در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

یاور دره زمی : بخش ” به علاوه فجر ” ، سبب دوگانگی و دو قطبی شدن جشنواره شده است


نمایش ” یک مساوی چهار ” به نویسندگی و کارگردانی یاور دره زمی یکی از نمایش هایی است که در بخش ” به علاوه فجر ” سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در خانه نمایش دا به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

یاور دره زمی با بیان اینکه ایده نمایشنامه ” یک مساوی چهار ” از یک مونولوگ شروع و سپس تبدیل به دیالوگ شد ، گفت : ” ایده اولیه از دیدگاه دختری بود که شیشه مصرف کرده و در توهمات خودش سیر می کند ولی بعد از مدت ها این ایده تبدیل به نمایشنامه شد و ایده اولیه آن کاملا تغییر کرد .”

دره زمی در رابطه با حضور این نمایش در جشنواره تئاتر فجر گفت :به دلیل تمام شدن زمان ارسال آثار مسابقه مرور تئاتر فجر ، ما به سمت بخش ” به علاوه فجر” آمدیم تا بتوانیم براساس تغییراتی که نسبت به اجرای عموم این نمایش ایجاد کردیم ، عکس العل مخاطبان را بسنجیم .  زیرا قرار است با این نمایش در جشنواره تئاتر تجربه و جشنواره هایفست لهستان حضور پیدا کنیم و دلیل تغییرات ایجاد شده در این نمایش نیز همین است . در حقیقت جشنواره تئاتر فجر برای من بهانه ای بود تا خودمان را محکی بزنم و بیینم در این فضا چه عکس العملی خواهیم داشت .”

وی با بیان رضایت از اجرای عموم و اجرای جشنواره ای نمایش” یک مساوی چهار ” گفت : این دومین نمایش من است و امسال اولین سالی است که من در جشنواره شرکت می کنم .”

این کارگردان جوان تئاتر در خصوص حذف شدن بخش ” تازه های تئاتر” جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد :من در جشنواره امسال نمایشی را ندیده ام ولی نسبتا می توانم بگویم پیش از جشنواره تمام نمایش هایی که در جشنواره حضور دارند را دیده ام . به نظر من اینکه فقط در جشنواره بخش ” مرور تئاتر ایران” وجود دارد ،  خوب نیست . چون در جشنواره نمایش جدیدی نمی بینید ، بلکه تمامی نمایش ها را در طول سال دیده اید و اصلا تمایلی به دیدن نمایش در جشنواره برای شما وجود ندارد و جشنواره نمی تواند هیچ جذابیتی برایتان ایجاد کند .”

وی اضافه شدن بخش ” به علاوه فجر ” را اتفاق خوبی دانست و در رابطه با انتقاداتی که به این بخش دارد ، گفت : “ وجود بخش ” به علاوه فجر ” در کنار جشنواره ، سبب دوگانگی و دوقطبی شدن آن شده است ، در حالی که تمام آثار مرور می توانند در کنار هم در بخش مسابقه  قرار گیرند ، ولی به نظر من کمی بین سازمان های دولتی و خصوصی در جشنواره مشکل وجود دارد که  چنین اتفاقاتی می افتد .”

 کارگردان نمایش” یک مساوی چهار ” با بیان اینکه جشنواره امسال ، تغییر آنچنانی نسبت به سالهای قبل خود نداشته است ، گفت : ” به نظر من این اتفاق خوبی برای جشنواره نیست ، مخصوصا وقتی می بینیم که در بخش به علاوه فجر ، بعضی از نمایش ها در سالن های خصوص هشت اجرا می روند . این نشان دهنده این است که سالن های خصوصی در بخش ” به علاوه فجر” در جشنواره نقشی ندارد . البته در رابطه با این قضیه نمی شود حرف زد . چون به نظر من سالن های خصوصی از لحاظ کیفیتی نسبت به سالن های دولتی به جز تماشاخانه ایرانشهر خیلی بهتر عمل می کنند ، پس در نتیجه باید ما به تئاتر این مملکت فکر کنیم نه به خصوصی و یا دولتی بودن سالن ، دو قطبی بودن بخش ” به علاوه فجر ” و “مرور تئاتر ” نیز به همین دلیل است و به جرات می توان گفت که اتفاق جالبی در جشنواره فجر نیست .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *