آغاز به کار گروه نقد در جشنواره تئاتر فجر


امین عظیمی که از سوی دبیر جشنواره تئاتر فجر به عنوان مسئول کارگروه نقد حکم گرفته است،  با ارایه جزییات درباره شیوه کاری این کارگروه گفت: با هدف  و معرفی و نقد  آثار شرکت کننده در جشنواره کارگروه نقد،تعدادی از نمایش های حاضر در بخش های گوناگون را مورد بررسی قرار خواهد داد.
%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%81%d8%ac%d8%b1-35
به گزارش تئاتر فستیوال ، این منتقد و مدرس تئاتر در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره شکل‌گیری این کارگروه توضیح داد: در این دوره بر اساس گفتگو با دبیر جشنواره  قرار شد مقوله نقد در عین تخصصی شدن از ظرفیت‌های گوناگون برای انجام و ارائه بهره‌مند شود. به همین منظور، کارگروهی تخصصی از نیروهایی تشکیل شد که از نظر فکری و با وجود تفاوت دیدگاه‌ها می‌توانند با یکدیگر به وحدت برسند. این کار گروه متشکل از منتقدانی است که از کانون ملی منتقدان و انجمن صنفی نویسندگان و منتقدان خانه  تئاتر معرفی شده اند به علاوه منتقدان آزاد که در عرصه نقادی تئاتر قلم می زنند.
عظیمی درباره شیوه کاری این کارگروه در جشنواره تئاتر فجر گفت: در این کارگروه برخی آثار بخش مسابقه را نقد می‌کنیم و اولویت‌مان بیشتر پرداختن به آثار جوانان، بین‌الملل و نمایش‌های شرکت کننده از تهران و سایر استانها در بخش مرور جشنواره است. البته بررسی برخی از آثار بخش محیطی، تعاملی و دیگر گون های تئاتر بیرونی نیز مدنظر کارگروه نقد قرار خواهد داشت.
به گفته این منتقد، این نقدها در سه قالب بازتاب داده می‌شوند ؛ بخشی از آنها به صورت مکتوب در  سایت جشنواره تئاتر فجر و سایت ایران تئاتر منتشر می‌شوند ، بعضی به صورت چند رسانه‌ای یا مولتی مدیا و به صورت ویدیوهای ۵ تا ۷ دقیقه‌ای در سایت جشنواره منتشر می‌شوند و برای آثار برگزیده، جلسات نقد و بررسی حضوری برگزار می‌شود.
عظیمی درباره جلسات حضوری نقد توضیح داد: این جلسات در سالن‌های تئاتر برگزار نمی‌شود بلکه در چند کافه  در اطراف مکانهای اجرای جشنواره برپا خواهند بود. بر همین اساس رایزنی‌هایی با چند کافه در حوالی تئاتر شهر انجام داده‌ایم چون معتقدیم باید دامنه جشنواره از سالن‌های مرسوم تئاتر گسترش دهیم. در فضای کافه، جشنواره می‌تواند خود را در معرض دید حاضران در این مکان بگذارد و فضای گپ و گفت موثری شکل خواهد گرفت.
عظیمی درباره اعضای این کارگروه و چگونگی انتخاب آنها نیز گفت: در این کارگروه حدود ۳۰ تن از منتقدان با سابقه گرد هم می‌آیند.آنها در عین تفاوت‌هایی که در دیدگاه‌هایشان دارند، همه به ارزش‌هایی که جشنواره به آن پایبند است، توجه دارند.
وی افزود: هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر و کانون ملی منتقدان تئاتر، اعضای مورد نظر خود را برای حضور در این کارگروه به ما معرفی کرده‌اند.
عظیمی همچنین از برگزاری همایشی بعد از برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: نتایج فعالیت این کارگروه در همایشی که با حضور منتقدان برگزار می‌شود، ارایه خواهد شد و نقدهایی که به دست آمده است، با یک بازنگری در قالب یک کتاب منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *