در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

سعید اسدی : احترام به دیگران ، بزرگترین دستاورد من از جشنواره تئاتر فجر است . / با سربلندی از جشنواره خداحافظی می کنم


پرونده سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی ، شامگاه سه شنبه ۱۲ بهمن ماه با اعلام برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره بسته شد . به بهانه دبیری سعید اسدی در دو دوره این رویداد مهم فرهنگی ، خبرنگار تئاتر فستیوال با وی در رابطه با فعالیت او در این دو دوره از جشنواره و دبیری سی و ششمین دوره این جشنواره گفت و گویی مختصر داشت که در ادامه ماحصل آن را می توانید بخوانید :

تئاتر-فستیوال

سعید اسدی ، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در رابطه با فعالیت هایی که در این دو سال داشته است ، گفت : ” به نظر من این فرصتی که در اختیار من ، همکارانم و شما اهالی رسانه و هنرمندان قرار گرفته ، یک میراث بزرگ است که پایه اش را گذاشته اند و خیلی ها برای آن زحمت کشیده اند ، عرق ریخته اند و عرق ریزان روح داشته اند . من وامدار تمام این دوستان هستم .”

وی افزود : ” ما تمام تلاشمان بر این بود ، اعتباری که به وسیله تاریخ ایجاد شده ، حفظ شود . بزرگترین دستاورد من نیز ، حفظ این اعتبار است . ادعای ارتقاء اعتبارش را ندارم ، اعتبار از این جهت که بتواند به هنرمندان و مخاطبان احترام بگذارد ، نظم و ترتیب و قاعده ایجاد کند و ضرورت هایی را درک کند که شاید در آینده تئاتر ما ، توجه به این ضرورت ها الزامی باشد از جمله موج خروشان نسل جدیدی که به سمت تئاتر می آیند ، جهشی را در تئاتر ما ایجاد خواهد کرد و من ایمان دارم که این کمیت ایجاد شده به کیفیت خواهد انجامید . مشروط بر اینکه اخلاق حرفه ای در بین ما ساری و جاری شود . به نظر من این اتفاق آینده خوبی را نوید می دهد . “

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به این سوال که بهتر است جشنواره تئاتر فجر بیشتر به چه سمت و سویی برود ، گفت :جوان شدن جشنواره هم در همکاران و هم در داوران ، ارزیابان و شرکت کنندگانش این را نشان می دهد که ما همگی به یک روح و چشم اندازی تازه نیاز داریم و همچنین باید از پیشکسوتان و تجارب آنها استفاده کنیم و از آنها مشورت بگیریم . کما اینکه من نیز برای این تصمیمات با خیلی از دوستان مشورت می کردم و باید افق آینده را مد نظر داشته باشیم . چون به نظر می آید که تئاتر ایران پیشنهاداتی برای خود و جهان دارد . ولی کمی اوضاع در جامعه تئاتری باید نظم و نسق پیدا کند . من آرزو می کنم که در این اتفاق که تلاقی تمام افراد تئاتری است ، گفت و گو برقرار شود . زیرا در این جشنواره یک فرد تئاتری که تئاتر کار نمی کند ، مخاطب و منتقد است و گفتگو می کند . در حقیقت این جشنواره فرصت گفت و گو و حتی پرخاشگری است . من این پرخاش ها را به جان خریدم و فقط احترام گذاشتم ، سکوت کردم و پاسخ کسی را ندادم . شاید بزرگترین دستاورد من احترامی بود که به خودم و به دیگران گذاشتم و شادمانم که سربلند با این احترام از این جشنواره خداحافظی می کنم .”

سعید اسدی در رابطه با دبیری سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر گفت : ” برای دوره سی و ششم جشنواره باید ببینیم که دنیا به چه دوری می چرخد ، ولی برای من فرصت به پایان رسیده است . من ترجیح می دهم کار هنری انجام دهم .”

وی در پایان افزود : ” در رابطه با سیر جشنواره ، تغییر مجدد دبیر و لطمات احتمالی نباید بدبین باشیم . من نیز ادامه دهنده راه دیگران بودم . مزایای خوب آن را حفظ کردم ، البته تلاش کردم کار آنها را ارتقا دهم ، کارشان را اصلاح نکردم . چون هر کدام از آنها با نیتی خیر و با یک تفکر و منطق این کار را انجام داده اند . البته ممکن است در طول تاریخ ضرورت ها عوض شود ، نیاز باشد که منطق ها دگرگون شود و ضرورت های جدیدی ایجاد شود ، ولی آنچه مهم است اینکه فردی که پس از من هم بیاید ، حتما وامدار این تاریخی خواهد بود ، که ما برای آن زحمت کشیده ایم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *