هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

پویان عطایی : جشنواره آیینی و سنتی برای شاد کردن مردم و احیای سنت ها است .


نمایش “هفت + یک” به نویسندگی محمد یکرنگی و کارگردانی و بازی پویان عطایی از اصفهان یکی از نمایش هایی بود که در بخش نمایش های میدانی هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با پویان عطایی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

پویان عطایی با بیان اینکه حدود پانزده سال است که به شکل حرفه ای تئاتر کار می کند ، در مورد نمایش “هفت + یک” گفت : کاری را که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی مشاهده فرمودید ، حدودا سی و پنجمین اثر بیرونی بنده است . تاکنون حدود نوزده اثر صحنه ای هم اجرا برده ام . اجرایی که مشاهده کردید با توجه به آیین های قدیم و سیاه بازی است که با مسائل امروزی به روز شده است . یعنی ما مسائل امروزی را با آیین های گذشته مان ترکیب کردیم و یک نمایش قصه دار به اسم “هفت + یک” را در قالب شخصیت های سیاه و پهلوان به وجود آوردیم که مسائل روز مردم را در آن مطرح کنیم .
کارگردان نمایش “هفت + یک” با ذکر این نکته که دومین سالی است که در جشنواره آیینی و سنتی شرکت می کند ، گفت : دو سال پیش هم با اثری به نام “فانوس دریایی” البته در بخش صحنه ای جشنواره حضور داشتم و امسال برای بار دوم در بخش میدانی حضور دارم . به نظر من بهترین بخش جشنواره ها ، بخش میدانی و خیابانی است و آمار تماشاچیان بخش های میدانی و بیرونی و خیابانی شاید ده ها برابر آثار صحنه ای است .

وی ادامه داد : جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از بهترین و استانداردترین فستیوال ها در ایران است که کاملا غیر رقابتی است . ما فقط برای خود مردم می آییم تا تئاتر را وارد دل های آن ها کنیم و سنت های ایرانی مان را ، فارغ از هر گونه رقابتی نشان دهیم . اگر مشاهده کرده باشید ، در بقیه ی جشنواره ها ، مسئله رقابت باعث می شود ، نظر تنگی ها بیشتر شود ، حواس ما از عوام خارج و بیشتر به سمت خواص و داوری برود ولی این جشنواره اینگونه نیست . به میان مردم می آید و‌ برای شاد کردن آن ها و احیای سنت های خودش قدم بر می دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *