نهال امید به دست رضا کیانیان کاشته شد


گزارشی از افتتاحیه جشنواره ی تئاتر امید و کاشت نهال امید توسط رضا کیانیان

رضا کیانیان - کاشت نهال امید

مرجان سادات هاشمی – سینما فستوال : مراسم گشایش پنجمین دوره ی جشنواره سراسری تئاتر امید صبح امروز ۱۵ اسفند ماه در مرکز همایش های آیینی سنتی که هنوز ساخت آن یه صورت کامل تمام نشده است،  برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ، همانطور که در خبرها آمده بود ، بعد از صحبت های اولیه ی معمار این مرکز که توضیحاتی درباره ی شکل گیری فضاهای این مجموعه و کانسپت طراحی آن ارائه کرد، رضا کیانیان به همراه فاطمه دانشور ( عضو شورای شهر) نهال امید را کاشتند .

در ادامه لوح جشنواره توسط امین تارخ قرائت شد.

سپس ، بعد از عبور از یک رمپ که به طبقه دیگری از این مجموعه در ارتفاع منفی هیجده ، منتهی می شد ، مراسم ادامه یافت. در این قسمت هم دکتر احمدی (طراح مرکز همایش های آیینی و سنتی) به توضیح کاملتری از طراحی مرکز اشاره کرد از جمله طراحی قسمتی از کشتی نوح و یا جداره ی یکی از سالن ها ی تئاتر مجموعه که با سنگ سیاه پوشیده شده بود و نماد کعبه بود و توضیح المان های دیگری که در این مکان استفاده شدند که بر گرفته از آیین ها ی تاریخی ، مذهبی ایران است.

سپس نوبت پیام دهکردی (بنیان‌گذار جشنواره سراسری امید) بود که گفت: این رویداد با دشواری‌های بی‌پایان توانست روی پای خود بایستد و من با افتخار اعلام می‌کنم که این رویداد،  تنها رویدادِ صددرصد خصوصیِ تئاتر کشور است که امروز به برگزاری پنجمین دوره رسیده است.

دهکردی

بعد, از رضا کیانیان دعوت کرد تا برای حاضران در افتتاحیه چند کلامی صحبت کند.

کیانیان با اشاره به نشان جشنواره امید (درخت کاج که توسط مازیار تهرانی طراحی شده است) گفت: طی این مدت شاهد بودم پیام دهکردی چطور یک تنه برای برگزاری جشنواره تلاش می‌کند و تا امروز هم موفق به حفظ آن شده. به نظرم نشان طراحی شده برای این رویداد نمادی از کل تئاتر ایران است که امیدوارم سال‌های سال ادامه پیدا کند و روی پای خود بایستد تا زمانی که به درخت تنومندی بدل شود.

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون همچنین به کاشت نهال، به امید هوای پاک، برای افتتاح جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: وقتی بوی بهار می‌رسد از جهنم زمستان فرار می‌کنیم. چرا جهنم؟ به این دلیل که همواره در فصل سرما با وارونگی هوا مواجه می‌شویم و به نوعی همه در حال مرگ هستیم، اما حداقل تا این لحظه جان سالم به در بردیم و توانستیم افتتاحیه جشنواره را ببینیم.

وی همچنین اظهار داشت: من خودم از جانبازان آلودگی هوا هستم! اما اطلاع دارم دولت و شهرداری کارهایی برای کاهش این مشکل انجام داده‌اند که از رئیس جمهور، آقای روحانی و آقای قالیباف، شهردار تهران خواهش می‌کنم برنامه‌های انجام شده را رسانه‌ای کنند تا مردم هم بدانند کارهایی صورت می‌گیرد.

رضا کیانیان- امید

کیانیان در ادامه به آرزوی دوران جوانی اش اشاره کرد و گفت: احداث سالن‌های تئاتر جعبه سیاه (بلک باکس) ‌به این شکل یکی از آرزوهای دوران جوانی من بود که قبل‌تر آقای تشکرنیا در حوزه هنری این گام را برداشت. ما باید توجه داشته باشیم که تئاتر مدرن و به روز جهان سال‌های زیادی است از فضای قاب صحنه‌ای خارج شده و آثار در سالن‌هایی به این شکل اجرا می‌شوند.

بازیگر نمایش «عرق خورشید اشک ماه » تصریح کرد: ساخت این بنا ۱۲ سال است طول کشیده که سه سال از آن در دوران شهرداری آقای قالیباف بوده و من امیدورام تا پایان دوران مدیریت ایشان شاهد اتمام کار و آغاز بهره‌بردای کامل باشیم.

وی به حضور بهمن فرمان‌آرا در جمع و علاقه او به اجرای نمایش در گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: آقای فرمان آرا ابتدا تئاتری بود، سینمایی‌ها او را از ما دزدیدند. ایشان در کشور انگلستان ابتدا مدرک تئاتر گرفت و سپس آموختن سینما در دانشگاه را آغاز کرد. چندسال قبل هم قرار بود نمایش «مردی برای تمام فصول» را به صحنه ببرند که به لطف مرکزهنرهای نمایشی میسر نشد و من امیدوارم این لطف قطع شود و بتواند نمایش خود را در همین سالن اجرا کند.

بازیگر پیشکسوت در پایان بیان کرد: جشنواره امید پلی میان فعالیت‌های دانشجویی و حرفه‌ای است و بچه‌ها در این رویداد توانایی‌های خود را نشان می‌دهند و پس از دیده شدن توسط افراد با تجربه‌تر برای ورود به عرصه حرفه‌ای انتخاب می‌شوند.

در ادامه ی مراسم ، توضیحات بیشتری از امکانات سالن نمایش برای گروهی از مهمانان داده شد.

مرکز همایش های ایینی

این مراسم با حاشیه هایی هم رو به رو بود که از جمله گله ی رضا کیانیان هنگام صحبت هایش خطاب به نمایندگان شورای شهر در این جلسه بر می گشت که چرا مسئولین ما همیشه دیرمی رسند . وی اشاره کرد که این کار را معمولا آدم هایی که فکر می کنند افراد مهمی هستند انجام می دهند در صورتی که تئاتریها اینگونه نیستند ، به خاطر اینکه تماشاگر در سالن تئاتر به وقت حاضر می شود ، بازیگران تئاتر هم نمی توانند بگویند ما چون ادم های مهمی هستیم پس دیر به روی صحنه می آییم.

حسین طاهری (مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی)، فاطمه دانشور (عضو شواری شهر تهران)، بهمن فرمان‌آرا، رضا کیانیان، امین تارخ، بهروز بقایی، شهرام کرمی، افسانه ماهیان (دبیر اجرایی جشنواره)، امیر اسمی، محمد ساربان، کوروش سلیمانی، محمد حاتمی، ناهید مسلمی از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *