در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

گلنار اکبری : متن براساس توانایی بازیگرانم انتخاب می شود


گلنار اکبری نمایش « ساعت ۵ شد بابا » را با بازی بازیگران معلول پرتوان ، در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ، به روی صحنه برده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، با این کارگردان در خصوص کار با این بازیگران و به روی صحنه بردن این نمایش ، گفت و گویی انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

گلنار اکبری درباره انتخاب متن این نمایش که برداشتی از نمایشنامه صندلی ها “ی اوژن یونسکو است ، به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ما یک گروه ، با افراد تقریبا ثابت هستیم . حدودا پنج سال است که با بچه های معلول کار می‌کنم . در ابتدا کیس هایم را انتخاب می‌کنم و سپس بر اساس توانایی های آنها متن را انتخاب می‌کنم . تا به حال متن های زیادی خوانده ام . اما انتخاب این متن بر اساس توانایی بازیگرانم ، انجام شد . آنها به خاطر شرایط اجتماعی شان ، مفهوم این نمایشنامه که نشان دهنده ی تنهایی آدم ها است را می فهمند .

اکبری که در پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته کارگردانی به مبحث تئاتر درمانی پرداخته است ، درباره ویژگی های بازیگران این نمایش توضیح داد : شنو قادری ، یکی از بازیگرانم ، مورد مطالعاتی من در پایان نامه کارشناسی ارشد بود و در شروع کار من او در نمایشنامه ” باغ وحش شیشه ای ” ، نقش لورا را بازی می‌کرد . در آن نمایش او تنها بازیگر معلول بود و بقیه بازیگران سالم بودند و در کار بعدی با بازیگران دیگری که ضایعه نخاعی داشتند ، یک نمایش خیابانی کار کردم . در این مدت کیس های مختلفی داشتم و با آنها کار می کردم .

کارگردان نمایش « ساعت ۵ شد بابا » ، در این رابطه ادامه داد : حدودا یک سال و نیم ، درگیر این نمایش هستیم ولی به صورت فشرده ، شش ماه تمرین کرده ایم . چون هر دو بازیگر ، معلول ذهنی هستند ، در حفظ دیالوگ و در فهم بن مایه نمایشنامه مشکل داشتند . باید مدام تکرار می کردیم . به عنوان کارگردانی که با معلولین کار می‌کند باید بسیار صبور بود . مخصوصا اگر بازیگران مشکل ذهنی داشته باشند ، هم از لحاظ فنی نیاز به ضبط و ربط زیادی دارند و هم از لحاظ خلق و خو ، باید نحوه ی کار کردن با آن ها را بدانید . بنابراین باید واقعا عاشق کار با این بچه ها باشی تا بتوانی ادامه دهی . بسیاری از همکاران به من می گویند که هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد ، بحث تعریف از خود نیست ولی این واقعیت است .

 اکبری که این نمایش را در شهریور ماه امسال در کرمانشاه به روی صحنه برده است ، در خصوص اجرای  آن در جشنواره تئاتر فجر گفت : ما را از جشنواره تئاتر معلولین به جشنواره تئاتر فجر معرفی شدیم و آقای برهانی مرند فیلم کار را دیدند و زحمت کشیدند ما را انتخاب کردند و در بخش میهمان جشنواره شرکت کرده ایم .

گلنار اکبری درباره بازخوردهایی که از اجرا در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر داشت این گونه بیان کرد :  بازیگران این نمایش ، حس و حالی بر روی صحنه دارند که اکثر تماشاچیان ، حال و هوای این کار را می‌پسندند و طنز ظریفی که در نمایش وجود دارد باعث ارتباط بیشتر آنها با اثر می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *