هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

هادی حوری : نمایش ایرانی باید با زمان خودش پیش رود .


نمایش “نقد حال” به نویسندگی و کارگردانی هادی حوری یکی از نمایش هایی بود که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در تماشاخانه سنگلج اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با هادی حوری داشته است که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

هادی حوری در توضیح نمایش “نقد حال” گفت : نمایش “نقد حال” چندین سال پیش نوشته شده و طی این سال ها شرایط خاصی را طی کرده و به تازگی بعد از تمرینات پنج ماهه ، در غالب نمایش آیینی و سنتی برای جشنواره آماده شده است و در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت .

وی با بیان اینکه نمایش ایرانی به خصوص آیینی و سنتی الزاما نباید به دلیل نوع قالب اجرایی شان ، نگاهی به گذشته و مرور تاریخ داشته باشند ، اذعان داشت : این نوع نمایش ، قابلیت این را دارد که همیشه به روز باشد و مسائل روز را مطرح کند . این ها یک سری تکنیک و قالب اجرایی است که صرفا همیشه حمل کننده یک مضمون خاص نیست . مضامین را می توان عوض کرد مانند ظرف خاصی می ماند که الزامی نیست همیشه یک مظروف را در آن بریزید . می توانید آن را عوض کنید .

من بارها این کار را در نمایش های مختلف انجام داده ام ، از “دزد دریایی” که خیلی سال پیش اجرا رفت و بعد “مرد نیک” ، “سیه نامه باستان” ، “سیاهه ای برای سیاه” و… در تمامی این کارها از تکنیک های نمایش ایرانی با مضامین و قصه های جدید استفاده شده است . یک قالب هنری حتما نباید نگاهش به گذشته و زمان ساخت آن قالب باشد . بلکه این قالب اگر ظرفیت و ساختار و الگوی درستی داشته باشد ، باید این توانایی را داشته باشد که پیوسته با زمان خودش پیش رود . نمایش های ایرانی و تکنیک های نمایش ایرانی این قابلیت را دارند .

کارگردان نمایش “نقد حال” در پاسخ به اینکه آیا جشنواره می تواند ضعف عدم اجرای نمایش های آیینی در طول سال را جبران کند ، گفت : ما در بخش آیینی ، جشنواره های خیابانی همچون مریوان را داریم که در آن کارهای آیینی اجرا می شود . همچنین در نمایش هایی که از گروه های تئاتری شهرستان ها در جشنواره شرکت می کنند ، غالبا نشانه هایی از حضور آیین ها را در نمایش ها داریم . جشنواره تئاتر به تنهایی نمی تواند بار فرهنگی یک کشور را به دوش بکشد ، آموزش دهد ، نمایش دهد و همه این کارها را انجام  دهد .

وی با بیان اینکه باید در طول سال ، در اشکال مختلف بر روی فرهنگ کار شود ، ادامه داد : به خصوص در زمینه کودکان لازم است کارهای بسیاری انجام شود ، زیرا نقش کردن بر روی سنگ است و پایدار می ماند . وقتی کودکان ما آیین ها را در هیچ جا ، نه آموزش ها و نه بازی هایشان نمی بینند ، وقتی می بینند شخصیتی خودش را سیاه می کند ، لباس نارنجی می پوشد و به روی صحنه می آید و عجیب صحبت می کند ، برایشان خیلی غریب است . در حالی که نباید به این شکل باشد .

کارگردان “سیه نامه باستان” افزود : جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در تلاش است که این کار را انجام دهد و امسال نیز بخش جوانه های نمایش ایرانی را به جشنواره اضافه کرده است که در آن خردسالان و نوجوانان نقالی می کنند . این بخش ها خوب است و امیدوارم که بیشتر از این ها در این زمینه کار شود . متاسفانه ما سازمان های گسترده ضدفرهنگی ای در کشور داریم که هر نوع تلاش فرهنگی را نابود می کنند . سازمان هایی که کاملا شکل گرفته اند همچون صدا و سیما که کاملا سازمانی ضد فرهنگ و هنر است .

هادی حوری با اشاره به اینکه متاسفانه با ورود به عصر تکنولوژی ، بسیاری از بازی ها و نشانه هایی که در خانواده ها مطرح می شد را از دست داده ایم ، گفت : متاسفانه  از دست رفتن این فرصت ها به این معنا است که کودکان ما با این بازی ها و نشانه ها آشنا نمی شوند . ما در بازی های کودکانه بسیاری از آیین ها را یاد می گرفتیم و با بسیاری از فرهنگ ها  و اسامی آشنا می شدیم . امیدوارم بدون اینکه نسبت به تکنولوژی جبهه گیری شود که جزو ملزومات زندگی امروز است ، راهکارهایی پیدا کنیم که این آیین ها ، رسوم و سنت ها را حفظ کنیم و شکل تازه ای به آن دهیم تا برای جوان امروزی قابل پذیرش باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *