هحدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی 18

هادی مرزبان :نمی دانم چرا “بنگاه تئاترال” به جشنواره دعوت نشد./هنر محافظه کاری را بر نمی تابد.


هادی مرزبان کارگردان پیشکسوت عرصه ی تئاتر که به تازگی نمایش “بنگاه تئاترال” نوشته علی نصیریان را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه برده است ، یکی از مهمان های مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بود . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی پیرامون سیاست های کلی جشنواره و علت عدم حضور نمایش “بنگاه تئاترال” داشته است که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

هادی مرزبان در پاسخ به این سوال که آیا با بین المللی نبودن جشنواره موافق است یا خیر ، گفت : جشنواره نمایش آیینی و سنتی همانطور که از اسمش مشخص است ، جشنواره ای برای آیین و سنت های ما و این مملکت است ، قرار است بین المللی باشد که چه اتفاقی در آن بیافتد ؟ به عنوان مثال فرانسوی ها به این جشنواره بیایند ، که چه شود ؟ من همیشه با بین المللی شدن خیلی از چیزها مخالف هستم ، کما اینکه در خیلی از جشنواره ها وقتی نام “بین المللی” روی آن می آید ، به قول معروف “آفتابه لگن هفت دست اما شام و ناهار هیچی!” می شود . من معتقد هستم که ملی شدن این جشنواره فکر بسیار خوبی بوده است و خدا به افرادی که این کار را کرده اند ، خیر دهد .

کارگردان نمایش “بنگاه تئاترال” در رابطه با دعوت نشدن از این نمایش در هجدهمین جشنواره نمایش آیینی و سنتی گفت : داوود فتحعلی بیگی دوست من است ، ولی من حقیقتا امسال کمی به سیاست های جشنواره آیینی و سنتی مشکوک شدم . من هیچ وقت در جشنواره های بزرگ هم تمایلی ندارم که شرکت کنم ، به نوعی شهوت دیده شدن ندارم ، ولی جشنواره امسال کمی برایم عجیب بود ، ما امسال “بنگاه تئاترال” را کار کردیم و خود آقای فتحعلی بیگی در آن بازی می کردند ، من بسیار متعجب شدم که چرا ما به جشنواره آیینی و سنتی دعوت نشدیم ؟ من برای اولین بار نمایش آیینی و سنتی به روی صحنه بردم و بدون هیچ تعارفی می گویم که خیلی هم خوب کار کردم ، نتیجه آن را هم در سنگلج دیدید که سنگلج با این نمایش زنده شد ، بلیت های این نمایش از یک ماه قبل پیش فروش می شد ولی نمی دانم دلیل این اتفاق در چیست ؟

وی افزود : من فتحعلی بیگی را دوست دارم و از دوستانم است ولی اگر از چند حالت این موضوع را بررسی کنیم ، به این نتیجه می رسیم که مسئولین یا آدم های ترسو و یا خیلی محافظه کار هستند . مگر این پی.اس چه چیزی داشت که آن را به جشنواره نیاوردند؟ دلیل آن چه بود ؟ من از این اتفاق بسیار اذیت شدم . اگر مسابقه ای بود ، بحث فرق می کرد . من از حضور در این جشنواره نه مسابقه و نه جایزه می خواستم . به دنبال این چیزها نیستم ، ولی این اتفاق برای من خیلی عجیب بود . به نظرم جشنواره امسال کم آورده است .

هادی مرزبان پیشکسوت تئاتر ایران در پایان گفت : جشنواره نمایش آیینی و سنتی که تمام شد ، ولی این گله برای من باقی ماند که دوستان ترسیده اند ! حال اینکه از چه ترسیده اند را نمی دانم ! شاید خیلی محافظه کار هستند ، هنر محافظه کاری بر نمی تابد . من هنوز هم به دنبال این سوال هستم که دلیل دعوت نشدن از نمایش “بنگاه تئاترال” چه بوده است .

يک نظر ثبت شده است .

  1. مهتاب گفت:

    جای استاد خالی بود در بین آثار جشنواره … 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *