وحید آقاپور در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

وحید آقاپور : “فالومی” نگاه اجتماعی اصلاح گر دارد .


وحید آقاپور بازیگر توانمند و جوان تئاتر این روزها با نمایش “فالو می” به کارگردانی کوروش سلیمانی در تالار مولوی به روی صحنه می رود به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویی با این بازیگر داشته است که ماحصل آن را در ادامه می توانید بخوانید :

تئاتر فستیوال

وحید آقاپور بازیگر نمایش “فالومی” در رابطه با نقش خود در این نمایش گفت : من در این نمایش ، نقش شخصی به نام جولیان کریستوفورو را بازی می کنم ، این نقش یک پوسته و هسته ی درونی  دارد . این شخصیت یک کارآگاه خصوصی است ، کسی که شاید در جامعه ما خیلی جایگاهی نداشته باشد . ولی در اروپا یکی از مشاغل رایج است و جزو شغل های پرمخاطره ، حساس و پرهیجان دسته بندی می شود . این پرسوناژ از نظر ظاهری و تیپیکال مشخصه های یک کارآگاه را ندارد و این اتفاق قصه را کمی عجیب می کند ، او کارآگاهی است که ظاهری شلخته دارد و طناز است .  دائم تنقلات می خورد و انگار هیچ چیز برای او جدی نیست . در کنار هم قرار گرفتن این مولفه های غیر متعارف باعث می شود که ما کارآگاهی را ببینیم که علی رغم ظاهر غیرمتعارفش ، اتفاقی را در نمایش می تواند رقم بزند که نتیجه ی آن به گونه ای خواهد بود که انتظار می رود او فردی عمیق ، دارای نگرش و بینش باشد در صورتی که می توانیم بگوییم ظاهر این شخصیت با خلقیات و نگاه کلی او به جهان کاملا در تضاد است . از این جهت ایفای نقش چنین شخصیتی  برای من به عنوان بازیگر جذاب بود.

وی با بیان اینکه معمولا سعی می کنم از خود نمایشنامه الگو و الهام بگیرم ، توضیح داد : من عموما اهل مشاهدات میدانی نیستم ، در این نمایش نیز سعی کردم از کدها ، شناسه ها و الگوهایی که خود نمایشنامه معرفی می کند ، استفاده کنم و طبق آن جلو روم تا به شمایل کلی از نقش برسم .

تئاتر فستیوال

آقاپور متن “فالومی” را از جمله نمایشنامه هایی می داند که بازیگر را به مسیری مشخص هدایت می کند ، وی در خصوص تمرینات این نمایش گفت : خوشبختانه روند تمرینات در پروسه تمرین بسیار مثبت بود و این اتفاق رسیدن به نقش را تسهیل می کرد . زیرا نمایشنامه آنقدر روان است و خوب نوشته شده که وقتی به عنوان بازیگر متن را می خوانید و به کاراکتر پیشنهاد شده فکر می کنید ، احساس می کنید مسیر شفاف و مشخصی را پیش رو دارید . این کار جزو نمایشنامه هایی است که خود نمایشنامه به بازیگر کمک می کند و او را از هر آنچه بخواهد که به چیزی غیر از نمایشنامه فکر کند و دغدغه اش شود ، بی نیاز می کند .

وی در ادامه افزود : ما چهل جلسه تمرین در پروسه ای دو ماهه داشتیم . البته تمرینات را از سال ۹۵ شروع کردیم ، ولی چون برای بازیگری که در این کار حضور داشت ، مشکلی پیش آمد و از گروه نمایش جدا شد ، در تمرینات وقفه ای بوجود آمد ولی مجددا تمرین را شروع کردیم و در پروسه ای چهل جلسه ای به این جمع بندی رسیدیم و توانستیم نمایش را به روی صحنه ببریم.

بازیگر نقش جولیان کریستوفورو در پاسخ به این سوال که بازخورد مخاطبین و واکنش هایشان نسبت به این پرسوناژ را چطور می بینید ، گفت : مجموعه کامنت هایی که از تماشاگران دیدم مثبت بوده و آنها بسیار از این نمایش خوششان آمده است . طبیعتا در این نمایش به شخصیت جولیان کریستوفورو توجه بیشتری می شود ، زیرا او موتور کمدی نمایش را به عهده دارد و پتانسیل کمیک نمایش بیشتر به عهده این شخصیت است . در کنار این ها به این دلیل که این نمایشنامه دارای یک نگاه اجتماعی اصلاح گر است و موضوع آن خانواده است و رابطه عاطفی و حسی یک زن و شوهر در آن مطرح می شود ،  برای عموم مخاطبان قابل فهم است و جزو آثاری است که در دسته ی “هنر برای هنر” طبقه بندی نمی شود ، بلکه نگاهی اجتماعی دارد و می تواند بسیار مفید و کارساز باشد.

تئاتر فستیوال

وحید آقاپور آفت تئاتر خصوصی را استفاده از بازیگر معروف و پررنگ شدن وجه سرگرم کنندگی تئاتر دانست و گفت : عرصه خصوصی تئاتر در این سال ها خیلی پر رنگ شده است . تئاتر خصوصی قطعا محاسنی دارد و قطعا در جامعه تئاتری ما راهگشایی بسیاری انجام داده و انحصار را شکسته است ولی در کنار آن معضلی را نیز ایجاد کرده و آن این است که خیلی وقت ها مخاطب تئاتر به سمتی گرایش پیدا کرده که به دنبال محصولاتی است که ویژگی های مشخصی دارند ، به عنوان مثال یا بازیگر معروف دارند و یا وجه سرگرم کنندگی آنها خیلی پر رنگ است و یا این اتفاق می افتد که مخاطب به دنبال یک چهره مشخص باشد ،  این خود یک معضل است.

وی در پایان راهکار این معضل را چنین بیان کرد : اگر مخاطبان جوینده تئاتر،  یعنی مخاطبانی که به دنبال تئاترهایی هستند که در آن ها الزاما یک سری نام های خاص حضور ندارند و اگر کیفیت تئاتر برای مخاطب مهم باشد ، یعنی به تماشای تئاتری بنشیند که دارای دیدگاه باشد ، اگر از این دست مخاطبان نمایش ما را دیدند ، احتمال می دهم خوششان خواهد آمد ، این را لازم است با مخاطبان دیگر درمیان بگذارند که به این ترتیب تئاتر ما از نظر تماشاگر وضعیت خوبی داشته باشد .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. ر.م گفت:

    خیلی نمایش خوبی بود خسته نباشید

  2. رستمی گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من بازی وحید آقاپور رو بسیار میپسندم و این اجراشون واقعا بی نظیر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *