در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال:

نوشین تبریزی: «تالاب هشیلان» به تاثیرات جبران ناپذیر اتفاقات می پردازد


نوشین تبریزی نویسنده و کارگردان تئاتر که نمایش هایی چون “طعم آلوی جنگی” ، “خانه پدری” ، “گنجفه” و … را در کارنامه هنری خود دارد ، در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش « تالاب هشیلان» در بخش غیررقابتی حضور پیدا کرد و این نمایش را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه برد . به بهانه ی اجرای این نمایش در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با تبریزی داشته است که می توانید در ادامه بخوانید .

نوشین تبریزی که نمایشنامه ی «تالاب هشیلان» را ده سال پیش به نگارش در آورده و به روی صحنه برده ، درباره تغییراتی که در اجرا مجدد آن بوجود آمده است به خبرنگار تئاترفستیوال گفت : از گروهی که اولین مرتبه   این متن را به روی صحنه بردم ، خودم ، آقای افشین سلیمان پور و آقای یعقوب صباحی همچنان ما را در این اجرا همراهی می کنند و بقیه بازیگران تغییر کرده اند . در ابتدا متنی را برای اجرای عموم به تئاتر شهر بردیم که به هر دلیلی گفتند بهتر است متن دیگری را انتخاب کنید و ما هم « تالاب هشیلان » را انتخاب کردیم و آن را پذیرفتند و این نمایش به اجرای عموم رسید .

او در خصوص وجه تسمیه تالاب هشیلان با موضوع این نمایش توضیح داد : می گویند اژدهایی در کف این تالاب خوابیده و روزی بلند شده و رفته است . در جای پای این اژدها هرگز سبزه ای سبز نمی شود . یک وقت هایی اتفاق هایی در زندگی و در اجتماع می افتد که تاثیراتی می گذارد که آن تاثیرات جبران ناپذیر است و فکر می کنم وجه تشابه آن در نمایش این بود.

تبریزی در رابطه با ضرروت اجرای مجدد یک نمایش بعد از گذشت ده سال ، گفت : متاسفانه باید بگویم که شاید به این دلیل است که ما کارهای زیرساختی فرهنگی انجام نداده ایم  و معضلاتی که در متن این نمایشنامه ، که ده سال پیش مطرح شده ، همچنان در جامعه رواج دارد ، هنوز آن مشکلاتی نظیر خشونت علیه زنان همچنان وجود دارد و فکر کردیم با اجرای این نمایش ، هنوز هم می توان راجع به آن حرف زد.
کارگردان نمایش « تالاب هشیلان » در مورد بازخوردهای مخاطبان خود توضیح داد : بازخورد مخاطبانمان در اجرای عموم که بسیار عالی بود یعنی ما تماشاگرانی داشتیم که از سازمان های مردم نهاد  (NGO) مختلف زنان آسیب دیده اجتماعی برای تماشای این اثر آمده بودند و ارتباط خوبی برقرار کردند و نمایش را دوست داشتند و از ما تشکر کردند و ما هم بسیار خوشحال شدیم .

نوشین تبریزی در پایان با بیان اینکه مخاطب در اجرای جشنواره نمایش «تالاب هشیلان» را دوست داشت و با اثر ارتباط برقرار کرد گفت : من از برگزارکنندگان جشنواره، بازیگرانم و مجموعه تئاتر شهر تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *