هانیه پیر هاشمی: امیدوارم کارها آنطور که باید داوری شود


تئاتر امید-هاشمی 2

آرزو شفق – تئاتر فستیوال: پنجمین جشنواره ی تئاتر امید در روز های آخر سال در حال برگزاری است. به همین بهانه به سراغ خانم “هانیه پیر هاشمی” نویسنده و کارگردان “خدمات جنگ” رفته و با ایشان مصاحبه ای تلفنی داشته ایم.

خسته نباشید. لطف کنید خودتان را برای ما معرفی کنید؟

من هانیه پیر هاشمی هستم. دانشجوی تئاتر . نمایش خدمات جنگ اولین کار نویسندگی و کارگردانی من است.

لطفا مقداری از نمایش خود برای ما بگویید.

خدمات جنگ در مورد یک سری حوادث در جنگ جهانی دوم است. زمان و مکان خاصی برای این نمایش در نظر گرفته نشده است و فقط حوادثی که بر سر آدم ها می آید نشان داده می شود.

برای شرکت در جشنواره ی امید چه مشکلاتی بر سر راه شما بود؟

جشنواره ی امید به نسبت جشنواره های دیگری که در آنها شرکت داشته ام مشکلات کمتری داشت. از لحاظ برنامه ریزی و نظم اتفاق های خوبی در این جشنواره افتاد. فقط نبودِ بودجه برای صحنه کمی مشکل بود. مخصوصا صحنه ی کار من یک مقدار هزینه داشت که من چیزی که مد نظرم بود را نتوانستم پیاده کنم.

کارهایی که معمولا در جشنواره ی امید شرکت می کنند کارهای تجربی است. در مورد سالن اکثر گروه ها نیاز به بلک باکس داشتند. در صورتی که تالار هنر صحنه ای است. این مشکلی بود که اکثر گروه ها داشتند چون می خواستند در بلک باکس اجرا داشته باشند و این اتفاق نیوفتاد. که این مقداری از کیفیت کار کم می کرد. و امیدوارم داور ها این امکانات کم ما را در نظر بگیرند.

زمان محدودی که برای اجرای نمایش داشتید در انتخاب نمایشنامه برای شما مشکل ساز نشد؟

من متن کار را خودم نوشتم و زمان آن هم همان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه گفته شده در نظر گرفتم. به این دلیل مشکلی برای اضافه کردن و یا کم کردن زمان کار نداشتم.

نظر شما در مورد تئاتر خصوصی چیست؟ آیا حرکت به این سمت و سو درست است؟

به نظر من اتفاق خوبی است. من از سال دوم جشنواره امید، حتی اگر کاری نداشتم به عنوان ستاد اجرایی حضور داشتم. به نظر من برای ما که تازه در حال شروع کار تئاتر هستیم، باید این اتفاق بیوفتد که با شکل خصوصی تئاتر آشنا بشویم و از اینجا شروع کنیم.

و حرف پایانی…

امیدوارم کارها آنطور که باید داوری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *