پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر را بزرگترین تجلی گفتگو برشمرد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، متن پیام سیدعباس صالحی به سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به شرح زیر است:

«مخاطب در هنر امروز، «دیگری» همدلی است که با «اثر» به «گفتگو» می‌نشیند.

فراتر رفتن از ارتباط یک‌سویه و تلاش برای دستیابی به مفاهمه‌ای مستمر میان اثر و مخاطب، اگر نگوییم غایت هنر امروز، بی تردید یکی از ویژگی‌های مهم آن است. اثر هنری به تعالی مخاطب یاری رسانده و مخاطب با درک و نقد اثر هنری زمینه تعالی آن را فراهم می‌سازد.

و اینجاست که «گفتگو» میان اثر و مخاطب، دوگانه وحدت بخشی می‌آفریند که نمی‌توان مرزبندی و خط تمایزی واضح میان این دو کشید. اثر هنری، حاصل آمد و شدی مستمر و بی وقفه با همان «دیگری» فعال است که بر آستانش به تماشا نشسته و از همین منظر است که میان تمام هنرها، تئاتر بزرگترین تجلی «گفتگو» می شود. چرا که در آن بی حضور مخاطب، اساسا اثر هنری پدید نمی‌آید.

سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، «جشن گفتگوی تئاتر ایران» است، گفتگویی که مقوم بنیان این هنر بوده و اکنون قرار بر این است در تمام سطوحش جاری شود و ابعادی گونه‌گون و نوبه‌نو بیابد.

گفتگویی که در رگ‌های پیکر اثر هنری و مخاطب جریان داشته، آرام آرام راه خود را میان اهل هنر نیز پیدا کرده و انسانی می‌شود تا ما، تمامی دلدادگان هنر، به مدد اکسیر آن جانی تازه بگیریم و ردایی نو بر تن تمامی مناسباتی که میانمان جاری است بپوشانیم و این معجزه نمایش است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *