کیوان سررشته : تلاش ما افزایش مخاطبان میکروتئاتر است .


میکروتئاتر “دست من” نوشته تیم کرواچ و به کارگردانی کیوان سررشته یکی از میکروتئاترهایی بود که به همراه سه نمایش دیگر در قالب پروژه مرکز مطالعات قشقایی به روی صحنه رفت . کیوان سرررشته که علاوه بر کارگردانی  نمایش “دست من” دبیر اجرایی این پروژه نیز می باشد ، طی گفت و گو با خبرنگار تئاتر فستیوال در مورد آثار حاضر در این پروژه ، نحوه ی انتخاب آن ها و سایر برنامه های جنبی پروژه گفت که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

کیوان سررشته با بیان اینکه  نوبت گروه لیو برای اجرا در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی از سال قبل مشخص شده بود ، گفت : ابتدا قرار بود پروژه مونولیو اجرا شود ولی به دلیل اینکه تجربیات جالب توجه ای در فستیوال میکرولیو داشتیم ، احساس کردیم شاید لفظ مطالعات اجرایی برای میکروتئاتر مناسبت بیشتری داشته باشد و تصمیم بر این شد که با همکاری موسسه نوروز هنر میکرو تئاترها را به این بخش معرفی کنیم و در کنار پخش فیلم و سمینار و سخنرانی ، اجراهای متفاوتی داشته باشیم.

وی در ادامه در مورد آثار حاضر در پروژه میکروتئاتر مرکز مطالعات قشقایی توضیح داد : در زمان چینش برنامه ی این پروژه ، خیلی سعی کردیم اجراهایی را که قبلا در نخستین فستیوال میکرولیو اجرا شده اند را داخل برنامه قرار ندهیم چون رپرتوار رفته بودند و اگر قرار باشد اجرا شوند ، نوبت اجرای عمومشان است . قرار شد یک متن خارجی مناسب میکروتئاتر ، چیزی که تا به حال در اجراهای میکروتئاتر نداشتیم را انتخاب کنیم که به پیشنهاد من متن “دست من” تیم کراوچ انتخاب شد . “کریستین لی” آقای چگینی از فصل دوم میکروتئاترها ، “پرواز ۷۴۵ ” خانم مرجان پورغلامحسین خارج از فستیوال میکرولیو که در جشنواره عروسکی به عنوان کار منتخب شناخته شد ویک اجرا از اولین میکروتئاترهایی که در سال ۹۱ اجرا شدند ، “صف دراز مورچگان” آقای مهدی چاکری به عنوان آثار حاضر در این پروژه انتخاب شدند . به این ترتیب هم سعی کردیم مروری بر اتفاقاتی که در میکروتئاتر ایران افتاده است ، داشته باشیم و هم ببینیم که آیا می توانیم متن نمایشی خارجی برای میکروتئاتر داشته باشیم یا نه .

سررشته در مورد مدت زمان تمرین آثار حاضر در پروژه میکروتئاتر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : از زمانی که گروه ها مشخص شدند ، قاعدتا تمرینات خودشان را شروع کردند . به جز اجرای من به دلیل اینکه اولین بار اجرا می شد و گروه از پیش تعیین شده ای نداشت ، بقیه گروه ها قبلا تمرین کرده بودند و تا حدی آماده بودند .

دبیر اجرایی پروژه میکروتئاتر مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در مورد سایر برنامه های جنبی این پروژه توضیح داد : در ابتدا قرار بود کارگاه از ایده تا اجرا را به سرپرستی آقای معجونی داشته باشیم که متاسفانه به دلیل اینکه صبح ها برگزار می شد ، به حد نصاب نرسید و قرار شد در زمان دیگری برگزار شود . یک روز در میان پخش فیلم میکروتئاترهای جهان و یا سخنرانی داریم که آقای حسین خوش بین درباره ی تکنیک های فیلمبرداری میکروتئاتر، خانم ژینوس تقی زاده درباره رابطه میکروتئاتر و هنرهای تجسمی ، آقای پوریا پورامین درباره طراحی صدا و موسیقی در تئاتر و مشخصه های صدای میکروتئاتر و در نهایت نزدیک به انتهای پروژه آقای محمد زارعی راجع به متن در میکروتئاتر و ویژگی های متن نمایشی میکروتئاتر صحبت خواهند کرد .

کارگردان میکروتئاتر “دست من” در مورد استقبال از این نمایش و به طور کلی استقبال از میکروتئاتر به عنوان یکی از شاخه های هنر نمایش گفت : استقبال از کار خودم بهتر از چیزی بود که انتظار داشتم به این دلیل که چون دبیر اجرایی این پروژه بودم ، به هیچ عنوان فرصت تبلیغ نداشتم و تقریبا کار من بدون تبلیغات شروع شد ولی خوشبختانه استقبال بد نبود . میکروتئاتر تا به حال اجراهایی رفته و مخاطب خاص خودش را پیدا کرده است ، ما امید داشتیم که در اجراهای قشقایی ، طیف مخاطبان میکروتئاتر را گسترده تر کنیم و بتوانیم برای کسانی که شاید در فستیوال میکرولیو نبودند ، معرفی بهتری از میکروتئاتر داشته باشیم . در حال حاضر تقریبا در همه ی اجراهای میکروتئاتر سالن به طور کامل پر می شود ولی اگر نگویم هفتاد درصد ، شاید پنجاه درصد آن ، مخاطبان تکراری میکروتئاتر هستند . ما دوست داریم تعداد مخاطبان مان بیشتر شود ، نه به معنای پر کردن سالن بلکه به معنای اینکه آدم های بیشتری با این نوع از تئاتر ارتباط برقرار کنند.

کیوان سررشته در پایان گفت : میکروتئاتر “دست من” که سه روز در سالن قشقایی اجرا شد ، در آذر ماه به مدت پانزده شب در سالن موج نو اجرا خواهد شد . خیلی خوشحال می شوم که مخاطبان برای دیدن اجراهای این فستیوال  و اجرای آذر ماه “دست من” بیایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *