در مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛

از اشک های کریم اکبری مبارکه تا خوشحالی نوید محمدزاده از اولین جایزه تئاتری اش


اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه دوشنبه ۲۱ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر، مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و هنرمندان عرصه تئاتر در تالار وحدت برگزار شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال، اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه دوشنبه ۲۱ بهمن ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، مدیران هنری و هنرمندان عرصه ی تئاتر و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که محمد سلوکی اجرای آن را بر عهده داشت، نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن خیرمقدم به حضار گفت: همه اقلام تبلیغاتی ما در دسترس دوستان است و می‌توانند گزارش‌های دقیق جشنواره را نظاره کنند، من به‌ رسم ادب خدمت رسیدم تا سلام کنم. خدمت مسئولان محترم و عزیز که در طول ده ماه اخیر ما را همراهی کردند، به هنرمندان عزیز تئاتر کشور، چه آن‌ها که در سالن هستند و چه آن‌ها که نیستند سلام عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: همچنین خدمت اهالی رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و فضای مجازی سلام می‌کنم، امسال به یمن حضور این عزیزان ما در جشنواره‌ای که با جشنواره فیلم فجر هم‌زمان بود، تنها نبودیم. خدمت تمامی مهمانان خارجی عزیز و همکاران عزیزم که تلاش کردند این روز فرخنده به ثمر بنشیند سلام می‌کنم و درنهایت سلام جانانه‌ای به دوستان خوبم در دبیرخانه، همچنین مدیران و همکاران تماشاخانه‌ها و سالن‌های خصوصی دارم.

در بخش بعدی این مراسم پس از پخش کلیپی در پاسداشت رشادت‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی علی اصغر جعفری، مدیرعامل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای اهدای جایزه این بنیاد روی صحنه حاضر شد.
لوح تقدیر این بنیاد و مبلغ پنجاه میلیون ریال به حسین مسافرآستانه برای نمایش «برگشتن»، رضا کرمی زاده برای نمایش «دست‌هایم کو مم حسن» و جواد صداقت و الهام ابنی برای نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» تعلق گرفت.

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر کلیپ آیین نکوداشت آندرآنیک خچومیان، حسین عاطفی، کریم اکبری مبارکه و مهدی لزیری از هنرمندان تئاتر پخش شد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی، مشاور معاون هنری وزیر ارشاد و دبیر جشنواره سی و هشتم از این هنرمندان تجلیل شد.

حسین عاطفی پس از تقدیر از او متنی را به این شرح قرائت کرد: «نه آبان، نه آذر، نه دی بلکه زاده مهرم، پس از مدت ها دوباره روی صحنه ایستادم، اینبار برای جشن تئاتر؛ تئاتری که از صلح و عشق می گوید و زندگی بهتری را می طلبد. از جهان هستی سپاسگزارم که با ودیعه گذاشتن کمی خلاقیت هنری در من امکان این را فراهم آورده تا بتوانم در تئاتری کار کنم که از دروغ بیزار است، از فریب بیزار است، از تک جنسیتی، تک صدایی و تبعیض بیزار است. در تمامی سال های فعالیت ام از همه آموختم از استادان، دانشجویان دانشکده هنرهای دراماتیک، از مردمان میدان شهدا. با بازی در دو نمایش به همراهی دو کارگردان شریف ایران، دو دوره تاریخی را تجربه کردم که در زندگی من بسیار تاثیرگذار بود، با «محاکمه ژاندارک» در کنار رکن الدین خسروی و «گالیله» زنده یاد حمید سمندریان اما هیچکدام مجوز اجرا نگرفت.

حسین عاطفی هستم، نه آبان، نه آذر، نه دی، زاده مهرم. امیدوارم زنده مانده تا ببینم سالنی به نام بانوی تئاتر این سرزمین، عصمت صفوی نامگذاری شود و دیگری بانو لرتا و یکی دیگر به نام بانو جمیله شیخی. این جشن، جشن تئاتر تمامی هنرمندان تئاتر این کشور است اما جای بسیاری از هنرمندان خالی است.

امشب شاید بهترین شب زندگی من تلقی شود، این هدیه ای است که شما به من تقدیم کردید. اجازه می خواهم این هدیه ارزشمند را با تمامی هنرمندان فراموش شده کشورم شریک شوم.»

درادامه کریم اکبری مبارکه در حالی که اشک شوق می ریخت، گفت: من خودم را مدیون هنرمندانی چون استاد سمندریان و حسین پرورش هستم که امشب در بین ما نیستند، من به راحتی به اینجا نرسیدم، ۵۰ سال زحمت کشیدم و امشب جزو یکی از بهترین شب های زندگی من است.

مهدی لزیری هم در سخنانی گفت: امشب همه خاندان تئاتر با پدر خانواده کنار هم هستند، ما از آغاز خاکمان را با آردبیز ریختند و با روح ملکوتی اندود کردند و کوزه ای ساختند که این کوزه آب گوارا، صاف و پاک را می طلبد اگر کوزه ترک بردارد، نه آب می ماند نه آبرو. باید همواره باهم باشیم.

آندرانیک خچومیان هم بیان کرد: من از دوستانی که جشنواره تئاتر فجر را برگزار کردند تشکر می کنم، من در طول روزهای برگزاری جشنواره شاهد بودم بسیاری از جوانان فعال و علاقه مند کار می کردند و خیلی علاقه مند بودم تا در مراسم حضور داشته باشم و بتوانم برایشان دست بزنم.

وی افزود: واقعیت این است که در سال های اخیر بسیاری از جوانان به حوزه تئاتر وارد شده اند، این جوانان عاشق تئاتر هستند و از مسئولان می خواهم امکانات لازم را در اختیار آن ها بگذارند چون آن ها هستند که فردا را می سازند.

پس از تقدیر از این چهار هنرمند پیشکسوت تئاتر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: به همه جوانانی که پا در مسیر پیشکسوتان گذاشته و چشم‌اندازی ارزشمند از هنر ایران را رقم می‌زنند دست‌مریزاد می‌گویم، اتفاقات خوبی در حوزه هنرهای نمایشی در حال رخ دادن است و ایران به حوزه تئاتر ایران نگاه می‌کند.
وی افزود: از همه عزیزانی که مقدمات برگزاری این رویداد هنری را فراهم کردند بسیار قدردانم و به‌طور ویژه از دبیر جشنواره و داوران که این فرصت را فراهم کردند تا زیر چتر تئاتر، خانواده این حوزه که از ایران گفته‌اند و می‌گویند و آینده ایران را باعزت رقم می‌زنند، بگویم بسیار سپاسگزارم.
از دیگر بخش های مهم مراسم اختتامیه معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره همچون برگزیدگان بخش عکس و پوستر و اقلام تبلیغاتی، بخش نمایشنامه نویسی، بخش به علاوه فجر، بخش مسابقه تئاتر خیابانی، بخش مسابقه تئاتر صحنه ای بود.

سامان شکیبا بازیگر نمایش خیابانی «سیرک» و «میمون کشی» که که برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی برای بازیگری مرد در نمایش خیابانی شد، پس از دریافت جایزه خود گفت: من سه کار در جشنواره داشتم و از هر سه کارگردان سمیه مهری، سعید خیراللهی و جلال حسن وند تشکر می کنم اما هیچ وقت یادم نمی رود، یک نفر النگویش را درآورد تا پول رفت و آمدم از کرج به تهران را داشته باشم، به افتخار همسرم که بسیار تلاش کرد تا من بتوانم در حوزه تئاتر فعالیت کنم، از او بسیار سپاسگزارم.

در بخش تئاتر صحنه ای نیز علی شادمان که برای بازی در نمایش «شاه ماهی» لوح تقدیر و جایزه نقدی گرفت، در سخنانی گفت: تک تک عوامل نمایش «شاه ماهی» اگر نبودند و زحمت نمی کشیدند این جایزه نصیب من نمی شد، من به نیابت از همه این بالا هستم. این جایزه را به تمامی هم نسلان خودم تقدیم می کنم که در زیباترین روزهای جوانی و نوجوانی در اوج ناامیدی هستند و خواستم به آن ها بگویم این خاک و مملکت مال ما است و باید آن را بسازیم و لیاقت ما زندگی بهتر است.

مجید رحمتی یکی دیگر از بازیگرانی بود که برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش بازیگری مرد تئاتر صحنه ای شد و پس از دریافت جایزه گفت: من ۱۹ سال پیش برای یک مونولوگ به کارگردانی سوسن پرور در جشنواره فجر کاندید شدم اما خوشحالم که امسال در جشنواره برای نمایش «کریم لوژی» تقدیر شدم، اما می خواهم از پسرم که چندین ماه است من را با این گریم در خانه دیده است، تشکر کرده و این جایزه را به او تقدیم کنم. من برای این نمایش بسیار زحمت کشیدم و از نوید محمدزاده برای حمایت از این اثر ممنونم.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش بازیگری مرد شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به نوید محمدزاده رسید که او پس از دریافت جایزه گفت: نزدیک ۳۰ جایزه سینمایی دارم اما فرزند تئاتر هستم. بعد از حدود ۱۷ سال کار، اولین جایزه ام را از جشنواره تئاتر فجر دریافت می کنم، فکر می کنم مهم ترین جایزه ای که گرفتم نیز همین جایزه است، حتی برایم از جایزه ونیز مهم تر است. بسیار افتخار می کنم که از آقای دلخواه، کیومرث مرادی و رضا مهدی زاده این جایزه را می گیرم. همچنین دبیری آقای برهانی مرند و حضور شهرام کرمی و سرکار خانم احترام برومند روی این صحنه برای من بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: من تئاتر را از آموزشگاه سینمایی هفت هنر کرج، دانشگاه سوره، دانشگاه تهران، دانشگاه سینما و تئاتر، تالار استاد سمندریان و ناظرزاده و… و همچنین اساتیدم یاد گرفتم که بسیار قدردان شان هستم.

وی خطاب به مسئولان جشنواره و بعد از آن محمد مساوات کارگردان «بیگانه در خانه» گفت: هر وقت جایزه سینمایی می گرفتم، می گفتم پسر تئاتر ایران هستم، ممنون که حرف من را تایید کردید. جایزه ام را برای دینو زمام حدده می گیرم نه نوید محمدزاده، محمد مساوات تو خالق این نقش بودی و جایزه برای توست. ما سال ها پیش هم با یکدیگر کار می کردیم و نمایش هایمان مملو از تماشاگر بود، زمانیکه من شهرت نداشتم و چهره ام را کسی نمی شناخت. بسیار خوشحالم که برای نمایشی به کارگردانی محمد مساوات این جایزه را می گیرم، مساوات نعمتی برای تئاتر ایران است و قطار او آنقدر سریع حرکت می کند که هیچ وقت متوقف نمی شود. همچنین از گروه تئاتر تازه که سال هاست باهم کار می کنیم بسیار سپاسگزارم.

محمد مساوات کارگردان نمایش «بیگانه در خانه» پس از دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش کارگردانی تئاتر صحنه ای گفت: جای برخی از دوستان ما در این جشنواره بسیار خالی بود.

وی خطاب به رضا بهاروند گفت: رضا بهاروند اثر تو بسیار خوب بود، بهترین کاری من امسال دیدم نمایش «شاه ماهی» بود.

پخش کلیپی برای یادبود هنرمندان درگذشته حوزه تئاتر و اجرای قطعاتی توسط گروه موسیقی جنوبی از دیگر بخش های مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۱۰ تا ۲۱ بهمن ماه به دبیری نادر برهانی مرند در تهران برگزار شد.

***

برگزیدگان بخش مسابقه تئاتر صحنه ای

برگزیدگان بخش مسابقه تئاتر خیابانی

برگزیدگان بخش مسابقه رادیو تئاتر

برگزیدگان بخش به علاوه فجر

برگزیدگان بخش عکس، پوستر و اقلام تبلیغاتی

برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *