امید انصاری : پیام نمایش “اکو” تخریب و ساختن محیط زیست است.


امید انصاری کارگردان ، طراح صحنه و لباس است امسال با نمایش “اکو” برای اولین بار در مقام کارگردان در جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک حضور پیدا کرده است . “اکو” که کاری از همدان است در آخرین روز جشنواره در سالن سایه به روی صحنه رفت . به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان در رابطه با نمایش “اکو” و تکنیک های به کار گرفته شده در این نمایش داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

انصاری اکو عروسکی 16

امید انصاری در رابطه با نمایش “اکو” و مراحل تولید آن توضیح داد : ” نمایش “اکو” سال گذشته توسط طرحی که داشتم به جشنواره ارسال شد و در نهایت طی مراحل بازبینی های مختلفی که در جشنواره انجام می شود ، پذیرفته و آن طرح تبدیل به متن شد .”

این کارگردان در رابطه با سبک اجرایی و تکنیک های به کار رفته در نمایش “اکو” گفت : “کار من تلفیقی از عروسک گردانی ، سایه و بازیگر عروسک بود و هدفم از اجرای این نمایش این بود که بتوانیم با توجه به مدت زمان اجرا ، کار خوبی را ارائه دهیم و به گونه ای باشد که برای تماشاچی خسته کننده نشود . ولی همانطور که در سالن مشاهده کردید در این ۳۵ دقیقه مدت زمان نمایش ، با آن که کار در گروه “مخاطب نوجوان” دسته بندی شده است ، کودکان زیادی در سالن بودند و به تماشای آن نشستند و توانستند با نمایش ارتباط برقرار کنند و حتی یک سر سوزن هم سر و صدا نکردند و این برای من جای خوشحالی دارد که مخاطبان از سن خیلی کم هم توانستند با کار ارتباط برقرار کنند ، چون قطعا نمایش هایی وجود دارد که شاید بچه ها با دیدن آن ها اذیت و بخواهند از سالن خارج شوند .چون ما برای مخاطب کودک و نوجوان کار می کنیم ، این اتفاق برایم خیلی خوشایند بود .”

وی با بیان این که اولین بار است در مقام کارگردان در جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد ، توضیح داد : “این اولین کار من است که به عنوان کارگردان در جشنواره شرکت کردم البته امسال پنجمین حضور من در جشنواره است . من در دوره های پیشین به عنوان طراح صحنه و لباس شرکت کرده بودم و بیش از ۳۰ طراحی صحنه و لباس داشتم ، ولی این اولین باری بود که در تئاتر کارگردانی کردم ، پیش از این تنها چند فیلم را کارگردانی کرده بودم .”

انصاری در مورد ترکیب بازیگران این گروه گفت : “در شهرستان به دلیل اینکه محیط کوچکتر است معمولاً همه یکدیگر را می شناسند ، بعضی از افرادی که ما در این نمایش انتخاب کردیم در مراحلی که برای تست گرفتن گذاشته بودیم ، آمدند . بعضی از بچه های این نمایش هم تا به حال سابقه کار تئاتر نداشتند و برای اولین بار بود که در تئاتر حضور پیدا کرده اند و بعضی از افراد گروهمان چندین کار اجرا کرده بودند ، همچنین در این نمایش یکی از پیشکسوتان تئاتر شهرمان نیز حضور دارد .”

این طراح صحنه و لباس با اشاره به میزبانی همدان از جشنواره تئاتر کودک گفت :” مردم همدان همگی تئاتر را دوست دارند ، به خصوص به دلیل میزبانی از جشنواره بین المللی  تئاتر کودک ، از تئاتر کودک و نوجوان استقبال می کنند و مشتری دائم کار کودک شده اند. موقعیت تئاترعروسکی شهرمان نیز خوب است ، چند گروه در این حوزه کارمی کنند و هر ساله شاهد موفقیت شان در جشنواره هایی که در سطح کشور برگزار می شود ، هستیم .”

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم دارد در جشنواره کودک و نوجوان هم شرکت کند ، گفت : “انشا الله این اتفاق بیفتد. زیرا وقتی ما کاری را می سازیم ، دوست داریم در جاهای مختلف آن را نمایش دهیم و قشرهای مختلف بیایند و آن را ببینند و جشنواره کودک هم یکی از جشنواره هایی است که دوست داریم در آن شرکت کنیم.”

امید انصاری در خصوص  سوژه ی مورد نظرش در نمایش “اکو” ، توضیح داد : ” ما کار خودمان را انجام می دهیم ، پیام کار من محیط زیست ، تخریب محیط زیست و ساختن محیط زیست است . من به عنوان فردی از جامعه ، از طرف مردم کشورم و مردم دنیا می گویم که محیط زیست مان روز به روز درحال نابودی است و جنگل ها آتش می گیرد و از بین می رود . وظیفه من این بود که دینم را ادا کنم و اگر کار من بتواند روی پنج نفر هم تاثیر بگذارد برایم کافی است . امیدوارم که این اجرا تاثیر گذاشته باشد.”

کارگردان “اکو” با بیان این که کیفیت آثار ارائه شده در جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی نسبت به دوره های پیشین خیلی پیشرفت داشته است. گفت : ” در این دو دوره که خانم برومند دبیری این جشنواره را به عهده گرفتند جشنواره خیلی خوب بود ، این دوره نسبت به دوره ی قبل به لحاظ کیفیت کارهایی که در جشنواره شرکت کرده بودند ، خیلی بهتر برگزار شد . در دوره هایی ، کارهایی را در جسنواره می دیدیم که اصلا در حد اجرای عموم شهرستان خودشان هم نبودند ولی در این جشنواره حضور داشتند . ولی در این دو دوره جشنواره به لحاظ کیفیت آثار ، خیلی پیشرفت داشته همچنین به لحاظ اجرایی ، مدیریت خانم برومند تاثیر بسیار خوبی گذاشته است ، انشاءالله خداوند سایه ایشان را از سر تئاتر عروسکی کشور و از سر ما برندارد .”

وی در پایان ضمن تسلیت در خصوص درگذشت داوود رشیدی هنرمند پیشکسوت کشورمان گفت : ” از دست دادن ایشان، باعث تاسف ، ناراحتی برای من ، جامعه ی هنری و مردم کشورمان است. چون مردم با ایشان و فیلم هایی که بازی کردند ، خاطرات زیادی دارند و مثل همیشه تنها حرفی که می شود زد ، این است که چقدر حیف که قشر هنرمند بعد از این که از دنیا می روند دیده می شوند و مورد توجه قرار می گیرند . این جمله سال ها تکرار شده و من فکر می کنم سال های بعد باز هم تکرار خواهد شد . کاش این مشکل چاره ای داشته باشد.”

يک نظر ثبت شده است .

  1. مشدی ممد گفت:

    بعد از چند دوره برگزاری جشنواره بین المللی توی یک شهر تازه کمی تئاتر در آن رونق پیدا کرده ، وای به حال شهرهای دیگر . بیچاره شهرهای دیگر که هییییچ خبری از تئاتر در آن نیست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *