در بخش «جوانه‌های نمایش ایرانی» جشنواره آیینی سنتی برگزار می شود :

شناساندن گونه‌های مختلف نمایش ایرانی به نسل کودک و نوجوان


بخش «جوانه‌های نمایش ایرانی» برای حفظ و ترویج نمونه های اصیل نمایش های آیینی و سنتی و شناساندن گونه های مختلف نمایش ایرانی به نسل کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، افسانه زمانی مسئول بخش «جوانه‌های نمایش ایرانی» در این زمینه توضیح داد: افزودن این بخش را به شکل اولیه آن در دوره‌ای که محمدحسین ناصربخت دبیری جشنواره را به عهده داشت، پیشنهاد دادم. بخشی که علاوه بر آشنایی کودکان و نوجوانان با نمایش‌های ایرانی فرصتی باشد برای خود آن‌ها تا در نقالی، شبیه‌خوانی، خیمه شب‌بازی و سیاه‌بازی به عنوان اجراکننده حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و دو دوره نخست به این شکل بود که به اهل فن کار سفارش داده ‌شد تا با حضور بچه‌ها اثری آماده کنند و یا خود جشنواره با تعدادی کودک و نوجوان کار می‌کرد. به این ترتیب شاهد اجرای شبیه‌خوانی، نقالی و اجرای شیوه‌های مختلف نمایش‌های آیینی سنتی با حضور بچه‌ها در جشنواره بودیم. اما استقبال از سراسر کشور و ارسال اثر از شهرستان‌ها موجب شد این بخش در هجدهمین دوره شکل گسترده‌تر پیدا کند و با عنوان «جوانه‌های نمایش ایرانی» به طور مستقل و به شکل رقابتی در رده سنی کودکان و نوجوانان برگزار شود.

کارگردان «ناسور» هدف جشنواره برای برپایی این بخش را حفظ و ترویج نمونه‌های اصیل نمایش‌های آیینی و سنتی و شناساندن گونه‌های مختلف نمایش ایرانی به نسل کودک و نوجوان دانست وگفت: در بخش نقالی و شبیه‌خوانی آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شده است و جشنواره نیز بیشتر بر نقل و روایتگری کودک و نوجوان تاکید داشت. سیاه‌بازی و تخت حوضی تخصصی‌تر است و کار با بچه‌ها سخت‌تر می‌شود. در آموزش و پرورش نیز هنر نقالی بسیار گسترش پیدا کرده و جشنواره‌هایی با این محوریت برگزار می‌شود و نقالان جوان خوبی پرورش یافتند.

زمانی علاقه‌مندی به هنر ایرانی و بومی را اتفاق بسیار خوبی دانست که موجب حفظ و نگهداری این هنر می‌شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه میراث شیوه‌های مختلف نمایش ایرانی به ویژه نقالی در دو دهه قبل در خطر از بین رفتن بود. خوشبختانه با برگزاری جشنواره آیینی سنتی و به ویژه بخش «جوانه‌های نمایش ایرانی» که رویدادی بسیار خجسته‌ای است  امروزه شاهدیم هنرمندان زیادی در این حوزه حضور دارند.

کارگردان «کابوس‌هایی در مضرات دخانیات» با این توضیح که باید تخصصی‌تر به نمایش‌های ایرانی نگاه شود و توجه به آن فقط منوط با جشنواره نباشد، اضافه کرد:  شرایطی برای نمایشگران کوچک فراهم شود تا در طول سال و به شکل ممتد هنر خود را به نمایش بگذارند. فقط جشنواره نباید فرصت و انگیزه‌ای برای این راه باشد. اگر شرایط مهیا نباشد بسیاری از این استعدادها از بین می‌روند و یا این هنر را دنبال نمی‌کنند. با فعالیت مستمر می‌توانیم انتظار داشته باشیم یک نسل تربیت شده و بسیار فهیم برای نمایش ایرانی در آینده داشته باشیم.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با دبیری داوود فتحعلی‌بیگی شهریورماه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *