پیام هنگامه مفید به مناسبت روز جهانی کودک و نوجوان


هنگامه مفید هنرمند شناخته شده تئاتر ، تلویزیون و سینمای کودک و نوجوان در آستانه برپایی نخستین جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان پیام این روز را نوشت.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، برای اولین بار است که پیام روز جهانی تئاتر در ایران از سوی یک هنرمند تئاتر کودک و نوجوان و برای هنرمندان این عرصه نوشته می شود.

هنگامه مفید در این پیام آورده است:

” اولین دوره ی جشن تماشاگان ( نخستین جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان) با دبیری هنرمند برجسته، محبوب و گرامی جناب آقای حمید جبلی و نظارت و سرپرستی جناب آقای دکتر رحمت امینی، بر تمامی هنرمندان عرصه ی نمایش کودک و نوجوان، نمایش عروسکی، خیابانی و نمایش هایی که مخاطب کودک و نوجوان دارند، مبارک باد.

تئاتر، این هنر برجسته­ی انسانی با بیش از نیم قرن است که برای اتحاد و امید به پایداری صلح در جهان ، از میان هنرهای دیگر برگزیده شد، تا پیام آور آشتی و همدلی و همبستگی هنرمندان در چهار گوشه ی جهان باشد. هنرمندان تئاترکودک و نوجوان ایارن هم، با آرزوی صلح و امنیت جانی و امکانات رفاهی برای تمامی کودکان و نوجوانان جهان، این روز را صمیمانه تبریک می گوید.

دوستان عزیز و هنرمندم

زحمات بی دریغ و علاقه ی شما به تئاتر کودک و نوجوان قابل تحسین است.

تماشاگر شما لیاقت بهترین ها را دارد. صحنه، موسیقی، نور، بازی ها، کارگردانی و البته قصه­ی خوب با ساختمان درست و زبانی روشن و استوار بر منطق  استدلال قابل درک برای او. تئاتر مرکز تجربیات جمعی است و شما هنرمندان حرفه ای تئاتر کودک و نوجوان با علم و تجربه­ی کافی متخصص آن هستید.

مدیان محترم دولتی، جشنواره های فیلم و تئاتر بزرگسالان ، برایشان جذاب تر است. در هر جشنواره ای که مخاطب کودک و نوجوان دارد، پیام های گرمشان را دریافت می کنید ولی کمتر یش می آید که حتی برای دلگرمی به دیدن آثار شما بیایند.

چشم امید داشتن به حامیان مالی غیر هنری هم کاری است بیهوده! زیرا بازار آنها خریدار فرهنگ و هنر نیست.

این روز، روز اتحاد هنرمندان نمایش است و تئاتر عمیق ترین، موثرترین و مستقیم ترین وسیله­ی ارتباطی انسان ها با یکدیگر می باشد.

و تئاتر کودک و نوجوان هم بر همین باور شکل گرفته است ولی با تئاتر بزرگسالان تفاوت هایی دارد:

جهان نمایش اسرار  جنبه های زندگی را نمایان می سازد و هر بار از اسطوره  و افسانه نمایش نوین برای دریافت مفهوم هستی ارائه می دهد.

 جهان نمایش  کودک و نوجوان هم بر این اصل پایبند است با این تفاوت که، اگر بی ثباتی و ناپایداری انسان را در برابر ناملایمات زندگی توصیف می کند، نیروی فائق شدن بر آنرا نیز در او بر می انگیزد.

 نمایش بزرگسالان مستقل است و نیازی به آموزش ندارد. نمایش بزرگسالان برای انسان هایی است که هویت خود را یافته و شخصیتشان شکل گرفته است

همچنین تماشاگر بزرگسال می تواند خوب را از بد تمیز دهد.

نمایش کودک و نوجوان برای مخاطبینی است که شخصیت آنها قوام نیافته و به آن مرحله از آگاهی نرسیده اند که بتوان آنها را در گزینش راه  و رسم زندگی آزاد گذاشت و انتظار داشت خوب و بد خویش را دون کمک گرفتن از دیگران بشناسند.

از این رو، هنرمندان عرصه­ی نمایش کودک و نوجوان وظیفه خطیری بر عهده دارند. آنها مسئول مستقیم نتایج آثاری هستند که به وجود می آورند.

کودکانی که برای اولین بار به دیدن نمایش خودشان می آیند تماشاگران نوجوان سالهای بعد خواهند بود. تئاتر کودک و نوجوان همگام با مخاطب خود پویا و جویاست

هنرمند تئاتر کودک و نوجوان می داند که وظیفه ی تفریح و سرگرم نگهداشتن، مخاطبانش را وسایل دیگر ارتباط جمعی انجام می دهد، نمایش وظیفه ی دیگری دارد که سرگرمی جز کوچکی از آن است. تفکر اندیشه و نشان دادن راه خلاصی از مشکلات آینده، بزرگترین وظیفه­ی تئاتر کودک و نوجوان است.

دوستان هنرمند و گرامی بهارتان مبارک. از درگاه خداوند منان سربلندی و موفقیت شما را آرزومندم

چشم امیدتان اول به خدا و بعد به خودتان باشد.

با آرزوی پشتیبانی، همدلی و مددرسانی، تمامی تشکل های تئاتر کودک و نوجوان در سراسر کشور پهناور و عزیزمان ایران.

با تقدیم احترام

هنگامه مفید – بهار ۹۵″

جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان روز ۸ فروردین ساعت ۱۷ در تالار هنر و با حضور هنرمندان تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان ، به همت موسسه هنرهای نمایشی تماشاگان برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *