گزارشی از مراسم اختتامیه بخش عکس ، پوستر ، هویت بصری و نمایشنامه

علی مرادخانی : رسالت تئاتر با حضور سه نسل در کنار هم به جا آورده‌ شد .


مراسم اختتامیه بخش پوستر، عکس، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، مراسم اختتامیه بخش پوستر، عکس، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شامگاه جمعه ۸ بهمن ماه در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مهدی افضلی مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان، عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، رضا کیانیان، ابراهیم حقیقی، حسین پارسایی، عطالله کوپال، محمد حاتمی، سیاوش طهمورث، مریم معترف، مسعود فروتن ، فریدون خلیلی مدیر کانون ناشنوایان، رضا معطریان، روزبه حسینی و جواد عاطفه برگزار شد .

پس از قرائت قرآن مجید، این مراسم با قطعه نمایشی «قهرمانان بی‌ادعا» برای تقدیر از قهرمانان آتش‌نشان حادثه ساختمان پلاسکو آغاز شد.

در ابتدای این مراسم ، سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت : این مراسم تنها به قصد اهدای جوایز برگزار نشده است بلکه پایان این مراسم می‌بایست به یک رویداد اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

وی افزود : پس از رخداد غم‌انگیز ساختمان «پلاسکو»،جشنواره را با یاد قهرمانان میهن و شهدای آتش نشانی آغاز کردیم تا به کسانی که برای حفظ جان مردم تلاش می‌کنند،علاقه خود را نشان دهیم.

اسدی درباره تاثیرات نشست‌هایی که همزمان با جشنواره در زمینه دیگر حوزه‌های هنری برپا شده است، توضیح داد : با برگزاری نشست‌هایی در حوزه‌های هنری دیگر چون گرافیک، پوستر و هویت بصری به انتخاب هنرمندانی رسیدیم که امروز مفتخریم تا آثار برگزیدگان را در نمایشگاه و چاپ کتاب داشته باشیم.

وی با اشاره به ایجاد بخش نمایشنامه‌نویسی در جشنواره تئاتر فجر افزود: برای جشنواره تولیدات نمایشنامه‌های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است که آثار برگزیده از ۱۰ اثر انتخاب شده، اعلام میشوند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر همچنین با اشاره به برگزاری همایش «شهر و شهروندی و مسئولیت اجتماعی تئاتر» به عنوان یکی از رویکردهای مهم این دوره از جشنواره گفت : از انجمن هنرهای نمایشی و ستاد خبری جشنواره و هنرمندانی که با شرکت آثار خود به جشنواره رونق می‌دهند و داوران که با نکته سنجی بسیار به انتخاب آثار می پردازند ؛ تشکر می کنم .

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های عکس، پوستر و هویت بصری، پژوهش و نمایشنامه‌نویسی معرفی شدند . همچنین از ۵ گروه نمایشی توان‌خواهان مرتبط با مضامین مسئولیت اجتماعی؛ نیز تقدیر کردند. از جمله این افراد ، حسین رحیمی ، سرپرست گروه تئاتر پاپیون و دبیر ستاد جشنواره فجر در بخش ” به علاوه فجر ” تماشاخانه استاد مشایخی بود .

وی ضمن تشکر از مسئولین برگزاری این جشنواره گفت : من بعد از ۱۵ سال کار با کودکان معلول ذهنی ، ناشنوا و مبتلا به سندرم داون، حضور در فستیوال‌های خارجی و دریافت جوایز از این فستیوال‌ها بالاخره توسط صاحبان اصلی هنر در این مملکت دیده شدم و جایزه گرفتم.

تئاتر فستیوال

رحیمی افزود: این جایزه برای من ارزشمندتر و شیرین تر از تمام آن جایزه و تقدیرها در جشنواره های خارجی است. وقتی در مملکت خودت هنر تو دیده شود ، ناخواسته انرژی برای ادامه دادن راه بیشتر می شود . هر کس دوست دارد در خانه خودش دیده شود. از آقای سعید اسدی دبیر جشنواره و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی تشکر می‌کنم که اولین دبیرخانه ای بودند که به کار ما اهمیت دادند . وقتی ما می‌گوییم تقدیر، لزوما به معنی جوایز نقدی نیست.

تئاتر فستیوال

حسین رحیمی پس از دریافت تقدیرنامه ، تی‌شرتی از گروه تئاتر پاپیون را به ستاد برگزاری جشنواره تقدیم کرد و در ادامه گفت : تمام افراد گروه نمایشی پاپیون که در جشنواره لهستان با این تی‌شرت وارد شدیم که روی آن «ایران سرزمین من است» و« ایران؛ این سرزمین مهر و دوستی» حک شده است.

از دیگر بخش های این مراسم ، تقدیر از دبیران فجر استانی بود که توسط حسین پارسایی و ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران صورت گرفت و از بابک نهرین دبیر جشنواره فجر استانی آذربایجان شرقی، جهانشیر یار احمدی دبیر جشنواره فجر استان بوشهر، سید جواد اشکذری دبیر جشنواره فجر استان خراسان رضوی، محمد یاقوت‌پور دبیر جشنواره فجر استان خوزستان، محمود دهقان هراتی دبیر جشنواره فجر استان یزد، امیر صادقی دبیر جشنواره فجر استان فارس، سحر مشرفی دبیر جشنواره فجر استان مازندران تقدیر شد.

در پایان مراسم  علیرضا غفاری که اجرای این مراسم را بر عهده داشت از علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد به روی صحنه بیاید و با خبرهای خوش اهالی تئاتر را غافلگیر کند .

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تشکر از ستاد جشنواره تئاتر فجر و اظهار امیدواری برای ادامه حرکات مستدام در این حوزه بیان کرد: آنچه به همه‌گیر شدن تئاتر در کشور کمک می‌کند همت و حمیت افراد حاضر در این هنر است که اگر نباشد، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

تئاتر فستیوال

وی درباره کارهای انجام شده با رویکرد مسئولیت اجتماعی مطرح کرد: در این دوره ما از افرادی دعوت کرده‌ایم که در اجتماع کمتر دیده می‌شوند چرا که وظیفه اصلی تئاتر بر خلاف حوزه‌های دیگر هنری، ایجاد گفتگو بین انسان‌ها در جامعه است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه انی دوره از جشنواره تئاتر فجر به متون ایرانی اضافه کرد: خوشحالم که در این دوره از جشنواره به  متون داخلی توجه بسیاری شده است چراکه ما در ایران باید جست و جوگر هویت خودمان باشیم و نمایشنامه‌های خوب ایرانی را روی صحنه ببریم.

مرادخانی درباره گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: با توجه به آماری که همکاران داده‌اند، در گروه‌های این دوره از جشنواره شاهد شرکت افراد زیر ۳۵ سال بوده‌ایم. درواقع این اتفاق یعنی جوانان ما به جایی رسیده‌اند که می‌توانند کار مشخصی را ارائه بدهند.

وی افزود: حضور سه نسل در کنار هم به طور حتم باعث اختلاف نظراتی می‌شود که بسیار طبیعی است اما چقدر خوب شد که در این دوره هنرمندان سه نسل به مشترکاتی رسیده‌اند و رسالت تئاتر را به جا آورده‌اند.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به دیگر اتفاقات مثبت جشنواره مطرح کرد: امسال  توانسته‌ایم در بخش‌های مختلف جشنواره شاهد آثار خوبی از هنرمندان شرکت کننده باشیم که خود یکی از اتفاقات خوب این دوره محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین شاهد حضور هنرمندان خانمی بودیم که در بخش خیابانی به اجرای نمایش می‌پرداختند که این امر مسئولیت‌پذیری خانم‌ها را در این بخش بیشتر نشان می‌دهد.

مرادخانی در پایان گفت: از همه هنرمندان شرکت کننده و تمام کسانی که در برگزاری این جشنواره دستی داشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم این همت و پیوستگی همیشه وجود داشته باشد.

وی از زمینهای ولنجک که محل تأسیس تئاتر پایتخت خواهند بود خبر داد و  گفت : این زمین در حال پیگیری است، این زمین ها از سوی وزارت مسکن تحویل گرفته شده‌اند و اطلاعات تکمیلی آن به زودی از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام خواهد شد. در این مجموعه هفت سالن برای نمایش های مختلف با تأثیر از هفت شهر عشق عطار با مبتنی بر معماری مدرن ساخته خواهد شد.

مرادخانی همچنین به مسأله بیمه هنرمندان و بدهی ۵۰ میلیاردی صندوق اشاره کرد و با تأکید بر مذاکرات با نوبخت، سخنگوی دولت مبنی بر تأمین بدهی از طریق اوراق گفت: اکنون نزدیک به ۶۰۰۰ هزار نفر در نوبت صندوق بیمه هنرمندان هستند.

او در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: به زودی بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاترشهر  آغاز می‌شود. همچنین طبقه پایینی برج آزادی مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند و در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد. نورپردازی این مجموعه نیز به اتمام رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *