گزارش لحظه به لحظه از مراسم اختتامیه جشنواره نمایش عروسکی


مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک امشب، ۲۹ شهریور ماه سال ۹۳ در تالار وحدت تهران در حال برگزاری است .

 عروسکی تهران مبارک

به گزارش خبرنگار تئاتر فستیوال ، این مراسم حدوداً با یک ساعت تأخیر در ساعت هشت و بیست دقیقه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد ، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر و حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی به همراه هنرمندانی چون علی منتظری ، علیرضا نادری ، هادی مرزبان ،  ایرج راد ، مسعود کرامتی ، سعید اسدی ، حمید جبلی ، هرمز هدایت ، مهتاب کرامتی ، بهزاد فراهانی، حسین پارسایی، فرهاد توحیدی ، آزاده پورمختار، هما جدیکار و شهرام کرمی  در تالار وحدت در حال برگزاری است .

۲۰:۲۰  : این مراسم با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی کشورمان آغاز شد و بعد از قرائت چند آیه از قرآن کریم ، گروه کُر کودک به روی صحنه آمدند و قطعه ای را برای حاضران نواختند .

گفتنی ست ، اجرای این مراسم را نگار استخر به عهده دارد .

 ۲۰:۴۰  : مراسم با پخش کلیپی از سخنان علی مرادخانی و حسین طاهری ادامه یافت .

مرادخانی در پیام خود با اشاره به اینکه جشنواره نمایش عروسکی دو نکته بسیار مهم داشت گفت: ” اعضای هیئت برگزار کننده جشنواره و دبیرخانه توقع امکانات و مسائل مالی آنچنانی نداشتند و با امکانات و بودجه موجود کار خود را پیش بردند. دومین نکته این جشنواره در همان روز اول بروز کرد و آن شعار صلح طلبی بود، شعاری که از همان ابتدا به مسئله زنان و کودکان مظلوم غزه پرداخت.”

در ادامه حسین طاهری با بیان اینکه جشنواره با شور و حال خاصی برگزار شد، اظهار داشت: ” از اینکه تمام خانواده نمایش عروسکی در جشنواره حضور داشتند ، خوشحالم و خواستار این هستم که جشنواره‌های عروسکی دیگری در کشور برگزار شود، توجه جشنواره عروسکی به مسئله غزه اقدامی خوب بود و از تلویزیون می‌خواهم تا از حرکت جشنواره برای تعالی تئاتر عروسکی بهره ببرد. “

۲۱:۰۰ : سپس ، مرضیه برومند ، به عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی به روی سن آمد و گفت : برگزاری جشنواره در ذهن من خیلی با شکوه تر وگسترده تر از  از جشنواره فعلی بود که متاسفانه اینطور پیش نرفت ولی با این حال جشنواره خوبی بود و امیدوارم همه راضی باشند .

وی در ادامه از خانه تئاتر ، انجمن نمایش و گروه یونیما ، تئاتر شهر به خصوص پریسا مقتدی و همچنین گروه های بین المللی به ویژه کشور اسپانیا و چین که حتی یک بخش از هزینه گروه خود را تقبل کردند تشکر کرد .

سپس مرضیه برومند از یونیسف به خصوص مهتاب کرامتی که همیشه همراه آنها بود تشکر کرد و به کارناوال عروسکی روز افتتاحیه جشنواره اشاره کرد که  در آن سعی کردند، به کودکان غزه که در آن شرایط سخت به سر می برند ، بپردازند .

دبیر جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک گفت : ” امیدوار هستیم که این حرکت های شادی همانند کارناوال که در این جشنواره انجام شد تداوم پیدا کند و در فضایی گسترده تری صورت گیرد . برای اولین بار بود که این جشنواره به صورت مستقل و تحت نظارت خانه عروسک برگزار شد . امیدوار هستم زین پس شرایطی بوجود آید که کار اهالی هنر به بچه های هنر واگذار شود . ما  سعی کردیم فضای شادی را در این مدت ایجاد کنیم . “

وی در پایان از علی جنتی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل حضور در این مراسم و همچنین علی مرادخانی به خاطر پشتیبانی و دلگرمی که در تمام این مدت به او می داد و حسین طاهری به خاطر آنکه در این مدت با صبوری او را تحمل کرد ، تشکر کرد .

۲۱:۱۵ : سپس ، جهت تقدیر از “علی منتظری” ، کلیپی پخش شد که در آن مرضیه برومند، بهروز غریب پور ، هادی مرزبان و سهراب سلیمی در رابطه با وی صحبت کردند.

در ادامه برای تقدیر از وی، جنتی ، مرادخانی ، طاهری، سلطانی فر و برومند به روی سن حاضر شدند و لوح تقدیر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تندیس جشنواره عروسکی توسط دبیر جشنواره به علی منتظری اعطا شد.

پس از آن ، منتظری در سخنانی ضمن اشاره به اینکه عمری ست در هنرهای نمایشی مشغول به فعالیت است، گفت:” امروز به همت شیر زنی به نام خانم برومند و همکارانشان در ستاد جشنواره، تقدیر شدم .”

همچنین او درباره ی کبود امکانات در دوره های گذشته ی جشنواره گفت و اشاره کرد :” امروز با همکاری آقای مرادخانی و طاهری  و دیگر افراد، امیدواریم در آسایش و آرامش این جشنواره ها برگزار شوند. یادمان باشد، مدیریت در فرهنگ و هنر، مدیریت بر قلبها و دلهاست.

در پایان اذعان داشت: “تمام موفقیت های به وجود آمده را برای جمع می دانم و در واقع این تقدیر و تشکر را برای همه است.”

۲۱:۵۰ :  در ادامه ی مراسم  نمایشنامه های رتبه اول تا سوم جشنواره که برای چاپ انتخاب شده بودند ، معرفی شدند .

رتبه اول: نمایشنامه «پرده‌بازی کاش پام به ماه می‌رسید یا به گلای شمعدونی» نوشته مجید بوربور

رتبه دوم: به صورت مشترک دو نمایشنامه

الف): «گاوچران‌های مفرغی» نوشته سعیدرضا خوش‌شانس

ب):  «توبه‌ی ننه مبارک» نوشته عسل عصری‌ملکی

رتبه سوم: نمایشنامه «تغییر در موقعیت قوری» نوشته طلیعه طریقی

همچنین، در این مراسم از مهدی رجبی برای نمایشنامه «ماهیگیر و کنسرو لولو» تقدیر به عمل می‌آورد.

۲۲:۰۵ : علی جنتی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت هایی در رابطه با کیفیت جشنواره بیان کرد .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: از معاونت هنری می‌خواهم که آثار جشنواره را در طول سال فعال کند تا مردم ایران از آن بهره ببرند و خانواده عروسکی تجربه بیشتری را کسب کنند.

وی در ادامه این مراسم ضمن تشکر از حاضران گفت : از تاخیر به وجود آمده در آغاز مراسم به دلیل دیر آمدن بنده عذرخواهی می‌کنم و بسیار خوشحالم که در مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک حضور دارم، البته ناراحت هستم که نتوانستم در طول هفته گذشته در سالن‌های اجرای آثار جشنواره حضور پیدا کنم.

وی با بیان اینکه عروسک‌ها نماد مردمان جهان هستند اظهار داشت: ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌ها است. روسک‌هایی را بیشتر دوست داریم که اسرارمان را به هنگام بازی به آن‌ها می‌گفتیم.

علی جنتی با اشاره به داستان «۲۴ ساعت در خواب و بیداری» صمد بهرنگی گفت: این داستان دنیای غریبی از عروسک‌ها را تعریف می‌کند که در آن تنهایی رقت‌بار قهرمان در مهمانی عروسک‌ها تبدیل به دنیای زیبا و شگفت‌انگیز می‌شود. عروسک‌ها نمادی از واقعیت هستند و ماسک‌های تئاتر ابزار این واقعیت‌ها است که زندگی با سختی در آن‌ در جریان است. درسی که از این نمادها می‌آموزیم هم زیستی و خستگی ناپذیری  از ملالت‌ها و انسان شدن و انسان زیستن است.

جنتی ضمن ابراز خرسندی از موفقیت جشنواره عروسکی در دیپلماسی فرهنگی و میزبانی از کشورهای صاحب سبک در حوزه عروسکی اظهار داشت: از معاونت هنری می‌خواهم که  آثار جشنواره در طول سال فعال کند تا مردم ایران از آن بهره ببرند و خانواده عروسکی تجربه بیشتری را کسب کنند. حضور کودکان جشنواره را جذاب کرد و شعارهای حمایت از کودکان مظلوم غزه به جشنواره رنگ و بوی دیگری داد. در پایان نیز باید بگویم که سپردن امور به هنرمندان بخشی از برنامه دولت تدبیر و امید است.

در مراسم اختتامیه از گروه های بین المللی و گروه های داخلی ای که در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی حضور داشتند تقدیر شد و به همگی تندیس مخصوص جشنواره که در واقع مبارک طلایی می باشد ، اهدا شد .

علاوه بر آنکه از تمامی گروه ها تقدیر شد ، از طرف معصومه ابتکار و سازمان محیط زیست نیز به ۳ نمایش ،”تیستو سبز انگشتی” به کارگردانی آزاده پورمختار و هما جدی کار ، “سرزمین زنبورهای عسل” به کارگردانی محمدرضا مالکی و “هیوا” به کارگردانی صبا مولودی جوایزی تعلق گرفت که برگزیدگان برای دریافت جوایز خود باید به دبیرخانه جشنواره مراجعه کنند .

در این مراسم همچنین از آهنگ مخصوص جشنواره نمایش عروسکی نیز رونمایی شد که شعر آن سروده ی هنگامه مفید و ملودی اش اثر آیدین صمیمی مفخم پسر هنگامه مفید و مرحوم کامبیز صمیمی مفخم می باشد . آهنگ پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی که قرار است همه وقتی آن را می شنوند به یاد جشنواره نمایش عروسکی بیافتند ، “آسمان عروسک ها آبی است” نام دارد .

در انتهای مراسم تمامی گروه ها چه بین المللی چه داخلی به همراه مسئولان برگزاری پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مبارک – تهران به روی سن آمدند و در حالی که آهنگ مخصوص پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی نواخته می شد عکس یادگاری گرفتند و با علاقمندان به تئاتر عروسکی تا جشنواره ی بعدی خداحافظی کردند .

يک نظر ثبت شده است .

  1. مریم گفت:

    حیف که جشنواره تموم شد . خیلی جشنواره خوبی بود د د د د

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *