افتتاح پژوهشگاه “دا” با رویکرد اجرای تئاتر مبتنی بر بدن و حرکت


«پژوهشگاه دا» طی مراسمی در روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن ماه در محل خانه نمایش دا افتتاح گردید. رویکرد این پژوهشگاه، اجرای تئاتر مبتنی بر بدن و حرکت است.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فسستیوال ، در این مراسم که در واقع نخستین کنفرانس پژوهشی حرکت و بدن جشنواره تئاتر فجر بود و به همت ندا نوتاش، کسری شاهینی و محمد‌رضا غریب‌زاده برگزار شد، دکتر سعید اسدی و ندا هنگامی حضور داشتند. از دیگر مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه پژوهشگاه دا، پژوهشگرانی مانند حامد نصرآبادیان، علی خوشگفتار، حبیبه عبدالهی، هرش آرمند و کامیار صالحپور بودند.

سعید اسدی طی سخنانی به وضعیت پژوهش در کشور پرداخت و گفت باید به پایگاه‌های پژوهشی جهان بیش از پیش دسترسی داشته باشیم و بتوانیم مقالات و یافته‌های قابل استناد ارایه دهیم.

این استاد تئاتر دانشگاه، به این موضوع پرداخت که باید به شناخت بهتری از تئاتر برسیم و مثلا بدانیم که ادبیات نمایشی گونه‌ای ادبی نیست چرا که برای اجرا نوشته می‌شود؛ معمولا کسانی که متن خود را کارگردانی کرده‌اند موفق تر بوده‌اند، به این دلیل که متن را با رویکردهای اجرایی نگاشته‌اند. با این اوصاف، تئاتر از حوزه معنایی خارج و به حوزه پدیدارشناسی نزدیک می‌شود. وی در یک تعریف تئاتر را «حضور بدنِ فعال در فضا» دانست و با اشاره به اهمیت بدن و حرکت در تئاتر افزود: بدن یک بازیگر باید تربیت شده باشد و کارگردان به این امر اذعان داشته باشد که با تعداد کمتر بازیگر می‌تواند از شلختگی‌های صحنه جلوگیری کند و به مبحث زیبایی‌شناسی تئاتر کمک نماید.

تئاتر فستیوال

ارایه مقاله و پژوهش در موضوعات «هلبرک از دو منظر واژه‌شناسی و اجرایی»، «دراماتورژی بیان بدنی با رویکرد بر آثار پیتا» و «بررسی اثربخشی تئاتر فیزیکال در برونی‌سازی و درونی‌سازی کودکان طلاق مقطع ابتدایی»، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

خانه نمایش دا قبلا نیز در زمینه نمایش‌های متمرکز بر حرکت و بدن فعالیت داشته و اجراهایی را به روی صحنه برده است. در همین راستا فستیوال دایره را برگزار نموده و سال آتی دوره دوم آن را شاهد خواهیم بود. همچنین در بخش به‌علاوه فجر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، ۵ نمایش فیزیکال را به اجرا می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *