پیام شهردار تهران به دومین سوگواره «خمسه»


محمدباقر قالیباف شهردار تهران به دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» پیام داد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پیامی به دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» مراسم آیینی را پایه و مبنای مشارکت فرهنگی کسانی دانست که می‌خواهند برای اصلاح امور ملت و دولت، و همدلی و همزبانی بین این دو تلاش کنند.

متن پیام شهردار تهران به این شرح است:

«تاریخ شیعه تاریخ سرایش «حماسه» و «سوگ» است؛ حماسه‌ای که امام حسین(ع) در تاریخ به پا کرد و سوگ فرونشستن بزرگترین سرداران شرافت و پایداری در کاروان عاشورا، ما باید با چنین پیشینه‌ای به زندگی و شعائر خود بنگریم، نگاهی که جنگ حق و باطل را با فراز و فرودهایش برای‌مان روایت کند، نگاهی که بود و نبود ما و همه جهان اطرافمان را تفسیر کند و آنگاه به خود بیاییم که از «کجا» آمده‌ایم و «آمدنمان بهر چه بوده است.

سوگواره «خمسه» باید پیام سرایش این دو لحظه «حزن» و «هزم» را در جویبار فکر و اندیشه ما تعالی بخشد، حزنی که «عالمی دگر» را پی‌ریزی می‌کند و در جستجوی داد و دادگری، با روایت‌های تظلم خواهانه بشریت را به فکر وادارد و البته هزمی که فروتنانه، بزرگ منشی امامان شیعه(ع) را با دیگران، از هر دسته و گروه و نژاد و قومی شریک کند. این «هزم عاشورایی» نباید در زمان و زمین شیعیان محدود باقی بماند، بلکه باید به مانند چشم‌انداز گسترده‌ای از تلاش انسانی، بر پرده چشم جهانیان بنشیند و پیوند ظلم و جهل را به مثابه «درد مشترک» تجلی بخشد.

اینجانب مراسم آیینی را پایه و مبنای مشارکت فرهنگی تمام کسانی می‌بینم که می‌خواهند برای اصلاح امور ملت و دولت، و همدلی و همزبانی بین این دو تلاش کند. این جشنواره از درون ماندگارترین «احساس‌ها»، «قضاوت‌ها» و «حمیت‌های» ما فوران می‌کند و به همین دلیل هم می‌تواند تمام «نیت‌ها»و «افعال» ما را پوشش دهد؛ این فواره می‌تواند منبع انرژی قدرت‌مندی باشد که شعله‌های چراغ ایزدی به آن متصل است، نور آگاهی از آن سرچشمه می‌گیرد و می‌تواند مبنای تعامل شرافتمندانه همه ما با همدیگر باشد. انتظار می‌رود دست‌اندرکاران این رویداد فرهنگی با فهم عمیق حساسیت‌های این موضوع زمینه همکاری همه اقشار هنری جامعه را فراهم آورند و تقسیم‌بندی‌های زودگذر را به نفع امتداد «پیام امامت» مهیا سازند.

امیدوارم در دومین دوره این رخداد فرهنگی، شاهد بالندگی هرچه بیشتر محتوا و برنامه‌های سوگواره «خمسه» باشیم. قطعا اختصاص دادن بخش‌هایی مانند «شهدای مدافع حرم» مطابق با نیازهای فرهنگی و فضای غیرت‌مندانه فرزندان اسلام و کشورمان در مجاهدت بر علیه عناصر تکفیری، یکی از مصادیق این روز آمدی است. بکوشیم تا اسلام سر فراز و نام ایران طنین‌انداز عظمت و بزرگی باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *