یادداشتی بر نمایش " یرمای درون من " به کارگردانی ستاره تبریزان

اتود دانشجویی ساده و قابل قبول


یرمای-درون-من-تئاتر-فجر-35

نمایش ” یرمای درون من ” نمایشی مبتنی بر فرم ، توسط گروهی جوان از اصفهان در بخش ” مسابقه جوان ” سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در خانه هنرمندان اجرا شده است .

اجرایی شسته رفته و با طراحی میزانسی دقیق و فرمی جذاب و دیدنی . نکته قابل توجه این اثر استفاده درست موسیقی در هر صحنه با حرکات فرمی ، و کاملا متناسب با کلیت اثر و در ارتباط موفق با مخاطب است .

قصه ی این نمایشنامه برگرفته از نمایشنامه معروف ” یرما ” لورکاست که البته در بروشور کار هیچ اشاره ای به اقتباس از آن نشده است . در اینجا دو پرسوناژ زن و مرد و دو پرسوناژ سایه به گونه ای مبارزه ی درونی این دو را با تلفیق حرکات فرمی با موسیقی نشان می دهد ، به علاوه ی یک پرسوناژ انتزاعی دیگر که گویی فرمی نمادین ، از درون این زن و مرد است . این زن و شوهر که از داشتن فرزند محروم هستند ، تلاش می کنند تا صاحب فرزندی شوند و در عین حال نیروی شر مانع این امر است . این کش و قوس به خوبی توسط حرکات فرمی دراماتیک شده و تنوع بصری لازم را ایجاد کرده است .

اگرچه همه ی بازیگران به لحاظ تکنیک و اجرا تمام سعی خود را کرده اند تا به بهترین نحو از عهده این طراحی و میزانسن ها بر آیند ولی به نظر می رسد بیشترین تمرکزشان بر اجرا بوده و چاشنی ارتباط حسی کافی با مخاطب را از دست داده اند .

در این نمایش همه چیز در نهایت سادگی است : طراحی صحنه ، لباس و نور . و شاید همین سادگی به این گروه جوان کمک کرده تا بیشترین تمرکز خود را بر روی بازی بدنی خود بگذارند و از این راه به تجربه و پختگی لازم برسند .

” یرمای درون من ” با الهامی موجزانه از نمایشنامه یرما توانسته اثر تجربی قابل قبولی را برای مخاطبان خود به نمایش بگذارد و آنها راضی از سالن روانه ی بیرون کند .

مرجان سادات هاشمی _ دپارتمان نقد تئاتر فستیوال

۲ نظر ثبت شده است .

  1. فاطمه گفت:

    تیاتر اصفهان فوق العاده است.

  2. هنگامه گفت:

    یکی از بهترین نمایش های خانه هنرمندان اجرا شد.
    خیلی هماهنگ بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *