هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

کیوان نخعی : تکنیک های نمایش های آیینی و سنتی می تواند ما را در دنیا مطرح کند .


کیوان نخعی از نمایشنامه نویسان و کارگردانان باسابقه تئاتر ، در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با نمایش “طرب نامه شهر خیال” حضور داشته است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی داشت که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

کیون نخعی در ابتدا از مراحل نگارش نمایشنامه “طرب نامه شهرخیال” و دغدغه ی حاکم بر این اثر گفت : حدود ۲ سال است که درگیر این نمایشنامه هستم . متن آن بسیار طولانی بود و شاید اگر می خواستم همان متن را کار کنم ، مدت زمان اجرا از دو ساعت و نیم هم بیشتر می شد ولی احساس کردم متن نیاز به بازنویسی دارد و لازم است خطوط داستان را سامان ببخشم . روی متن کار کردم ، در صورتی که دو سال پیش هم می توانستم این متن را اجرا کنم ولی این کار را نکردم و تصمیم گرفتم ابتدا به نتیجه ی درستی برسد ، بعد آن را اجرا کنم . امسال نیز در حین تمرین ، چون به صورت کارگاهی کار می کردم ، دو الی سه بار آن را بازنویسی کردم که البته احساس می کنم هنوز هم جای کار دارد .

وی با بیان اینکه نقش بازیگر در این نوع نمایش ها بسیار مهم است ، در مورد مدت زمان تمرینات این نمایش توضیح داد : در نمایش هایی که به شکل کارگاهی است ، خلاقیت بازیگر بسیار دخیل است و در این بین از چیزهایی که خوب بوده و فکر می کردم به درد نمایش می خورد ، استفاده کردم . تمرینات این نمایش دو پاره شد چون در ابتدا با بازیگرانی شروع کردیم که متاسفانه نتوانستیم با برخی از آن ها کار را ادامه دهیم ، به همین خاطر مجبور شدم دوباره تمرینات را شروع کنم . نزدیک به دو ماه تمرین داشتیم البته نه به صورت هر روز ، چون چند بازیگر این نمایش حرفه ای هستند و توانستیم خیلی سریعتر پیش برویم . اینکه بازیگران همزمان مشغول بازی در چند نمایش هستند ، مشکلاتی را به همراه دارد ولی ما سعی کردیم زمانی را برای تمرین پیدا کنیم .

کارگردان نمایش “طرب نامه شهر خیال” در مورد اجرای عموم این نمایش اذعان کرد : اساسا ما کار می کنیم که اجرای عمومی برویم . من مخالف جشنواره به این شکل هستم ، از زمانی که جشنواره تمام می شود تا دو سال آینده ، باید گروه ها فعال باشند و در طول سال کار کنند و بعد از دوسال از بین کارهای اجرا شده خود ، نمایشی را انتخاب کنند و به جشنواره بیاورند . اجراها نباید فقط مختص به جشنواره شود ، این اتفاق خوب نیست .

کارگردان نمایش خیابانی “پسماندگان” در رابطه با تبدیل جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی به جشنواره ملی به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : به نظر من بین المللی بودن این جشنواره خیلی مهم است و باید زمینه های آن فراهم شود ، حتما مشکلاتی وجود دارد که نمی تواند بین المللی باشد . نمایش های ایرانی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور ، طرفداران زیادی دارد چون متعلق به خودمان است و باید روی آن کار کنیم . اگر بخواهیم حضور قدرتمندی در جامعه بین المللی داشته باشیم ، باید از تکنیک های این نمایش ها چه به شکل موزه ای و چه غیر موزه ای ، استفاده کنیم و این تکنیک های نمایشی می تواند ما را در دنیا مطرح کند .

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره امسال و مدیریت برنامه ریزی اظهار داشت : چون خودم در جشنواره شرکت داشته ام و درگیر تمرین بوده ام ، به همین خاطر نتوانستم خیلی از آثار را ببنیم . برخی از آثاری که دیدم ، جای بحث و فکر داشت . خلاقیت بعضی از کارها هم کمتر بود . ولی در کل اگر نگاهی به جدول اجراها بیاندازید ، می بینید که بسیار متنوع و پربار بود . برنامه ریزی کار بسیار سختی است و مسئولین برای برگزاری جشنواره ای در این حد و اندازه بسیار زحمت کشیده اند .

کیوان نخعی در پایان با بیان اینکه نمایش “طرب نامه شهرخیال” را با یاد زنده یاد مجید فروغی ، تقدیم به تمام کسانی می کند که برای تئاتر بسیار زحمت کشیده اند ، گفت : زنده یاد مجید فروغی بازیگر بسیار توانایی بود و قرار بود در این کار کنار ما باشد ، مدتی هم در تمرینات حضور داشتند ولی متاسفانه دچار بیماری شدند و پس از آن ، زمان زیادی نگذشت که از میان ما رفتند . آقای فروغی بازیگر خیلی بزرگی بودند و کاش امروز در میان ما بودند . من با این نیت که نمایش را به ایشان تقدیم کنم ، پای همه چیز ایستادم تا نمایش را به نتیجه برسانم .

اگر قرار باشد نمایش اجرای عموم رود ، جا دارد که باز هم بیشتر روی آن کار کنم . گروه با زحماتی که کشیدند ، توانستند این کار را به اجرا برسانند . با توجه به زمان کم ، هماهنگ کردن ۸ بازیگر کار بسیار سختی است و از اینکه نیتی که داشتم به نتیجه رسید ، بسیار خوشحال هستم .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. سنتی گفت:

    آثار جشنواره : متنوع و ضعیف !!

  2. مانیا گفت:

    تبریک استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *