تشییع پیکر رکن الدین خسروی زیر باران رحمت


مراسم تشییع پیکر رکن الدین خسروی کارگردان مطرح و پیشکسوت تئاتر ایران صبح امروز ٨ بهمن ماه با حضور چهره های هنری در تالار وحدت برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، صبح امروز – جمعه ٨ بهمن ماه  – پیکر رکن الدین خسروی پیشکسوت تئاتر ایران با حضور چهره های هنری و همچنین معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت ، تشییع شد .

به دلیل بارش باران و بر خلاف رسم معمول ، این مراسم در لابی تالار وحدت برگزار شد .

دکتر محمدرضا خاکی ، اکبر زنجانپور ، دکتر مسعود دلخواه ، دکتر علی رفیعی ،  فرخ نعمتی ، عطاء الله کوپال ، صدیق تعریف ، میکائیل شهرستانی ، بهروز بقایی ، بهزاد فراهانی ، حسن پورشیرازی ، هوشنگ گلمکانی ، شبنم مقدمی ، الهام پاوه نژاد ، مهدی شفیعی ، گوهر خیراندیش ، مهرانه مهین ترابی ، اصغر دشتی ، حمید پورآذری ، کوروش نریمانی ، جلیل فرجاد ، بهرام ابراهیمی ، خسرو احمدی ، آزیتا حاجیان ، کاظم بلوچی ، علی پویان و تعدادی دیگر از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند .

الهام پاوه نژاد نیز در این مراسم بود . او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد : کلمات از دستان یخ‌زده‌ام زمین می‌افتد ، قلم از حسرت ،”هرمان” چنان میانه شهر گُر می‌گیرد و ما با یاد تو دوباره زاده می‌شویم چون ققنوس از میانه آتش و دود . سلام استاد ! دیداری تلخ و دیر.

پاوه نژاد در ابتدای مراسم یادداشتی از سیمین خسروی همسر زنده یاد خسروی را قرائت کرد . پس از آن یادداشتی از جمال میرصادقی از دوستان قدیمی زنده یاد خسروی نیز توسط پاوه نژاد خوانده شد . در قسمتی از این یادداشت آمده است : ” مرد بزرگی که بر سوگ او نشستیم برای هویت وجودی‌اش و ماندن در این سرزمین هر آنچه از دست‌اش بر می‌آمد و شرافت‌اش اجازه می‌داد، انجام داد و در راه رسیدن به آن مبارزه کرد . “

 در ادامه ایرج راد با بیان تسلیت به همه کسانی که عاشق تئاتر هستند ، اذعان داشت : استاد خسروی شخصیتی بود که عشق به تئاتر و فداکاری برای آن را به شاگردان خود آموخت و نشان داد . حائز اهمیت است کسی که ۲۰ سال از کشور خود دور مانده باشد ، وقتی بر می گردد همه مشتاقانه به دور او جمع شوند. در این ۲۰ سال همه او را به یاد داشته و دوست داشتند .

او همچنین افزود :  استاد خسروی شاگردانی را پرورش داد که همه از هنرمندان این مملکت هستند . آن ها از استاد آموختند و استاد خسروی به همین واسطه در هنر و تئاتر این مملکت همیشه زنده است . او با آرامش و سکوت کار ارزشمندی را در این مملکت بنا نهاد که همانا آموزش شاگردان متعدد بود . کسی که برای تئاتر انگیزه نداشت ، در نزد استاد خسروی جایی نداشت . تئاتر برای او مقدس بود . آنچه استاد خسروی روی صحنه می آورد برای همه ما مانند یک دانشگاه بود .

وی در ادامه گفت : پیکر عزیزی را در مقابل خود داریم که زحمات فراوانی برای آموزش و هنر این مملکت متحمل شد.

در ادامه مراسم شعری از بهروز بقایی قرائت شد و پس از آن علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه چقدر خوب است انسان این سعادت را داشته باشد که دوستان اینگونه به دور او جمع شوند ، یادآور شد: وقتی  خبر درگذشت استاد خسروی رسید، آشفته حالی را در بین اهالی تئاتر دیدم. خاطراتی که همه از او دارند به عنوان مردی تأثیرگذار و صاحب جایگاه در تئاتر است و شاگردان بسیاری را پرورش داد. باید به استاد رکن الدین خسروی تبریک گفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اسباب تأسف است که بزرگان مان را اینگونه از دست می دهیم.

در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر زنده یاد رکن الدین خسروی، فاضل جمشیدی و صدیق تعریف چند بیتی را در قالب آواز، خواندند.

الهام پاوه‌نژاد بیانیه مرکز آموزش هنر نیاوران را خواند و طبق گفته خودش از اکبر زنجانپور یکی از عزیزترین اساتید فرهنگسرای نیاوران دعوت کرد تا روی صحنه برود.

سپس اکبر زنجانپور با بیان اینکه رکن الدین خسروی یک تئاتری بود، اظهار کرد: هنرمند تئاتر حرفه ای را انتخاب کرده که با جمع سر و کار دارد و با جمع صحبت می کند. جمع باید باشد که خسروی ها حرف بزنند و اگر جمع نباشد، خسروی ها به تنهایی خود می روند. خسروی به تنهایی خود رفت زیرا در غربت جمع همزبان و هم حرفه خود را نداشت.

زنجانپور اظهار کرد: من راجع به رکن‌الدین خسروی چه بگویم؟ او یک هنرمند حرفه‌ای تئاتر بود که باید با جمع سروکار می‌داشت تا می‌توانست حرفش را بزند، اگر کسی نباشد، رکن‌الدین و رکن‌الدین‌ها برای چه کسی حرف بزنند؟ همه آلزایمری‌های جهان کسانی هستند که به مهمانی تنهایی می‌روند. رکن‌الدین نیز یکی از مهمانان این تنهایی بود. او در خارج از مملکت خود تنها ماند و غریب بود و هیچ‌گاه جمعیتی نبودند که برایشان صحبت کند. همه کسانی که در این مملکت سخت کار می‌کنند و پای حرف‌شان می‌ایستند روزگار دشواری را می‌گذرانند..

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضورش در نمایشی به کارگردانی زنده یاد رکن الدین خسروی، گفت: در آن نمایش من به همراه بهروز بقایی بازی می کردیم. در آن نمایش من ۲۳ نقش را بازی می کردم که همه آن ها آفریقایی بودند. با وجود اینکه شناختی نسبت به مردم آفریقا نداشتم اما خسروی به شکلی با من کار کرد که همه نقش ها در من حلول کردند.

در ادامه پاو‌ه‌نژاد از صدیق تعریف درخواست کرد تا روی صحنه برود و او بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران را خواند. سپس پاوه‌نژاد متنی از فرازنه نشاط‌خواه از شاگردان خسروی را خواند. متنی که آخرین جمله آن “آی آدم‌ها” بود و به صدای رکن‌الدین خسروی که این شعر نیما را می‌خواند، متصل شد. صدای رکن‌الدین خسروی با گریه حضار همراه بود.

در ادامه گروه کر خانه تئاتر متشکل از بهزاد فراهانی، ایرج راد، شکرخدا گودرزی، علی بی‌غم و سایر اعضای این نهاد صنفی روی صحنه آمدند و نالم چون نی را خواندند.

پس از آن نماز به امامت حجت الاسلام محمود دعایی اقامه شد و پیکر این هنرمند برای خاکسپارس در قطعه هنرمندان تشییع شد.

در پایان لازم به یادآوری است مراسم یادبود رکن الدین خسروی روز یکشنبه دهم بهمن ساعت ۱۰ تا ۱۱.۳۰ در مسجد نور میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *