توجه به اهمیت و نقش طراحی و اجرای نور در تئاتر امروز جهان /گزارش اولین روز کارگاه تخصصی نور جشنواره تئاتر فجر


 در ادامه برنامه کارگاههای تخصصی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، کارگاه تخصصی سه روزه نور با حضور مارکو د آمیکو صبح روز سه شنبه اول دیماه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

گزارش اولین روز کارگاه تخصصی نور جشنواره تئاتر فجر

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستادخبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در ابتدای این کارگاه که با استقبال طراحان نور و دست اندرکاران نور از مجموعه های تئاتری از تهران و نقاط مختلف کشور، اساتید و دانشجویان این رشته همراه بود افشین خورشید باختری مدیر بخش کارگاههای تخصصی جشنواره در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از استقبال حاضران از این کارگاه با اشاره به اهمیت و نقش نورپردازی و طراحی نور در تئاتر امروز جهان که از ویژگی های مهم تئاتر محسوب می شود. ابراز امیدواری کرد تا برگزاری چنین کارگاههایی به شکل مستمر بتواند در تحول کیفی و کمی حوزه طراحی و اجرای نور تئاتر کشور مفید واقع شود. وی با اشاره به سوابق علمی و تجربی ارزشمند مارکو دآمیکو مدرس این کارگاه سه روزه به شرکت کنندگان کارگاه پیشنهاد کرد تا با توجه به فرصت بوجود آمده توسط دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نهاین بهره برداری را از این کارگاه به عمل آورند.

بر پایه این گزارش روز اول این کارگاه پنج ساعته که به مدت سه روز برگزار می شود به پیشنهاد دآمیکو به طرح مسائل و مباحث فنی و تئوری در حوزه نور اختصاص یافت.

وی در سخنانش تعریفی از نور، انعکاس آن و بررسی رنگ ها را به صورت تئوریک ارائه داد.و ضمن تقسیم بندی رنگها به دو دسته سرد و گرم گفت: زمانی که به رنگ‌ها نگاه می کنیم، ناخود‌‌آگاه احساسى از ‘حرارت’ و ‘فاصله’  به ما منتقل می شود. و به دلیلی اینکه رنگ ها قسمت هایی را برجسته قسمتهایی را ناخود آگاه کمرنگ می کند ضرورت شناخت چگونگی استفاده از این رنگها در تئاتر بسیار مهم است.

 د آمیکو در ادامه افزود : رنگ ها در مغز انسانها معانی مختلفی را ایجاد می کند و با استفاده صحیح از رنگ ها در تئاتر ایده ها و هیجانات را در فرد بر می انگیزاند . وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که باید تلاش کنیم تا در طراحی و اجرای نور از کنتراست بین دو رنگ که هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند استفاده کنیم. زیرا با این کنتراستها می توانیم اجسام را برجسته کرده یا افکت هایی را به وجود آوریم.

گزارش اولین روز کارگاه تخصصی نور جشنواره تئاتر فجر2

این طراح نور و مدیر تکنیکی تئاتر در ادامه این کارگاه به بررسی تطبیقی استفاده نور در آثار برخی از هنرمندان تئاتر اشاره کرد و گفت:  آدولف آپیا (معمار، نور پرداز، تئوریسین و متخصص طراحی داخلی سوئیسی) اولین کسی بود که درباره ی نورپردازی صحنه، براساس امکانات نورهای متحرک روی دکورهایی ساده، غیر قابل نمایش و رنگهای خنثی،  تحقیق و پژوهش کرد و نتایج کارهایش را بر روی صحنه مورد استفاده قرار داد. آپیا نخستین کسی بود که لزوم دیداری کردن حال و فضای نمایشنامه، اهمیتی که در فضای ذهنی تماشاگر تکامل می یابد و تاثیر کار بازیگری که در فضای گسترده ی کم نور یا نور موضعی و همچنین در محیط نورپردازی شده را نیز پیش بینی کرد .

 استفاده فتوریست ها تئاتر از نور و صدا در صحنه خالی از بازیگر که در این جنبش یا دوره که در ایتالیا شکل گرفت محور دیگر سخنان مارکو د آمیکو بود. اشاره بر تجربیات اروین پیسکات کارگردان شهیر آلمانی و مبدع تئاتر روایی که در یک محیط یا یک صحنه چندین صحنه مختلف را در کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از نور در محیط های ساخته شده یک صحنه دراماتیک را به وجود آورد. فعالیت رابرت ویلسون کارگردان آمریکایی که کلام را از مرکزیت تئاتر خارج کرد.  ودر آثار او اغلب، متن نمایشی غایب است و اجرا حول محور بدن اجراگران در فضا شکل می‌گیرد نیز بخش دیگری سخنان مدرس کارگاه تخصصی نور جشنواره تئاتر فجر بود. وی تصریح کرد: در تجربیات ویلسون،اجراگران همچون مجسمه‌هایی سیار در فضا قرار می‌گیرند. ترکیب‌بندی صدا، رنگ، نور و اجراگران به صورتی است که معنایی جز حضور قابل لمسشان ندارند.کارهای وی بدون داستان، بدون شخصیت‌پردازی و بدون دیالوگ است. در صحنه او تنها حرکت، آهنگ، خطوط، گوشه‌ها، ته‌ رنگ‌ها و سایه‌روشن‌ها را می‌بینیم و می‌شنویم. پرده‌ها و نورها در جریان زمان در حال تغییر و حرکت هستند.

اشاره به دیدگاه پیتر بروک در حوزه طراحی نورمحور دیگر سخنان مارکو د آمیکو در این کارگاه بود.

به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در ادامه این کارگاه صحنه هایی از یکی از آثار تئاتری که مارکو د آمیکو طراحی و مدیریت تکنیکی نور آن را بر عهده داشت به نمایش درآمد و در خلال نمایش تصاویر ، وی به نقش مهم زوایای نور پردازی، حذف سایه های نوری و تاکید بر لزوم کسب مهارت های الکترونیک توسط طراحان و نورپردازان اشاره کرد. در پایان روز اول کارگاه سه روزه تخصصی نور سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان کارگاه و مارکو د امیکو برگزار شد.

گفتنی است: مارکو د آمیکو،طراح نور و مدیر تکنیکی تئاتر، متولد ۱۹۶۷ و دانش آموخته موسسه تکنیکی “‌ای ت س و س” در رشته ارتباطات تصویری و تکنیکی است.

وی از سال ۱۹۸۷ به عنوان مدیر تکنیکی و طراح نور در تئاتر، تلویزیون، تبلیغات و برنامه های مالتی‌ مدیا فعال بوده است. د آمیکو در سالهای اخیر تمرکز کاری خود را در زمینه طراحی نور تئاتر قرار داد و با تئاتر هایی مانند، تئاتر وردی میلان، آرسنال میلان، تئاتر ویتورییو گاسمن گالاراته، تئاتر منزونی و … همکاری می‌کند. د آمیکو طراح نور کمپانی‌های المرسه، کوارچا تئاتر و تارمه است علاوه بر این یکی‌ از اعضای ثابت کمپانی بین المللی ویکتوریا چاپلین می‌باشد. وی به عنوان طراح نور با آثارش به کشورهایی مانند، کانادا، سوئیس، فرانسه، اسپانیا، کلمبیا ، چک، فنلاند، ژاپن، چین، آلمان و … سفر و در جشنواره های گوناگونی شرکت کرده است. همکاری با هنرمندان و کارگردانانی مانند، ویکتوریا چاپلین، روبرت ویلسون، فیلیپ گلاس، پیتر گرینوی، ویتو مولینری، گربمبو دل ریسه، پائولا مندل و… از جمله فعالیت های د آمیکو در این زمینه بوده است. آخرین کار او به عنوانه طراح نور با همکاری “چ ر‌ت “تئاتر و استودیو ازورو” میلان اجرا می شود.

کارگاه تخصصی نور روز پنجشنبه سوم دیماه به کار خود خاتمه داده و از همین روز کارگاه سه روزه تخصصی صدا توسط مائورو بوتافاوا با حضور طراحان و دست اندرکاران حوزه صدا فعالیت خود را آغاز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *