چیستا یثربى : “سال ۹۵ براى من سال برگشت به فعالیت هاى تئاترى ام است .”


اشاره : مصاحبه زیر با چیستا یثربی ، نویسنده و کارگردان تئاتر در ویژه نامه ی تئاتر فستیوال با نام بهاریه تئاتر فستیوال به مناسبت فرا رسیدن بهار ۱۳۹۵ منتشر شده است .

تئاتر فستیوال

چیستا یثربى نویسنده و کارگردان تئاتر در سال گذشته در واقع جزء نخستین « فقط به خاطر من » با نمایش کارگردانانى بود که شروع تئاتر در سال ۹۴ را کلید زد دادگاه » ، « جمعه دم غروب » . او که خالق آثارى چون زنى که تابستان » ، « مهمان سرزمین خواب » ، « جادویى و … بوده در سال گذشته به نگارش چند « گذشته رسید رمان و نمایشنامه مشغول بوده است . در شروع سال جدید گفت و گویى با این هنرمند عزیز کشورمان داشته ایم تا از زبان خودش فعالیت هایى که در سال ۹۴ داشته و برنامه هایى که براى سال ۹۵ دارد را بشنویم و بخوانیم .

چیستا یثربی با بیان اینکه گویی سال ۹۴ سال تئاتر بود ، گفت : ۱۷ فروردین با نمایش “فقط به خاطر من” روی صحنه رفتیم که آن را در جشنواره فجر اجرا رفته بودیم . متاسفانه زمان مرده ای برای تئاتر بود ، سایت فروش بلیت بسته بود و حتی ما امکان پخش پوستر نداشتیم چرا که مکان های فرهنگی هنوز بسته بودند . از اجرا راضی هستم ، با آنکه کسی خبر نداشت ولی بیشتر سالن پر می شد . این کاری بود که حقش بود مردم روی زمین هم بنشینند چون در جشنواره فجر منتقدان و مخاطبان عادی این کار را ستوده بودند و حق این کار بیشتر از این بود که ۱۷ فروردین اجرا رود .

او در ادامه افزود : درگیر پدیده ای به نام اینستاگرام شدم . برای اولین بار وارد فضای مجازی شدم و توانستم برنده جایزه بهترین نویسنده ی مجازی امسال شوم . جایزه بهترین فعال مجازی را هم به خاطر سه رمان پاورقی اینستاگرامی و ترویج کتاب خوانی در کانال تلگرام گرفتم . باعث شدم بسیاری از دانشجویان من که فقط جوک یا مطالب مربوط به یوگا و آشپزی و … را می خواندند ، شروع به خواندن و نوشتن در صفحه های خود کنند و نتیجه ی آن را الان می بینم که حتی داستان های نویسنده های دیگر را چند بخش می کنند و در این صفحه ها می گذارند .

کارگردان نمایش بانویی برای همیشه با ذکر اینکه سال ۹۴ ، ۳ رمان و ۴ نمایشنامه نوشته است ، گفت : متاسفانه سالن انتظامی قول اجرا به نمایش های “شازده کوچولوی ایرانی” ، “کم کم نگاه می کنی” و “دو مرد و یک نیمکت” را داده بود ولی قول شان را عملی نکردند . قرار بود این اجراها را تاجیکستان و کره هم ببریم ولی به دلیل مشکلات مالی این اتفاق نیافتاد .

یثربی در مورد بدقولی هایی که در مورد اجرای نمایش هایش رخ داده است ، افزود : متاسفانه “شازده کوچولوی ایرانی” را که ما حتی تمرین کرده ایم و قرار بود آن را در اهواز اجرا کنیم ، به روی صحنه نرفت . ما در چند شهرستان قرار بود اجرا رویم که لحظه ی آخر اجرا را به هم زدند . اداره فرهنگ و ارشاد آن شهرستان ها همکاری نکردند و علت آن هم فقط مسائل مالی بود یعنی می گفتند باید بازیگر چهره جوان بیاورید تا ما بتوانیم بلیت ۱۰۰ هزار تومانی بفروشیم !

وی در مورد پروژه های خارجی خود گفت : در سال ۹۴ چند پروژه خارجی داشتم . دو بار برای تدریس تئاتر درمانی به آلمان رفتم و نمایش “کم کم نگاه می کنی” برای اجرا در فرانسه ، آلمان و اتریش دعوت شده است .

این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین در مورد فعالیت های خود در سال ۹۵ توضیح داد : سال ۹۵ قصد داریم نمایش “کم کم نگاه می کنی” را که تئاتر پرفورمنس و به گونه ای تئاتر درمانی است را کار کنیم . در نمایش “کم کم نگاه می کنی” سه بازیگر برای اولین بار به روی صحنه می آیند و یک بازیگر چهره دارد ولی با آن سه بازیگر من آنچنان کار کرده ام که به اندازه آن بازیگر چهره دیده می شوند . همچنین اگر خدا بخواهد قصد دارم نمایشی به نام “اینستاگرام” را به روی صحنه ببرم . این نمایش درباره ی مزایا و معایب دنیای مجازی است چون هم مزایایی مانند کتاب خوان کردن مردم را دارد ولی در عین حال می تواند خانواده بر هم زن نیز باشد .

چیستا یثربی با بیان اینکه سال ۹۵ برای من سال تئاتر است و پارسال سال دنیای مجازی بود ، گفت : می خواهیم سال ۹۵ را با تئاتر “کم کم نگاه می کنی” شروع کنیم . در وهله ی اول برای تهران اقدام می کنیم و بعد آن را به استان های مختلف مانند خوزستان ، مازندران و … می بریم . سال ۹۵ برای من سال برگشت به فعالیت های تئاتری ام است . همین الان چند شهرستان به من پیشنهاد داده اند ولی ما اول تهران اجرا می کنیم . دنبال بهترین سالن برای اجرا هستم و بین گزینه هایی که وجود دارد در حال بررسی هستم تا بهترین را انتخاب کنم .

وی در پایان گفت : همچنین ۳ رمان ، ۲ نمایشنامه و ۲ کتاب شعرم نیز برای نمایشگاه بین المللی کتاب منتشر خواهند شد .

برای دریافت ویژه نامه “بهار فستیوال” اینجا را کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *