ترجمه‌های دست دوم شیوه گروتوفسکی مشکل ایجاد می کند


نشست رسانه‌ای برنامه «هفت روز با گروتوفسکی» با حضور یاروسلاو فرت، محمد چرمشیر و رضا حداد ۲۶ بهمن‌ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

200px-Jerzy_Grotowski

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از مهر ، فرت سرپرست گروه «زار» که به تازگی و با دعوت کمپانی بین‌المللی تئاتر «آفتاب» در تهران کارگاهی آموزشی درباره گروتوفسکی و همچنین عملکرد گروه تئاتر «زار» برگزار کرده است، در نشستی رسانه‌ای به تشریح نگاه موجود درباره شیوه گروتوفسکی در تئاتر و همچنین حضور خود در تئاتر ایران پرداخت.

وی حضور خود در ایران را راه تعاملی بین دو کشور ایران و لهستان در زمینه تئاتر دانست و گفت: با این کار می‌خواهیم ثابت کنیم که تئاتر گفتگوی بین ملت‌ها نیز هست.

این کارگردان تئاتر لهستان درباره موضوع مدنظر خود در برگزاری کارگاه آموزشی با هنرمندان تئاتر ایران یادآور شد: من به دنبال سؤال‌های گروتوفسکی بودم تا برای‌شان جوابی پیدا کنم. دوست ندارم درباره شیوه گروتوفسکی صحبت کنیم چون چیزی به این معنا وجود ندارد.

یاروسلاو فرت که قرار است در سال ۲۰۱۶ که شهر وروتسواو لهستان به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی می‌شود به عنوان مدیر بخش تئاتر پایتخت فرهنگی اروپا فعالیت کند، درباره احتمال حضور گروه‌های تئاتر ایران در فستیوال شهر وروتسواو در سال ۲۰۱۶ گفت: قرار است در سال ۲۰۱۶ المپیک یا جشنواره جشنواره‌های تئاتر را برگزار کنیم. در لهستان بیش از ۱۰۰ فستیوال تئاتری در سال داریم ولی نمی‌خواهیم که المپیک مذکور مانند این فستیوال‌ها باشد. من مجالی برای تبادل آثار تئاتری فراهم می‌کنم و به دنبال تئاترهای مستقل هستم.

سرپرست گروه تئاتر «زار» از کشور لهستان در ادامه سخنان خود تأکید کرد: من به دنبال برقراری ارتباط با نسل جوان تئاتر در دنیا هستم. همچنین قصد برقراری ارتباط با مدارس تئاتر دنیا داریم و می‌خواهیم سؤالات‌مان را با هم به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به تأثیرپذیری گروتوفسکی از هنرمندانی چون استانیسلاوسکی و مایرهولد درباره نگاه موجود درباره شیوه گروتوفسکی تصریح کرد: در آخرین ملاقاتی که با گروتوفسکی پیش از مرگش داشتم معتقد بود تصوری که درباره شیوه او وجود دارد اشتباه است. شیوه گروتوفسکی در قالب چند نکته نیست که با رعایت کردن آن‌ها بازیگر بتواند موفق شود. تمرکز گروتوفسکی روی انسان بوده است و کسی در زمان حیات وی متوجه تفکر و عملکردش نشد.

در ادامه این نشست محمد چرمشیر نمایشنامه نویس و مدرس با سابقه و مطرح تئاتر ایران نیز درباره نگاه موجود در تئاتر ایران درباره شیوه گروتوفسکی یادآور شد: چون ما از ترجمه زبان‌های دست دوم و دست سوم با تفکر گروتوفسکی آشنا شده‌ایم، بخشی از این دانسته‌ها به دلیل تغییراتی که در ترجمه‌ها نسبت به اصل گفته‌های گروتوفسکی که به زبان لهستانی بوده اشتباه هستند.

وی ادامه داد: در گفته‌های یاروسلاو فرت این نکته وجود دارد که به دنبال فرمول مشخصی در شیوه گروتوفسکی با سؤال کننده باشیم.

چرمشیر درباره برنامه‌های کمپانی بین‌المللی تئاتر «آفتاب» توضیح داد: کمپانی تئاتر «آفتاب» درصدد است که با دعوت از چهره‌های معتبر جهانی در هر فصل دعوت کرده تا با حضور این چهره‌ها کارگاه‌های آموزشی برگزار کند که دعوت از یاروسلاو فرت اولین گام در این راستا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *