هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

یوسف شاه حسینی : نباید تحت عنوان نوآوری ، از اصولی بودن نمایش ها عدول کنیم .


نمایش “میر نوروزی” به نویسندگی و کارگردانی یوسف شاه حسینی یکی از آیین های شهر تفرش می باشد که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش داشته است که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

یوسف شاه حسینی - آیینی18

یوسف شاه حسینی در توضیح نمایش “میر نوروزی” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : آیین میر نوروزی که بیش از هفتاد سال در تفرش اجرا می شد را با پژوهش هایی که انجام دادم و کمک بزرگان تفرشی احیا کردم که جا دارد از آقا سید محمد خان میر شکرایی که اطلاعات بسیاری در اختیار من گذاشتند ، تشکر کنم . این نمایش چند سالی است که در تفرش اجرا می شود . بنده با پژوهش هایی که انجام دادم ، بیست و پنج آیین را به ثبت ملی رساندم . شاه میر نوروزی در جهت کمک به نیازمندان ، صلح و ازدواج است و گاهی اگر کسی کار خلافی انجام داده باشد مثلا کم فروشی کرده باشد ، آن ها را در این چند روز تنبیه می کند .

وی همچنین در مورد کار با نوجوانان اذعان داشت : این جوانه ها آینده سازان آیین های ایرانی هستند ، ما باید از آن ها حمایت کنیم و به آن ها تعلیم دهیم تا انشالله در آینده کار را به آن ها بسپاریم .

این کارگردان تئاتر درباره استقبال مردم از نمایش خیابانی در شهرستان تفرش توضیح داد : در تفرش چون کار ما را می شناسند ، استقبال خوبی می شود . وقتی اجرا داریم ، حداقل پانصد نفر برای تماشای تعزیه و آیین هایی که اجرا می کنیم می آیند . همچنین ۱۶ تکیه داریم که همیشه پر از جمعیت می شود .

شاه حسینی با بیان اینکه به جز سه الی چهار دوره ، در تمام دروه های جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور داشته است ، در ارزیابی این جشنواره گفت : امسال تجربه متفاوتی بود چرا که در بخش جوانه ها شرکت کردیم . جشنواره امسال خیلی خوب بود و جوانان زیادی را دیدم که کارهای جدیدی هم در آیین ها و هم سیاه بازی و نمایش های تخت حوضی داشتند . نشاط در جشنواره امسال خیلی خوب است .

کارگردان نمایش “میر نوروزی” در پاسخ به اینکه چگونه می توان فرهنگ نمایش های آیینی و سنتی را در بین مردم گسترش داد ، افزود : معمولا جشنواره ها محیطی است که گروه ها و افراد مختلف آثارشان را در آن به نمایش می گذارند ، از این رو برگزاری جشنواره ها به توانمندی هنرمندان کمک می کند . اینکه هنرمندان بتوانند آثار درجه یکی را از انواع آیین ها ، تعزیه و … اجرا کنند ، بسیار مهم است ولی نباید تحت عنوان نوآوری ، از سنتی و اصولی بودن آن ها عدول کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *