همکاری تئاتری ایران و صربستان گسترش می‌یابد


رایزن فرهنگی ایران در صربستان با مدیر تئاتر درام یوگسلاوی دیدار کرد که در این دیدار بر گسترش همکاری تئاتر ایران و صربستان تاکید شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان با مدیر تئاتر درام یوگسلاوی (Jugoslovensko dramsko pozorište) که به عنوان مهمترین مجموعه نمایشی مدرن در صربستان محسوب می‌شود، زمینه‌های همکاری‌های نمایشی و بهره‌گیری از قابلیت‌های هنری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گُرچین استویانوویچ مدیر تئاتر درام یوگسلاوی ضمن استقبال از توسعه همکاری‌های صربستان و ایران در زمینه تئاتر گفت: ما به خوبی واقفیم که تئاتر ایران در سطح قابل قبولی قرار دارد و به قطع حضور تئاتر ایران در جشنواره‌های بین‌المللی و همچنین رخدادهای هنری که در صربستان برگزار می‌شود نیز می‌تواند مفید و مؤثر و موجب رونق برنامه‌ها شود.

مدیر تئاتر درام یوگسلاوی افزود: جشنواره‌های تحت پوشش تئاتر درام یوگسلاوی عمدتا به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و در همین راستا، مقرر است که در تابستان سال آتی با استفاده از فضای باز در حاشیه ساختمان بزرگ تئاتر درام یوگسلاوی نیز رویداد بزرگی برگزار شود که قطعا فرصت بهینه‌ای برای حضور گروه‌های نمایشی ایرانی خواهد بود.

تئاتر فستیوال

محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان هم با ارایه توضیحاتی درباره جایگاه تئاتر در هنر ایران و رشد چشمگیر این هنر در دو دهه اخیر، ظرفیت تعامل و همکاری دوجانبه را گسترده خواند و گفت: جشنواره‌های متعددی در حوزه تئاتر در ایران برگزار می‌شود که مهمترین آنها جشنواره بین‌المللی فجر است.

شالویی ادامه داد: جشنواره فجر امکان مناسبی برای حضور گروه‌های معتبر بین‌المللی و اجرای نمایش‌های قوی و مطرح است. بنابراین فرصت را برای مشارکت گروه‌های تئاتری صربستان در این رویداد مهم مغتنم می‌دانم و از هم‌اکنون درخواست دارم که برای حضور فعال در این جشنواره برنامه ریزی و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه گروه‌های تئاتری جوان در ایران را دارای استعدادی شگرف و فوق‌العاده دانست و گفت: تجربه اخیر شرکت یکی از این گروه‌ها در فستیوال «شکسپیر» که در تابستان سال گذشته در شهر نووی‌ساد صربستان برگزار شده بود به خوبی نشان داد که تئاتر ایران با حضور هنرمندان جوان هم می‌تواند عرصه‌های بین‌المللی را به سمت خود معطوف کند.

شالویی در پایان یادآور شد: برای جشنواره تابستانی تئاتر درام یوگسلاوی گروه‌های متعددی از مجموعه‌های تئاتری ایران خصوصا در سطح جوانان می‌توانند توانمندی‌های فراگیری را به نمایش بگذارند.

تئاتر فستیوال

تئاتر درام یوگسلاوی مدرن ترین مجموعه هنرهای نمایشی در صربستان است که مستقیما زیر نظر شهرداری بلگراد اداره می‌شود. این تئاتر در سال ۱۹۴۷ در
فضای ۷۵۰۰ متر مربع بنیانگذاری شد که در سال ۱۹۹۸ طعمه حریق شد و در سال ۲۰۰۲ بازسازی شد و دوباره گشایش یافت. این مرکز در سال ۲۰۱۲ به بنیاد تئاتر درام یوگسلاوی تبدیل شد. ساختمان مدرن و بزرگ این مجموعه دارای سه سالن مجزا و مجهز به آخرین فن‌آوری‌های پیشرفته روز است.

بزرگترین سالن این مجموعه بیش از ۶۵۵ صندلی برای تماشاگران دارد. در ساخت این مجموعه سعی شده است تا با تلفیقی از معماری‌های سنتی صرب و معاصر امروزی، نمایی از معماری یوگسلاوی به تصویر کشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *