که در عین حال غروری مثال زدنی هم داشت. به نظر من او یک مائده آسمانی است. او بسیار طرفدار زندگی ، شادی ، خنده و طنز بود ولی هیچگاه وقارش را از دست نمی داد . با آن که سختی های زیادی کشید ولی جامعه هنری به مطالبات او آنچنان که باید پاسخ نداد . جامعه می بایست در برابر زندگانی پربار و تاثیری که او در خلق هنر و فرهنگ گذاشته اندکی امنیت جانی ایجاد می کردند ولی به هر حال مصطفی رفت و دیگر در بین مان نیست ولی روح او ، یاد او ، نام و آثارش همه باقیست و من امیدوارهستم بتوانم یادش را برای همیشه در آثار گروه هنر حفظ کنم و هنرمندان و همکاران دیگرش راهی که او رفت را ادامه دهند . روحش شاد . “

سپس میکائیل شهرستانی از محمد یوسفی دستیار زنده یاد مصطفی عبداللهی در نمایش ” دراعماق ” دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید و نامه ای را که مصطفی عبداللهی پیش بینی کرده بود بعد از به روی صحنه رفتن نمایش ” در اعماق ” و اجرای عمومی آن بخواند ، را برای حاضران در مراسم مرور کند .

سپس محمد یوسفی یادداشت زنده یاد عبداللهی را برای حاضران خواند که به شرح زیر است : ” کوچه ای بنا نهادم از عشق طی ۴۰ سال. از “پشت شیشه‌ها” ، “زارع شیکاگو ” را در “اتاق سیزده”به نظاره نشستم در حالی که “جنگ در طبقه سوم” برپا بود. “کابوس سرخ” من این بود که با “شب تا صبح” ، “کبودان اسفندیار” را همراهی کنم . “چشم در برابر چشم” نهادم تا “آی با کلاه و آی بی‌کلاه” را با “خط عشق” در میان “هفت قبیله گمشده” بازسازی کنم و تو ای “یادگار زریران” ، اگر نرفته بودی ، “بیتوس بیچاره” از شر بوسه رهایت نمی‌کرد. اما حکم این بود که خاطرات “هنرپیشه نقش دوم” را درمیان “انبوهی از هیچکس” ورق بزنم و در همین کوچه ، “مرگ تصادفی یک آنارشیست” را هوار کنم.

اینک “در اعماق” این کوچه که آکنده از اصوات دلنشین رادیوست ، تکرار می‌کنم که “پهلوانان نمی‌میرند” . از جان مایه گذاردم تا همه را به این کوچه دعوت کنم . زندگی من این کوچه تئاتری است اما کوچه ، حال و روز خوشی را سپری نمی‌کند . گویا بلوارهای ظاهرا شیک با مواد نامرغوب درجه چندم در حال ویران ساختن کوچه های تئاتر هستند . امیدوارم اصالت فرهنگ با حمایت متواضعانه دولت، پاک، شرافتمند و آزاد جان دوباره بگیرد ./ مصطفی عبداللهی “

در اعماق - عبداللهی (4)

یوسفی در ادامه این مراسم گفت : این اجرا به احترام شما و به خواست آقای عبداللهی که آرزویش اجرای نمایش هایش بود ، امشب هم بر صحنه خواهد بود .

دستیار کارگردان مصطفی عبداللهی از حضور نداشتن محمد پور حسن خبر داد و گفت : متاسفانه تحت تاثیر خبر تاسف برانگیز امروز او به این دلیل که دچار عارضه قلبی بود به بیمارستان منتقل شد و اجرای امشب به احترام شما ، استاد عزیزم میکائیل شهرستانی متن به دست جای ایشان را ایفا می کند .

سپس از پریسا مقتدی ، مدیریت محترم مجموعه تئاتر شهر دعوت شد تا به روی صحنه بیاید . وی ضمن تسلیت درگذشت مصطفی عبداللهی متنی را با بغض خواند : ” بی شک عنوان ” پهلوان تئاتر ایران ” برازنده مصطفی عبداللهی است ، او که با مهربانی و محبت سالیان سال با تئاتر زندگی کرد و جز نیکی چیزی در اذهان اهالی تئاتر نداشت . او پهلوانانه با بیماری خود مبارزه کرد تا آخرین نفس که شما و ما شاهدان عینی آن هستیم . امروز آرامیم به آرامشش و غمگینیم از وداعش.

صحنه های تئاتر که او بر آن گام نهاده یاد او را در قلب و ذهن ما همیشه ماندگار می‌دارد . مصطفی عبداللهی عزیز جاودانه شدنت مبارک. “

در اعماق - عبداللهی (6)

سپس میکائیل شهرستانی از ایرج راد ، مدیر عامل خانه تئاتر دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید .

ایرج راد نیز با اشاره پایمردی زنده یاد عبداللهی در مبارزه با بیماری گفت : ” در حالیکه برخی از ما وقتی سردردی می‌گیریم دیگر تاب حضور در صحنه را نداریم اما این مصطفی عبداللهی بود که مردانه در مقابل بیماری ایستاد و کارش را تعطیل نکرد و امروز همین بازیگرانی که روی صحنه نمایش ” در اعماق ” هستند همگی نماینده‌ای از طرف مصطفی هستند که بیانگر حضور او در بین ماست.

استقامتی که او در عرصه تئاتر و البته مبارزه با بیماری داشت از مصطفی عبداللهی اسطوره‌ای ساخت که باید به احترام او ایستاد و به روح پاکش درود فرستاد. مصطفی عبداللهی به خیلی از تئاتری‌ها نشان داد که اجرای تئاتر چقدر با اهمیت است. مصطفی عبداللهی هرگز از تاریخ تئاتر این کشور به عنوان یک اسطوره ازلی فراموش نمی‌شود .”

در اعماق - عبداللهی (7)

سپس آتش تقی‌پور بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان نیز در این مراسم یادبود توضیح داد : ” شایستگی مصطفی عبداللهی به قدری دارای ارزش و احترام است که باید وجود او را طلا گرفت. شاید گفتن این کلمه آنچنان معمول نباشد اما می‌توانم بگویم مصطفی شهید راه تئاتر بود که برای من و خانواده من همیشه به عنوان هنرمندی سرافراز این قابلیت را داشت که از او یاد بگیریم.”

در اعماق - عبداللهی (14)

در پایان این مراسم میکائیل شهرستانی از فرشید صمدی پور که نقش کلاه دوز را در اجرای جشنواره بر عهده داشت یاد کرد و گفت : ” او مشغول این بیماری خانمان سوز شده و مشغول شیمی درمانی است و آنقدر ضعیف شده که نتوانست بر روی صحنه حضور یابد و ما از سعید سلطانی به دلیل پذیرفتن نقش او تشکر کرد و همه را به دیدن نمایش در اعماق دعوت کرد .

گفتنی ست نمایش ” در اعماق ” به کارگردانی زنده‌یاد مصطفی عبداللهی هر شب در ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

در اعماق - عبداللهی (15)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *