پیام دهــکردی ، “هیچ کس نیست بیدارمان کند” را به صحنه می برد


نمایش «هیچ کس نیست بیدارمان کند» به نویسندگی محمد‌امیر یاراحمدی و کارگردانی پیام دهکردی، نیمه دوم خرداد در تماشاخانه باران به صحنه می‌رود.

 تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، پیام دهکردی درباره چگونگی شکل‌گیری نمایشنامه «هیچ کس نیست بیدارمان کند» گفت: «خیلی وقت بود که می‌خواستم نمایش جدیدی را شروع کنم. از طرفی دوستی و همکاری دیرینه‌ای با آقای یاراحمدی داشتم و احساس کردم دغدغه‌های مشترکی داریم و می‌توانیم به سرانجام خوشی در کار کردن با هم برسیم. طرح‌ها و ایده‌های متفاوتی را مطرح کردیم. من گفتم چه چیزهایی در ذهن دارم و چه چیزهایی را می‌خواهم. اما طرح و نمایشنامه از آقای یاراحمدی است و زحمت‌شان را ایشان کشیده‌اند. قریب به یک سال است که نوشتن این متن آغاز شده است و فرآیند شکل‌گیری آن، سفر مشترک من و آقای یاراحمدی بود.»

او ادامه داد: «داستان این نمایش روایت زندگی یک خانواده در سال ۱۳۳۲ است. وقایعی برای آن‌ها رخ می‌دهد و ما شاهد مصائب و دردهای این خانواده هستیم. ما در این نمایش، دغدغه‌ای انسانی داشتیم؛ می‌خواستیم روایتی صادقانه از زندگی آدم‌های سال ۳۲ را نشان دهیم.»
این کارگردان و بازیگر اضافه کرد: «بدون تردید این نمایش در ادامه همان نگاهی است که در «متولد ۱۳۶۱» وجود داشت. در آن‌جا هم همراه نغمه ثمینی، نویسنده کار، همین مسیر را طی کردیم. آن نمایش، روایت دختری بود که متولد ۱۳۶۱ است و حالا در «هیچ کس نیست بیدارمان کند» اتفاقات در سال ۳۲ می‌گذرد. من اعتقاد دارم تا وقتی تاریخ را درست مطالعه نکنیم، هرگز نخواهیم توانست امروز را به سامان برسانیم. این علاقه من به پرداختن به فضاها و دوره‌‌های تاریخی نیز از همین جا نشات می‌گیرد.»

پیام دهکردی در این رابطه بیشتر توضیح داد: «خیلی از مسائلی که انسان امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ناشی از ضعف حافظه تاریخی‌اش است. انسان امروز خود را به فراموشی می‌زند و این نسیان زدگی فقط شامل ایران نمی‌شود. بحث من کلان‌تر از این است. انسان امروز در جهان معاصر دچار نسیان زدگی است و ما نیاز داریم که به گذشته رجعت کنیم. در این نمایش هم، دغدغه مشترک من و نویسنده همین مسئله بود.»
او با اشاره به علاقه‌اش برای کار کردن متن‌های ایرانی گفت: «نمی‌خواستم سراغ کارهایی بروم که بارها و بارها اجرا شده‌اند. تمنای درونی‌ام همیشه این بوده است که نویسنده و کارگردان همجوار شوند و یک نمایشنامه را به متن‌های نمایشی ما اضافه کنند. از روز اول به آقای یاراحمدی هم گفتم، فارغ از مقوله اجرا، با نوشتن این متن، یک درام را به مجموعه ادبیات نمایشی‌مان اضافه کرده‌ایم.»

کارگردان «زمستان خوانی» در رابطه با چینش بازیگران این نمایش توضیح داد: «همیشه دوست داشتم بتوانم زمینه‌ای برای درخشش نسل جدید فراهم کنم. حتی در این نمایش هم که همه نقش‌ها بیسار پیچیده و مشکل هستند، دوست داشتم این اتفاق بیفتد. در کنار نسل جدید، حضور نسل باتجربه‌تر و قدیمی‌تر تئاتر نیز کمک می‌کند تا بده‌بستانی فرهنگی اتفاق بیفتد. دانش نسل قدیم و شور و حال نسل جدید، یک ترکیب مناسب را برای من می‌سازد. با این حال در این نمایش خیلی سخت به جمع بندی نهایی بازیگران رسیدم و حتی در نهایت مجبور شدم خودم هم نقشی را ایفا کنم؛ کاری که عمیقاً دوست نداشتم انجام دهم و به آن معتقد نیستم.»
پیام دهکردی که تماشاخانه باران را برای اجرای این نمایش انتخاب کرده است، گفت: «خیلی دلم می‌خواست که به دلیل ابعاد روانشناسانه کار، تماشاگر بتواند از نزدیک، عمق نگاه بازیگران را ببیند. اگر می‌خواستیم در یک سالن قاب صحنه‌ای اجرا کنیم، باید طراحی مجددی می‌کردیم. سالن باران برای این نمایش مناسب بود و با برخورد گرمی که داشتند، این اتفاق میسر شد. از طرفی اجرا در باران به نوعی حمایت از تئاتر خصوصی را هم شامل می‌شود و احساس کردم اتفاق مبارکی خواهد بود.»
فریبا متخصص، الهام پاوه نژاد، محمدرضا علی اکبری، عارفه لک، روزبه حصاری، خاطره حاتمی، نیلوفر دربندی، آماندا موسوی، نیکی نصیریان و پیام دهکردی بازیگران این نمایش هستند.
نمایش «هیچ کس نیست بیدارمان کند» به کارگردانی پیام دهکردی از  ۱۷ خرداد ماه در تماشاخانه باران به صحنه می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *