حاشیه های اجرای نمایش «ناگهان کفتری»/نمایش عروسکی با مخاطب بزرگسال


در سومین روز جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک،نمایش «ناگهان کفتری» با حکایت عشق و  عاشقی کفترهای حرم امام رضا (ع) به روی صحنه رفت.

 تئاترفستیوال

به گزارش خبرنگار تئاتر فستیوال، نمایش «ناگهان کفتری» به کارگردانی و نویسندگی و طراحی مهدی چاکری دومین روز اجرای خود را در سالن حافظ در دو سانس به روی صحنه برد و استقبال نسبتا خوبی هم از آن صورت گرفت. در سانس دوم این نمایش هدایت هرمز و آزاده پورمختار نیز به تماشای آن نشستند.

به دلیل مضمون نمایش و برخی جملات و شوخی های به کار رفته در آن ، تماشای این نمایش به تاکید کارگردان برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع بود.

این ممنوعیت تا آنجا بود که یکی از عوامل نمایش پیش از شروع اجرا از چند تماشاگری که به همراه فرزندشان آمده بودند خواست که در صورت تمایل کار دیگری را برای تماشا انتخاب کنند، چون «ناگهان کفتری» مخصوص مخاطب بزرگسال است.

این تئاتر داستان زن و شوهری شیرازی را روایت می‌کرد که برای ادای نذر و دانه دادن به کفترهای حرم امام رضا(ع) در این مکان مجاور می‌شوند، اما با گم شدن مرد، یکی از کفتر‌ها عاشق زن تنها می‌شود. این ماجرا واکنش دیگر کفترهای حرم را به دنبال دارد و می‌گویند، «آدما‌؟ مگه می‌شه عاشقشون شد!»

شخصیت پردازی متنوع و خلاقانه ی کفتر ها و بیان معضلات و اتفاقات روز از زبان آنها، تضادی را ایجاد می کرد که باعث خنده ی مخاطب می شد که می توان به استفاده از اصطلاحاتی مثل شادونه زدن‌ به جای قرص اکس و کات کردن رابطه یا کنایه‌ها و انتقادهای اجتماعی مثل اتوبوس‌های اسکانیا که باعث تصادف و به کما رفتن یکی از نقش‌های این نمایش می‌شد، اشاره کرد.

در «ناگهان کفتری» به جز دو بازیگر زن و مرد تعداد زیادی کفتر عروسکی به همراه عروسک‌گردان‌هایشان بازی می‌کردند و صدای پر زدن و بغ بغو کردن کفترها هم توسط چند عضو دیگر گروه به خوبی اجرا می‌شد.

آزاده مویدی فرد‌، عنایت‌الله خادم بشیری و عرفان نظریان پور بازیگران نمایش و شهرزاد نیک‌مرام طراح و سازنده عروسک‌ها بود‌.

نمایش «ناگهان کفتری» در  روز شنبه، ۲۲ شهریور ماه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر نیز به روی صحنه رفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *