در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

وحید خسروی : برگزاری ورکشاپ ها کمک زیادی به اجراهای جشنواره کرده است


«حیاط خانه ما»  به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از تهران در دومین روز از بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پلاتو عبادی به روی صحنه رفت . این نمایش در بخش خردسال چشنواره قرار داشت . به بهانه اجرای «حیاط خانه ما» در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید  :

نازنین محب اهری – تئاتر فستیوال : با توجه به اینکه کارگردانی و نویسندگی نمایش “حیاط خانه ی ما” را بر عهده دارید ، در رابطه با این نمایش و به روی صحنه رفتن آن در بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح دهید .

متن نمایش «حیاط خانه ما»  با تکنیک pop up یعنی کتاب سه بعدی طراحی و اجرا شده است . این نمایش تک پرسناژ است و امیرحسین انصافی این نقش را برعهده دارد . همچنین آهنگسازی و اشعار این نمایش نیز توسط ایشان انجام شده است . «حیاط خانه ما» یک نمایش فوق العاده جذاب و شیرین است که حرفی برای گفتن دارد . این اجرا تنها نمایشی شاد و جذاب نیست بلکه حرف های گفتنی زیادی برای بچه ها به ارمغان می آورد .

نمایش «حیاط خانه ما» حول محور آموزش رنگ ها به بچه ها بود و ما به عنوان مخاطب بیشتر شاهد این آموزش در اجرا بودیم .

بله . کاملا درست است . این لایه سطحی اجرا است . ما در این نمایش به بچه ها آموزش می دهیم که می توانند با ترکیب یک رنگ با رنگ دیگر ، رنگ جدیدی را درست کنند . اما در نهایت فلسفه و حرف نمایش چیز دیگری است . اینکه وقتی بر سر دوراهی قرار می گیرد چه کند .  درواقع این دوراهی فلسفه ی کار ماست. تمام آنچه که نمایش می بینیم مانند یک درختی است که شاخه ، برگ ، ریشه و تنه دارد و میوه درخت نمایش ما بررسی فلسفه دوراهی است اینکه کودک بر سر دو راهی چه تصمیمی بگیرد .

جشنواره امسال را چطور ارزیابی می کنید .

جشنواره امسال اتفاقات خوبی را در خود دارد. ورکشاپ هایی که برگزار می شود ، بسیار خوب است. اجراهایی که تا به حال دیدم نیز اجراهای خوبی بودند . البته امروز روز دوم جشنواره است و به دلیل اینکه ما هم امروز اجرا داشتیم ،  فرصت دیدن هیچ نمایشی نداشتیم . تنها انتقادی که می توان به جشنواره داشت ، بحث زمانبندی اجراها است . چون با توجه به اینکه در یک روز نمایش های بسیاری به روی صحنه می رود اما به دلیل زمانبندی اجراها ، من به عنوان یک شرکت کننده در این جشنواره تنها می توانم دو اجرا در یک روز ببینم در حالیکه با دیدن اجراهای دیگران می توانم تجربه کسب کنم و به تجربیاتم اضافه شود ولی این امکان کمی برایم محدود شده است . در حالیکه افراد مختلف با سلایق مختلف و نگاه های مختلف نمایش هایی را اجرا می کنند و من از دیدن آن ها محروم هستم.

کیفیت آثار این دوره از جشنواره به چه صورت بود ؟

نمایش هایی را که در طی این دو روز دیدم ، یک نمایش ایرانی و یک نمایش ایتالیایی بود. که هر دو نمایش واقعاً خوب بودند و کاملا مشخص است که یک تحولی رخ داده است و اتفاقات مثبتی افتاده و آن ناپختگی های سال های پیش در تئاترها دیده نمی شود . ظهور این اتفاقات نوید دهنده ی خوبی برای جشنواره است .

نقاط قوت و ضعف این دوره از جشنواره را چطور ارزیابی می کنید .

از نقاط قوت این جشنواره ورکشاپ هایی است که قبل از جشنواره برگزار شد و این اتفاق خیلی خوب است. زیرا کارگردانان و تولید کنندگان آثار ، قبل از ورود به جشنواره با یک دوره آموزشی روبرو شدند که بسیار به اجرای آنها در جشنواره کمک کرد و باعث شد بر کیفیت آثار تأثیر زیادی بگذارد . البته اگر آموزش ها مقداری زمان بیشتری داشت ، بیشتر می توانست به اجراها کمک کند . زیرا دو روز پس از پایان دوره ورکشاپ ، جشنواره شروع شد و اگر بین ورکشاپ و آغاز جشنواره فاصله بیشتری می افتاد قطعا می توانست تأثیر بیشتری بر کیفیت اجراها داشته باشد .

هماهنگی سالن های اجرایی با نمایش های حاضر در جشنواره چطور بود؟

بسیار عالی بود . مسئولان اجرایی جشنواره در همدان که سالن ها را برای اجرای گروه های مختلف هماهنگ می کردند ، فوق العاده همراه و بی نظیر با گروه ها همکاری کردند .

حرف پایانی اگر دارید بفرمایید ؟

امیدوار هستم که شاهد اجرای این گروه های نمایشی در شهرهای دیگر هم باشیم و فقط این نمایش ها به حضور در جشنواره همدان ختم نشود . این گروه های نمایشی بتوانند پس از جشنواره به شهرهای دیگر هم بروند و همانطور که این گروه های حرفه ای در همدان می درخشند و مردم همدان با تمام وجود از حضور این گروه ها لذت می برند ، این امکان فراهم شود که شهرهای دیگر هم شاهد این اجراها باشند و از آن استفاده کنند .

⁃ انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *