چهار نسل تئاتری برای افتتاح “فاستوس ۲۰۱۶” کنار هم آمدند


روز یکشنبه ، ۲۴ آبان ماه نمایش فاستوس ۲۰۱۶ به کارگردانی فرشاد منظوفی نیا اجراهای خود را در سالن اصلی این مجموعه آغاز کرد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، در مراسم آغازین این نمایش که با حضور قابل توجه مخاطبین و هنرمندان برگزار شد، امیرحسین حریری؛ رئیس مرکز تئاتر مولوی گفت: گروه اجرایی فاستوس ۲۰۱۶ برای ساحت نمایش خود احترام بسیاری قائل است و نکته ی قابل توجه و مدنظر شورای هنری تئاتر مولوی در انتخاب آثار این مجموعه همین است که تئاتر بی حاشیه و فرهیخته را در الویت قرار دهد.

حریری افزود: متاسفانه اخبار خوبی از حاشیه سازی های اجراهای نمایشی به گوش نمی رسد و توسل به راههای غیراخلاقی و غیر صادقانه برای جلب توجه در رسانه ها در برخی گروههای نمایشی معمول شده است که با ساحت انسانی هنر تئاتر مغایرت دارد. وی ادامه داد: البته جای خوشحالی است که نمایشهای ما در این مرکز دانشگاهی از این حواشی مبرا هستند و ذات هنر با معیارهای صحیح اش بر مسائل دیگر مقدم است که امیدوارم این نوع تئاتر و مسیر کاری بتواند به الگوی شاخصی در تئاتر ایران تبدیل شود.

دکتر سعید اسدی، مدرس دانشگاه که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت در سخنانی اظهار داشت: در ایام اخیر شاهد اجراهایی متعدد از متن و قصه ی فاستوس بوده ایم و این نگاه موکد و اجراهای متعدد سوال برانگیز است که چرا فاستوس؟

وی با اشاره به وضعیت اخلاق در جامعه ی معاصر گفت: ویژگی‌های زیستن در جهان امروز این است که ما را در دوراهی نگه‌ می‌دارد که چگونه برای به دست آوردن قدرت، ثروت و شهرت و هر امری که می‌تواند ما را نسبت به پیش تواناتر کند ممکن است روح مان را بفروشیم ولی تئاتر به ما می‌گوید که لطفا نفروشید و مقاومت کنید و اگر می‌فروشید، ارزان نفروشید.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به جایگاه موثر تئاتر مولوی در کشور گفت: هر رخدادی که در این تالار اتفاق می‌افتد برای من فرخنده است چون من به این سالن تعلق‌خاطر دارم و امیدوارم چراغش همیشه روشن و کارش پررونق باشد.

اسدی ادامه داد: با خوشحالی باید بگویم مولوی متعلق به جریان تئاتر دانشگاهی و اندیشمند است و به تئاتری می‌پردازد که ویژگی‌های هنری آن برجسته‌تر از سایر ویژگی‌های مربوطه است.

او خاطرنشان کرد: امشب اتفاق خوبی را شاهدیم که فرشاد منظوفی‌نیا که از هنرمندان مجرب و اساتید دانشگاه است و ویژگی‌های علمی و فرهنگی او برای همه شناخته شده است نمایشی را روی صحنه برده که تمام ارکان این نمایش برآمده از دانشگاه و ساحت علمی هستند و این اتفاقی خجسته است.

در ادامه ی این مراسم، فرشاد منظوفی نیا؛ کارگردان نمایش “فاستوس ۲۰۱۶” در سخنان کوتاهی گفت: امروز چهار نسل از تئاتر ایران را در کنار هم می بینیم و این برای من که در میانه ی این نسل ها ایستاده ام جای بسی خوشحالی دارد.

منظوفی نیا ادامه داد: اساتید عزیز من، هم نسلان من، اساتیدی که من معلمشان بودم و شاگردان امروزم همگی خوش آمدید و امیدوارم نمایش فاستوس را که ترکیبی از دانشجویان و دانش آموختگان چند دانشگاه کشور است، دوست داشته باشید.

 در پایان این مراسم و به رسم یادبود شال نمادین مرکز تئاتر مولوی توسط دکتر سعید اسدی و با حضور دکتر حمید صنیعی پور، دکتر رحمت امینی و ادنا زینلیان، به فرشاد منظوفی نیا اهداء شد.

در این مراسم مهمانان و هنرمندانی چون: کیوان نخعی، مهدی صباغی، یوسف فخرایی و… حضور داشتند.

“فاستوس ۲۰۱۶” هر شب ساعت ۱۸ و با مدت زمان ۷۰ دقیقه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *