یک جشنواره ؛ یک پیشنهاد ؛ یک دردِ دل


تئاتر فستیوال

 

۱- جشنواره ملى نمایش هاى آیینى و سنتى هر چند که کم فروغ باشد و یا خیلى از سالن هایش پر نشوند و یا پشت در سالن هایش ، تماشاچی صف نکشد ، باز هم جذاب است و دوست داشتنى و پرانرژى .

چرا که برعکس سالن هاى نمایش ، بخش محیطى و میدانى پرهیجان و گرم برگزار مى شوند و هر کس را که از آن حوالى بگذرد ، جذب مى کند که حتما سرى به آن محیط بزند .

این شور و هیجان ، هر چند بخش کوچکى از جامعه تئاترى ما را شامل می شود ، هر چند گروه هاى بین المللى نباشند و یا گروه هاى معروف اندکی در جشنواره حضور داشته باشند باز هم براى ما در تئاتر فستیوال حائز اهمیت است و با جدیت تمام و به طور کامل تمامى بخش هاى جشنواره را پوشش خواهیم داد .

پس در ایام جشنواره مى توانید اخبار ، گزارش ها، حواشی ، نقدها و عکس های نمایش هاى جشنواره را در تئاترفستیوال مشاهده کنید .

 

۲- تصمیم گرفتیم که اپلیکیشن تئاترفستیوال را در تمام مدت جشنواره به طور رایگان و قابل دانلود در دسترس شما مخاطبان عزیز قرار دهیم ؛ از این طریق شما مى توانید آخرین اخبار جشنواره را هر کجا که باشید ، به راحتى مطالعه کنید و از حواشى جشنواره نیز باخبر شوید .

 

۳ – یکى از اتفاقات خوب این دوره از جشنواره ، بخش جوانه هاى نمایش آیینى و سنتى است . بخشى که مربوط به کودکان و نوجوانان است ، بخشی برای اجرای نمایش های آیینى و سنتى توسط کودکان و نوجوانان ؛ که تا به اینجا عملکرد خوبی داشته است .

اضافه شدن این بخش به جشنواره را به فال نیک مى گیریم و امیدواریم جوانانِ فردا ، همچون جوانانِ دیروز ، به نمایش هاى آیینى و سنتى بپردازند و روزى نرسد که نمایش تخت حوضى و ایرانى به فراموشى سپرده شود .

 

۴-  یک پیشنهاد دارم که به نظرم بیانش خالى از لطف نیست :

این شب ها در محوطه تالار وحدت بخش قهوه خانه اى جشنواره برگزار مى شود . بخشى که ترنابازى ، بازى شاه و وزیر ، شاهنامه خوانى ، نقالى و موسیقى را شامل مى شود و مى توانید در فضای باز تالار وحدت یک شب تابستانى خوش را بگذرانید .

به نظر مى رسد تجربه ى خوب و لذت بخشى باشد که یک شب را به دور از شبکه هاى اجتماعى و همراه با آیین و سنت مردم پیشین بگذرانیم و تجربه کنیم که آن سال ها بدون وجود شبکه هاى اجتماعى و تلویزیون و اینترنت ، چگونه در قهوه خانه ها ، شبکه ی اجتماعى تشکیل مى دادند و از کنار یکدیگر بودن لذت مى بردند .

 

۵ یک درددل هم دارم ، درددلى با اهالى تئاتر و هم صنفان خودمان در رسانه های تئاتری !

وقتى جشنواره اى در سطح ملى در کشورمان در حال برگزارى است ، وقتى آن جشنواره مربوط به نمایش هاى آیینى و سنتى کشور خودمان است ، وقتى تعدادى از هنرمندان کشورمان در این جشنواره حضور دارند و نمایش هایشان را اجرا مى کنند ، شرط انصاف این است که حضور داشته باشیم . چه اتفاق مهمتر و با ارزش تری ( حتى از لحاظ ارزش خبرى ) در این چند روز در حوزه تئاتر در حال رخ دادن است که اینجا نیستید ؟!

شاید این جشنواره بین المللى نباشد ، شاید بسیارى از ستاره هاى عرصه تئاتر حضور نداشته باشند و یا بُرد خبرى اش خیلى زیاد نباشد ، اما اگر ما خودمان به جشنواره اى ملى که براساس آیین ها و سنت هاى نمایشى کشورمان است ، بى توجه باشیم اساسا نمى توانیم و نباید توقع داشته باشیم که جشنواره بین المللى موفقى در هر زمینه ى دیگر داشته باشیم .

خلاصه ی کلام اینکه نمایش های آیینی و سنتی روزگاری خیلی جدی در این کشور اجرا میشد و مخاطب داشت ؛ لااقل امروز به چشم فرزند خوانده و وصله ی ناجور به آن نگاه نکنیم .

۵ نظر ثبت شده است .

  1. حقیقت جو گفت:

    کاش کاری کنید که این نمایش ها تو طول سال هم برگزار شند. من خودم بچه ۹ ساله دارم و دو ساله میارمش تیاتر شهر ولی خب توی محوطه فقط اجرا می بینیم

  2. حمید گفت:

    حالا نه اینکه فجر بین المللیه خیلی اتفاق خاصی میفته …

  3. درنا گفت:

    شما خیلی اخبار و عکس های خوبی منتشر می کنید . از شما خیلی ممنونم . من عاشق تیاتر هستم ولی در بوشهر خیلی اجراهای کمی وجود دارد . باز هم از شما ممنونم

  4. گلنار گفت:

    کاش در جاهای مختلف تهران جشنواره برگزار بشه . خیلی برام سخته هر روز بیام چار راه ولیعصر

  5. چمنی گفت:

    بابا خیلیییییی سوت و کوره …. چه وضعه جشنواره س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *