در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

پوریا شکیبایی : نیت من از حضور در جشنواره رقابت نیست .


پوریا شکیبایی فرزند زنده یاد خسرو شکیبایی در نمایش ” دوازده ” به کارگردانی جواد خورشا بازی کرده است . این نمایش در دومین روز سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مولوی به روی صحنه رفت . خبرنگار تئاتر فستیوال به همین بهانه گفتگوی کوتاه انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

%d9%be%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%a7-%d8%b4%da%a9%db%8c%d8%a8%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%81%d8%ac%d8%b1-35

پوریا شکیبایی درباره بازی در نمایش ” دوازده ” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : نوع همکاری من با این گروه با یک تلفن شروع شد و پیشنهادی داده شد و بعد هم قراری گذاشتیم و همکاری مان را با شرط و شروط هایی بین دو طرف آغاز کردیم . یک اتفاق خیلی زیبا در این گروه این است که هر ۱۲ نفر که همگی مرد هستیم ، هیچ وقت ، هیچ مشکلی با هم نداشتیم یعنی خیلی خوب و متشخص سعی کرده ایم برای همدیگر کمک باشیم و با هم کار کنیم و هیچ کمکی را از همدیگر دریغ نکرده ایم .

هیچ کس از کس دیگری بالاتر نبود و همه هم سو بودیم و این باعث شد که یک یکدستی برای ما به وجود بیاید که حتی اگر خروجی خوبی هم نداشت برای من تجربه بسیار زیبایی در تمرین ها بود . واقعاً باعث افتخارم بود که با این گروه خوب و ورزیده و آدم‌های متشخص کار می‌کنم . نتیجه اش این شد که دیدید و فکر می‌کنم که مورد قبول باشد .

وی در ادامه درباره ویژگی های خاص این نمایش که موجب شد پیشنهاد بازی در آن را بپذیرد اذعان داشت : متن را خیلی چکش کاری کردیم . در دور خوانی همیشه یک سری جملات عوض می شود . مثلا ممکن است من به کارگردان بگویم که راضی نیستم این جمله را این کاراکتر بگوید یا مثلاً در دور خوانی می گوییم فلان جمله ملموس نیست و سعی کردیم کلا جملات را بشکنیم و به آنچه که بیشتر برای تماشاگر ایرانی ملموس است نزدیک شویم .

شکیبایی همچنین افزود : ولی در عین حال سعی کرده ایم جغرافیای کار را بگیریم . هرچند که این امکان وجود ندارد . چرا که ما در ایران هیئت منصفه نداریم . به همین دلیل ناخودآگاه موضوع برون مرزی می‌شود اما تلاشمان این بود که آن لهجه و لحن خارجی و بیگانه را به خودمان نگیریم و باعث شویم که اگر تماشاگری دارد کار ما را می بیند بتواند ارتباط بهتری برقرار کنند . نسبت به نمایشنامه ای که از اول و نمایشنامه ای که ما داریم اجرا می کنیم از زمین تا آسمان فرق است .

بازیگر نمایش ” دوازده ” شانس  برگزیده شدن این نمایش را در بخش مسابقه زیاد نمی داند . او در این باره گفت : شخصا ، هیچ کاری به مسابقه ندارم  . اصلا به برنده شدن یا مسابقه دادن و اینکه رقابتی وجود دارد ، فکر نمی کنم . ما همه آمده ایم اینجا تا بهترین مان را انجام دهیم و اصلاً نتیجه کار برایم اهمیتی ندارد . نه اینکه بخواهم بگویم جشنواره یا جایزه برایم مهم نیست . همیشه برای همه جایزه و پاداش اهمیت به خصوصی دارد و هیچ کس از تشویق بدش نمی آید . به خاطر اینکه شما از یک خروجی ، یک معدل یا نمره ای می گیرید و طبق آن نمره ی قبولی تشویق می شوید . ولی نیت خود من که امروز این تئاتر را اجرا کرده ام این نیست که رقابت کنم این است که یک اجرای قابل قبولی را برگزار کنیم .

پوریا شکیبایی در پایان اذعان داشت : بهتر است که تئاتر بیشتر حمایت شود .

 

۲ نظر ثبت شده است .

  1. shoja_1395 گفت:

    چرا به برنده شدن تو فجر فکر نمی کنید ؟ پس چرا شرکت کردین /؟

  2. pary گفت:

    akheyyy
    kash bazitoon ro mididam
    dge ejra nadarin ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *