آروند دشت‌آرای نماینده تئاتر ایران در تئاتر ترفن


آروند دشت‌آرای به‌عنوان نماینده تئاتر ایران در سمینار «فستیوال بین‌المللی تئاتر ترفن (Theatertreffen)» برلین شرکت خواهد کرد.

آروند دشت آرای

به گزارش تئاتر فستیوال به  نقل از ایسنا ، موسس و مدیر کمپانی هنرهای اجرایی «ویرگول» درباره فعالیت‌های این روزهایش بیان کرد: اخیرا به یک فستیوال تئاتری در برلین دعوت شدم و قرار است در آنجا سمیناری برگزار شود که هنرمندانی از چند کشور جهان برای حضور و تبادل‌نظر در آن انتخاب شده‌اند.

دشت‌آٰرای که برای شرکت در این سمینار به همراه ۳۸ کارگردان دیگر از ۲۰ کشور مختلف دنیا به برلین دعوت شده است با اشاره به اینکه سابقه تئاتر ترفن(Theatertreffen) به سال ۱۹۶۴ بر می‌گردد ، ادامه داد: در این فستیوال علاوه بر دیدن اجراهای فستیوال، سمینار، سخنرانی و ورک‌شاپ برپا می‌شود و فعالیت‌های سال‌های گذشته کمپانی‌های مدعو نیز به شرکت‌کنندکان معرفی خواهد شد.

این طراح صحنه و کارگردان جوان همچنین قرار است تا درباره تجربیات خود با کمپانی «ویرگول» با سایر هنرمندان و تولیدکنندگان تئاتر در این فستیوال به بحث و تبادل‌نظر بپردازد که موضوع این بحث با «بینامتنی‌ات در فرآیند تئاتر بینافرهنگی» است.

کارگردان نمایش «لندن، رم، تهران، آمستردام» خاطرنشان کرد: دراین سمینار در سلسله سخنرانی‌های تخصصی افراد مدعو، من با موضوع «فرآیند تولید تئاتر معاصر در خاورمیانه و مقایسه آن با تولید تئاتر در اروپای غربی» صحبت خواهم کرد، البته نیم‌نگاهی هم به چگونگی شرایط تولید تئاتر معاصردر ایران، خواهم داشت.

دشت‌آرای اظهار کرد: معتقدم هرچقدر بتوانیم پتانسیل‌های تئاتر ایران را به کشورهای دیگر معرفی کنیم، وضعیت تئاتر ایران از حالت جزیره‌ای خارج شده و می‌تواند خود را توسعه دهد. در تئاتر ایران گروه‌هایی باشکل‌های متنوع و از نسل‌های مختلفی مشغول به کار هستند که باید شرایط تبادل فرهنگی آن‌ها با فستیوال‌ها، تئاترها و کمپانی‌های درجه یک دنیا فراهم شود. من سال‌هاست که برای معرفی تئاتر ایران با تنوع های خاص‌اش تلاش می‌کنم و در حقیقت انگیزه اصلی‌ام برای حضور در این سمینار، ارائه شرح و بسط کامل از تولیدکنندگان، گروه‌ها و تنوع در تئاتر ایران است.

وی همچنین یادآور شد که در ایام نوروز نیز در یک پنل تخصصی واقع در شهر «کمریج انگلستان» به نام «جانکشن» شرکت کرده و درباره امکانات تئاتر ایران و ظرفیت تولید تئاتر مشترک با ایران صحبت کرده است.

دشت‌آرای درباره دلیل انتخاب خودش برای شرکت در این فستیوال تئاتری هم گفت: این جشنواره از منظر فعالیت چند فرهنگی و اجرای آثار مهم کارگردانان آلمانی، جشنواره مهمی در اروپا بوده و تا به مدت ۵۲ دوره هرسال دربرلین برگزارشده است و تاجایی که اطلاع دارم انتخاب‌ها بیشتر براساس سابقه موثر اجرایی هنرمند در داخل و همچنین درعرصه بین‌الملل صورت می‌گیرد. کمپانی هنرهای اجرایی «ویرگول» هم از معدود گروه‌هایی است که از ابتدا روی اجرای نمایش‌های بینافرهنگی تأکید داشته و هنوز هم به آن ادامه می‌دهد.

او در پایان از حمایت موسسه انستیتو «گوته» و همچنین سفارت فدرال آلمان در تهران قدردانی کرد و گفت که فعالیت‌های بینافرهنگی بدون حمایت دولتی از طرف هر دو کشور امکان‌پذیر نخواهد بود و ابراز امیدواری کرد، وضعیت بین‌المللی تئاتر ایران نیز از سکون خارج و دوباره پویا گردد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *