ماده سی دیا : نمایش های آیینی بالی با زندگی مردم این منطقه عجین شده است .


کارگاه آموزشی “وایانگ” توسط ماده سی دیا از اندونزی در بخش پنجمین سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در پلاتوی تئاتر شهر برگزار شد . طی گفت و گوی خبرنگار تئاتر فستیوال با ماده سی دیا ، وی در رابطه با اجرای اینکارگاه در جشنواره و نمایش های سنتی اندونزی توضیحاتی داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید .

اندونزی

قدمت نمایش های آیینی – سنتی در منطقه ی بالی به چه زمانی بازمی گردد ؟

قدمت این نمایش ها در بالی ، به شکل امروزی ، حدودا بیش از چهارصد سال است . البته اگر ریشه ی این نمایش ها را بخواهید بدانید شاید به زمانی که نقاشی هایی روی غار ها کشیده می شد برگردد . در واقع این نمایش ها با زندگی مردم این منطقه عجین شده است .

در مورد فعالیت های خود در بالی برایمان بگویید . چه مدت به اجرا و آموزش این نمایش ها مشغولید ؟

من به گروه های مختلف سنی ، هم بچه ها و هم جوانان در جاهای مختلف و در مدرسه ام آموزش می دهم . اما در حال حاضر کارگردان هنری هستم و کارهای مختلف عروسکی ، رقص و موسیقی را کارگردانی می کنم .

با توجه به مدرن شدن سبک زندگی  و  سر و کار داشتن نسل جدید با موبایل و اینترنت ، چگونه می توانید آن ها را با نمایش ها و سنت هایتان پای قصه بنشانید ؟

سعی می کنیم بچه ها را در برخی از فعالیت ها شرکت دهیم و این باعث می شود کم کم علاقمند شوند . حتی اگر در ابتدا کارشان خوب نباشد ، مهم نیست . مهم این است که در آن کار شرکت کنند و فعالیت داشته باشند . مثلا پسرم که در ابتدا با کامپیوتر بازی می کرد ؛ او را تشویق می کردم و به جای کامپیوتر ، عروسکی به او می دادم و می گفتم با این بازی کن . تشویق کردن کودکان خیلی موثر است و در مورد بچه ها باید از این روش استفاده کرد . وقتی در مورد یک کار بگویی این کار خوب نیست ، ممکن است سرخورده شوند و دیگر این کار را ادامه ندهند . عموما سعی می کنم بچه ها را تشویق کنم حتی اگر کارشان خوب نباشد .

معمولا نمایش های آیینی و سنتی در ایران مانند تعزیه ریشه مذهبی دارد ، نمایش های آیینی در بالی به چه صورت هستند ؟ آیا آن ها هم ریشه ی مذهبی دارند ؟

بله . ما در بالی برای ۵ نوع مــوجود ، مراسم و آیین داریم ، برای خدا ، انسان ، قدیسین ، شیطان و ماوراء طبیعه . در دین مان همان طور که به قدیسان و خوبی ها معتقدیم  ، به همان شکل هم می گوییم بدی وجود دارد . اگر حواسمان به آن ها نباشد ، آسیب می بینیم .

قبل از اینکه به ایران بیایید یا در مدتی که در ایران بودند ، نمایش های ایرانی مانند تعزیه را دیده اید ؟

نه ، ولی خیلی دوست دارم ببینم .

کارگاه اندونزی

نظرتان در مورد کارگاهی که امروز برگزار کردید و همچنین سمیناری که در آن حضور داشتید ، چه بود؟

 خیلی خوب بود و آن را دوست داشتم . برای اولین بار است که به ایران می آیم . به نظرم آن چیزهایی که درباره ایران می گویند حقیقت ندارد . برای خیلی از مردم ، ایــران ، فقط تصاویری است که در تلویزیون در مورد جنگ و خطر می بینند . ممکن است خیلی از مردم باور داشته باشند که ایران خطرناک است . اما من یک هنرمند هستم و ارتباط دوستانه ای با شما دارم و خیلی خوشحالم که در ایران هستم .

ما در کشورمان جشنواره عروسکی هم داریم که هر دو سال برگزار می شود و دوره ی قبلی آن سال گذشته بود . در مورد آن هم چیزی شنیده اید ؟

 بله . در ابتدا قرار بود برای آن جشنواره به ایران بیایم که امکانش محیا نشد .

و حرف پایانی ؟

باید در آینده افراد بیشتری از ایران به بالی در اندونزی بیایند و همچنین از بالی به ایران سفر کنند . ما باید ارتباط بیشتری با هم داشته باشیم . چرا که در این صورت به افراد فرصت آموزش می دهیم . من بسیار خوشحالم که به ایران آمده ام و کشور و شهر شما را دیده ام . ایران بسیار از چیزی که شنیده بودم یا در تلویزیون دیده بودم و یا در روزنامه ها خواننده بودم متفاوت است . با آمدن به ایران ذهن من در مورد ایران شکل گرفت . وقتی در یکی از فروشگاه های آثار هنری ، توانایی ایرانی ها را در آنچه می توانند بسازند دیدم مرا بسیار هیجان زده کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *