تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، مراسم اختتامیه دومین جایزه محمود استاد محمد ، شنبه ۱۸ دی‌ماه با حضور مدیران و هنرمندان عرصه ی تئاتر همچون علی مرادخانی معاون  هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی، بهزاد فراهانی، منیژه محامدی، داوود فتحعلی‌بیگی، سودابه فضائلی، اصغر همت ، پیمان شریعتی ،  نادر برهانی مرند، مسعود جعفری جوزانی ، فرهاد توحیدی ، اسماعیل خلج ، احترام برومند، خسرو احمدی، منوچهر علیپور، میکائیل شهرستانی، زهرا صبری، رویا بختیاری، رامونا شاه، مهدی میامی و… با اجرای محسن حسن‌زاده در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای مراسم جواد عاطفه عضو هیئت مدیره بنیاد استاد محمد با اشاره به هدف شکل‌گیری بنیاد استاد محمد گفت : هدف بنیاد استادمحمد از برگزاری این جایزه، شناسایی برترین نمایشنامه‌های سال است که برای نخستین بار به صورت کتاب منتشر شده‌اند یا برای نخستین بار اجرا شده باشند. این جایزه در دومین دوره خود دیدگاهی فراتر داشته و در دو بخش تالیفی و اقتباسی شکل گرفته است.

او اضافه کرد : طی دو سال گذشته طبق قراردادی که با نشر چشمه منعقد کردیم، کلیه آثار استاد محمد منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر طی دو دوره یادمان که پشت سر گذاشته‌ایم تعدادی از هنرمندان پیشکسوت در کنار گروه‌های جوان‌تر تعدادی از آثار این هنرمند را خوانش کردند.

این نمایشنامه نویس با بیان اینکه بیشتر جوانان نسبت به آثار پیشکسوتان نگاه توریستی دارند و از کنار آنها به راحتی عبور می‌کنند، گفت : شاید با شکل‌گیری چنین رویدادهایی و ایجاد زمینه بیشتر برای آشنایی با آثار این بزرگان، بستر بهتری برای درک آنها ایجاد شود.

تئاتر فستیوال

حسین عاطفه در پایان سخنان خود از نام‌گذاری یکی از سالن‌های شهرداری تهران به نام زنده یاد محمود استاد محمد برای اجرای نمایش‌های ایرانی خبر داد.

در ادامه مراسم سعید طباطبایی دبیر جایزه بنیاد استادمحمد نیز با ارائه توضیحاتی در مورد جوایز ادبی عنوان کرد: جوایز ادبی نقش قابل توجهی در اشاعه افکار و اندیشه‌ها دارند. این جوایز در ایران پیشینه‌ای ۶۰ ساله دارند و شکل‌گیری آنها همزمان با اختصاص نخستین جایزه خصوصی بوده‌اند.

او گفت: جوایز بسیاری قبل و بعد از انقلاب ایجاد شده‌اند که با توجه به چالش‌های ایجاد شده در مسیر آنها به  اجبار تعطیل شدند. امیدواریم که این اتفاق برای جایزه محمود استاد محمد رخ ندهد و ما بتوانیم به فعالیت‌مان که بدون هیچ پیشتوانه‌ای شکل گرفته ادامه دهیم.

دبیر جایزه بنیاد استادمحمد در مورد آثار شرکت کننده در این دوره توضیح داد : امسال ۱۳۵ نمایشنامه (۹۰ اثر تالیفی و ۲۵ اثر اقتباسی) توسط هیات داوران مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها متون نهایی انتخاب شدند.

طباطبایی در پایان سخنان خود گفت : امیدوارم این تلاش‌ها به ثمر برسد و تاثیر مثبتی بر تالیف کتاب، تشویق ناشران و تمایل کارگردانان به اجرای آثار ایرانی داشته باشد.

بخش دیگر این مراسم به تقدیر از فریده فرجام نخستین زن نمایشنامه‌نویس ایران اختصاص داشت که بهزاد صدیقی رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و شهرام اقبال‌زاده، نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان در مورد فعالیت‌های این نویسنده به ایراد سخنرانی پرداختند. در ادامه با حضور احترام برومند و نوش‌آفرین انصاری عضو شورای کتاب کودک با اهدا لوح تقدیری از فریده فرجام تقدیر شد.

تئاتر فستیوال

سپس از ۱۴ کارگردان تئاتر که آثار محمود استاد محمد را اجرا کرده بودند با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و احمد مسجد جامعی تجلیل شد. این کارگردانان عبارت بودند از پرستو گلستانی، شهرام گیل‌آبادی، میکائیل شهرستانی، سارا دارو‌فروش، احسان فلاحت‌پیشه، روزبه حسینی، غزل معصومی، ملیکا رضی، غریب‌زاده، مهین فاطمی، سعید دولتی، مرتضی برزگرزادگان، سامان ارسطو، بهارک توسلی، کامبیز بنان و مرتضی حقیقت بیان.

در ادامه این مراسم از آثار برگزیده بخش اقتباسی تقدیر به عمل آمد . بر این اساس نمایشنامه “بازی‌نامه حکایت بی‌صاحاب” نوشته غلامحسین ناصربخت و “جنایات و مکافات” ایمان افشاریان تقدیر و نشان محمود استاد محمد به نمایشنامه “سه خواهر و دیگران” حمید امجد تعلق گرفت.

همچنین در بخش آثار تالیفی از دو نمایشنامه “زیر بال فرشتگان” نادر برهانی مرند و “سقراط” حمیدرضا نعیمی تقدیر شد و نشان جایزه محمود استاد محمد به نمایشنامه “اسب‌ها سال ۵۹ ه.ش” به محمد رحمانیان اهدا شد.

تئاتر فستیوال

در این مراسم همچنین از سیما روایی برای خدماتش در کتابخانه تئاتر شهر تقدیر به عمل آمد. روایی تلاش سالیان طولانی خود را خدمت به کشورش برشمرد.

اجرای بخشی از نمایش “دیوان تئاترآل” به کارگردانی روزبه حسینی که این روزها در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود و اجرای موسیقی توسط گروه … از دیگر بخش های این مراسم بود .